Sofies Wellness

Alla inlägg den 10 oktober 2011

Av Sofie - 10 oktober 2011 19:52

   

Linssoppa (4 personer)


1 gul lök

1 msk riven färsk ingefära

1 tsk malen spiskummin

1 tsk koriander

1 dl bulgur

1,4 l vatten

2 grönsaksbuljongtärningar

3 morötter

1/2 squash (eller en liten)

2 dl röda linser (ej färdigkokta på burk)

1,5 msk pressad citronsaft

1/2 tsk salt

peppar

 

tillbehör: Keso eller matlagningsyoghurt

 

1. Koka linserna enligt förpackning separat i en kastrull i ca 10 min (de ska inte vara helt färdigkokta eftersom de kokar med i soppan i slutet) enligt förpackning.

2. Skala och finhacka löken. Fräs lök, ingefära och kryddor i en gryta/stor kastrull. Tillsätt bulgur, vatten och buljongtärningar och låt det koka ca 5-10 min.

3. Skala morötterna och dela dem och squashen i bitar. Tillsätt till soppan. Låt koka i ca 5 min till. Lägg i linser och smaka av med citron, salt och peppar och låt allt koka tillsammans ett par minuter.

4. Servera med en klick keso/matlagningsyoghurt och ev. bröd!


  Dagens middag


Jag och mamma är dåliga på att laga vegetariskt. Det känns som man inte blir lika mätt av det. Och kött/fisk/kyckling är väldigt gott. Men idag blev det en vegetarisk soppa med linser!


    Receptet är taget ur Hälsokokboken (med lite ändringar)

Av Sofie - 10 oktober 2011 07:51

   

x Cashewgröt med kakao, kokosflingor och skivad banan


Jag var inne på frukostbloggen Frukostera och fick inspiration till denna frukost.


För 1 pers: Blanda 1 dl rågflingor, 2 dl vatten, 1/2 dl grovhackade naturella cashewnötter och 1 tsk kakao, koka det till gröt, servera med kokosflingor och skivad banan (+ev. mjölk eller keso/kesella)


Nu är det verkligen höst ute, 8 g, molnigt och löven börjar ändra färg. Förutom att det är så kallt ute så tycker jag det är ganska mysigt. Jag längtar verkligen till jul och december. Den mysigaste månaden på året!


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards