Sofies Wellness

Alla inlägg under mars 2013

Av Sofie - 31 mars 2013 11:00



Jag bakade som jag redan har visat flera varianter mellanmålsmuffins häromveckan. Goda, nyttiga och perfekta att ha med i väskan och äta när man behöver fylla på med energi.


Mellanmålsmuffins med jordgubb och lime (6 st)


1 dl havregryn eller fiberhavregryn

1 tsk bakpulver

1 dl finriven morot

1 1/2 dl tinade mosade jordgubbar

rivet skal från 1 lime

1 mosad banan

1 ägg

3/4 dl äggvita på dunk (eller 2-3 äggvitor)


1. Blanda ihop allt till en smet.

2. Fördela i ca 6 st muffinsformar (helst silikon så fastnar smeten inte i formarna).

3. Grädda i ugnen på 225 grader i ca 15-20 min.

4. Låt svalna, lägg i påsar och frys ner. Perfekta mellanmål som sagt att ha med on the go.


Se tidigare varianter av dessa mellanmålsmuffins här: Äpple/kanel, Hallon/vanilj, Päron/hasselnöt/vanilj, Kola/kanel/äpple/morot, Hallon/kardemumma/kokos och Kakao/kaffe/blåbär!


Av Sofie - 29 mars 2013 15:57


 

  

Dagens lunch:

x Stekt kyckling, quinoa, bladspenat, riven rödbeta och avokado/kokossås


Till lunch idag gjorde jag en supergod sås på avokado och kokosmjölk. Jag smaksatte den med chilipulver och vitlök, men om man inte gillar det kan man ju smaksätta med någon annan krydda. Jag åt min sås med kyckling och quinoa men den är säkert god till fisk och vegetariska alternativ också:


Avokado/kokossås med chilipulver och vitlök (1 person)


1/2 avokado

2-3 msk kokosmjölk

1 liten pressad vitlök (eller 1/2 i vanlig storlek)

1 krm chilipulver

salt o peppar


1. Bara att mosa avokadon och smaka av med resten!


 

Av Sofie - 29 mars 2013 10:06

  

    


Dagens frukost:

x Kakao/apelsin oatmealkaka toppat med hasselnötsmörskvarg (hasselnötsmör+kvarg) och gojibär


Kakao/apelsin oatmealkaka till frukost (1 person)


Grundsmeten:

3/4 dl fiberhavregryn eller andra gryn

1/2 tsk bakpulver

1 ägg


Kakaosmeten:

2/3 mosad banan

1 msk kakao

1 äggvita

1 krm vaniljpulver (kan uteslutas)

1 krm kaffepulver (kan uteslutas)


Apelsinsmeten:

1/3 mosad banan

1/2 dl finriven morot

rivet skal+saften från 1/2 apelsin

1 krm vaniljpulver (kan uteslutas)


1. Blanda ihop allt till grundsmeten. Fördela smeten i 2 skålar.

2. I ena skålen rör du i allt till chokladsmeten. I den andra skålen rör du i allt till apelsinsmeten.

3. Häll upp chokladsmeten i en djup microsäker skål. Häll i apelsinsmeten i.

4. Micra på högsta effekt i micron i ca 2.30-4 min (går säkert även i ugnen). Kakaosmeten stelnar fortare än apelsinsmeten, men micra på även fast kakaosmeten har stelnat så att apelsinsmeten inte blir helt rinnig, men inte för länge, apelsinsmeten ska vara krämigare än chokladsmeten.

5. Ät direkt som den är eller toppa med något!


Supergott! Eftersom det inte kom någon tidning idag så kollade jag på ett par avsnitt av Morden i Sandhamn i sängen till dagens frukost. Idag står det i min kalender med stora bokstäver pack- och pluggdag, och packa, plugga, ta en sväng till gymmet och fixa andra praktiska saker är vad jag ska göra idag inför resan. Fast jag hann göra en del igår efter att bara ha gått halvdag i skolan och hängt med några kompisar. Vi får även se om det blir något påskfirande här hemma idag. Vi hörs :D Och Glad Påsk på er!!


 


     


Förresten jag har skaffat Twitter efter en massa tjat från några kompisar om hur fantastiskt kul och intressant det är. Änsålänge har jag bara börjat följa några och skrivit några helt meningslösa meddelanden om vad jag gör. Jag har verkligen inte förstått grejen med twitter, men det kanske kommer med tiden? Jag heter @sofieeegp om någon skulle vilja följa mig! :D Twittrar ni?

Av Sofie - 28 mars 2013 17:33


Någon undrade om jag inte kunde skriva lite mer om carob. Så jag tänkte att jag kunde skriva kort om de "superfoods" som jag använder och tycker om:


Carob:

Carob är en grönsak som kommer från ett träd (johannesbröd). På trädet växer frökapslar. Det man använder och äter är de torkade kapslarna (utan fröna) som sedan mals ner till ett pulver. Perfekt att söta med. Smakar liknande kakao men har en mildare smak och smakar mer åt kola hållet än choklad. Första gången jag smakade det tyckte jag inte alls om det, nu älskar jag det. Passar i och på allt möjligt, som yoghurt, kesokvarg, pannkakor, gröt, rawbollar... Gott tillsammans med kakao och/eller mesquite. Carob innehåller stora mängder kalcium och andra bra näringsämnen.


Mesquite:

Mesquitepulvret som man använder består solmogna frökapslar från mesquiteträd som mals ner till ett pulver. Precis som carob är mesquite gott att söta med. Smakar kola/karamell liknande. Passar gott som det är eller tillsammans med kakao och/eller carob. Mesquite innehåller mycket protein, kalcium, magnesium, potassium, järn, zink och lysin, som är en aminosyra. Har dessutom lågt GI och är fiberrikt. Passar att använda i samma saker som carob (se ovan).



Mullbär:

Mullbär är egentligen inte något bär utan en frukt men räknas ändå till superbären. Det man äter är de torkade bären. Finns i flera färger men jag har bara ätit de vita, de är vanligast. Mullbär innehåller mycket C- och K-vitamin, järn och kalcium. Proteinhalten är 11 gram per 100 g vilket är mycket för att vara en bär/frukt. Mullbär sägs stärka njurar och lever samt vara bra för ditt hår och dina ögon. Studier visar att det kan stabilisera blodsockernivån och öka mängden av det goda kolesterolet. Mullbär har en söt och gräddkolaliknande smak. Jag älskar dem, mitt godis!


Kokosmjöl:

Kokosmjöl består av kokosnötter som kallpressats till olja, torkas och slutligen mals till ett fint mjöl. Riktigt fiberrikt med hela 40 g kostfibrer per 100 g mjöl. Även väldigt proteinrikt. Smakar kokos! Perfekt att använda till bakning. Dock går det inte bara att byta ut vanligt mjöl mot kokosmjöl i recept eftersom kokosmjöl drar åt sig mycket mer vätska och eftersom det inte innehåller något gluten binder det inte ihop degen lika bra.


Kokosolja:

Oljan består av kallpressade kokosnötter. Innehåller en del viktiga mineraler och fettsyrorna laurinsyra (49 %) och kaprylsyra (9 %). Oljan är fast i rumstempratur och flytande när man värmer den. Passar utmärkt att byta ut annan olja och smör mot kokosolja när man bakar och steker. Finns både med kokossmak eller smakfri, jag brukar köpa smakfri. Emma har även skrivit ett bra inlägg om kokosolja.


Gojibär:

Gojibär växer i Kina. De kan ätas färska (finns att köpa i frysdisken) men det vanligaste är att äta torkade gojibär. Gojibär innehåller hela 18 aminosyror, varav 7 av 8 är bland de livsnödvändiga. Bäret är proppat med viktiga mineraler såsom järn, kalcium, zink och selen. Och vitaminerna A-vitamin, B-vitamin, C-vitamin och E-vitamin. Även hög andel antioxidanter och betakaroten. Smaken tycker jag är svår att förklara. Ni får smaka själva! Vissa märken tycker jag har torkat sina gojibär för mycket så att de är alldeles för hårda och torra och inte smakar någonting. ICAs egna brukar vara bra och lagom mjuka. Ät som snacks/godis, toppa yoghurt/fil/gröt/kesokvarg med goijbär eller rör i müslin.


Kakaonibs:

Det är helt enkelt småbitar av kakaobönor. Kakao är fyllt med antioxidanter och andra nyttigheter. Smakar som kakao fast med en mer starkare och besk smak och i crunchig form. Gör rawfoodbollar på det eller toppa gröten/filen/pannkakorna/keson...


Incabär:

Incabär är samma sak som physalis (ni vet de där färska runda oranga sakerna som ser ut som en körsbärstomat med några "löv" omkring sig). Dessa bär torkar man och är sedan jättegoda att äta som snacks/godis eller toppa yoghurt/fil/gröt/kesokvarg med incabär. De har en väldigt annorlunda syrlig smak! Bären är fyllda med vitamin A, C och järn. De innehåller även mycket protein för att vara bär (16 %), bioflavonoider, pektin och karotenoider.


Nyponmjöl:

Nyponmjöl är nypon som har torkats och malts ner till mjöl. Det nyponmjöl jag har testat har kommit från hela nyponet, dvs både skal och kärna (men jag har sett nyponskalsmjöl i andra butiker). Nypon är fulla av vitaminen C, faktiskt 60 gånger mer än citrusfrukter. Dessutom innehåller nypon ca 40 olika ämnen bl a bioflavonoider, antioxidanter, aminosyror, glukos, gopo, biopektin, omegasyror, betakaroten, koppar, kalcium, ka­lium, magnesium, sulfat, zink, järn, kisel, litium, bor, svavel, fluor, vit. K, E, B6 m.m (självklart många av ämnena i små mängder, men ändå). Nyponmjölet har en söt men samtidigt väldigt syrlig smak, som nyponsoppa för att förklara smaken. Nyponmjölet kan användas till att smaksätta yoghurt och gröt, göra nyponsoppa på och baka bröd med (tillsammans med annat mjöl).


Hampafrön:

Hampafrön är en komplett proteinkälla då den innehåller alla 8 av de essentiella (de livsnödvändiga) proteinerna. Hampafrön är även fyllda med fibrer, vitaminer, mineraler och enzymer. De är fettrika, men med bra fleromättade fettsyror som omega-3 och omega-6. Finns i flera former som hela frön, skalade frön och hampaproteinpulver. Fröna tycker jag är goda och crunchiga. Medan hampaproteinpulvret smakar gräs, man måste blanda ut det rejält om man ska ha det i en smoothie. Hampafröna kommer ifrån den hampaväxt man kan göra cannabis på (om jag uppfattat det rätt), men hampafröna man köper i butik är inte alls farliga.


Och ett par saker som egentligen inte klassas som superfoods, men det är bra och för många ovanliga produkter som jag använder och får frågor om:


Fiberhusk:

Fiberhusk består 100 % av psylliumfröns skal som man har pulveriserat. Fiberrikt (85 %). Innehåller inga kolhydrater vilket gör att det är en populär produkt av LCHFare. Används för att binda smet, bröd, bakverk som inte innehåller någon stärkelse, t.ex när man bakar med kokosmjöl/nötmjöl eller gör kesopannkakor.


Vaniljpulver:

Vaniljpulver är helt enkelt rent pulver från vaniljstänger utan några tillsatser eller socker. Ger jättegod vaniljsmak och kan användas istället för vaniljsocker och vanilinpulver (som innehåller tillsatser och socker). Passar i den mesta frukost, mellis och nyttig gottis maten.


Sedan finns det en hel del superfoods som jag inte har smakat som maca, vetegräs, spiruliana, blåbärspulver och acaia... Men testa dem vill jag göra!!


Var köper man då alla dessa saker?

En del av sakerna kan man hitta i välsorterade mataffärer. Annars rekommenderar jag hälsokostbutiker, dock kan det vara ganska dyrt där. I Stockholm finns en hälsokostaffär som heter Gryingen på Folkkungagatan som jag älskar som har ganska bra priser. Även Pieras Livs i Hötorgshallen är ett bra tips. Och Blueberry Lifestyle säljer det mesta också. Annars finns ju allt att beställa hem på nätet. Kolla in Bodystore, Råvarubutiken och Raw food shop.



När jag har sökt fakta om produkterna har jag försökt använda mig av bra källor och flera källor så att det stämmer det jag skriver. Men några små fel finns säkert, ni får gärna rätta mig om ni är kunnigare och ser att jag har skrivit fel. Även om jag är intresserad av hälsosam mat och nyttiga produkter sitter det inte i huvudet exakt vad som innehåller vad. Den mesta fakta som finns om produkterna är ju företagen själva som säljer dem som skriver på sina hemsidor och då försöker de ju sälja produkterna så bra som möjligt=de skriver att de är lite bättre än dem egentligen är.


Sedan slutligen så vill jag bara tillägga att visst är alla dessa saker ovan supernyttiga. Men man kan äta en bra och nyttig kost utan dem. Man behöver inte känna någon press att om man inte äter dessa superfoods kan man inte leva en hälsosam livsstil med hälsosam mat! Men dessa saker ovan är "nyttighetsboosters"! :D


Jag hoppas att ni lärde er något med detta inlägg, det gjorde jag iallafall. Att det tog en evighet att sammanställa fakta från olika källor och att skriva ihop det är en annan femma men det var kul och intressant att göra det :D

Av Sofie - 27 mars 2013 20:02


 


Idag lagade jag kvällens middag här hemma. Det blev torsk i en ägg/grönkålssås. Blev supergott! Egentligen hade jag tänkt använda mig av spenat men vi hade inte det hemma så det fick bli grönkål istället. Man kan ta vad man vill, smakar ju lite olika bara!


Torsk i ägg- och grönkålssås (4 personer)


4 torskbitar ā ca 140 g (eller annan vit fisk)

salt o peppar

4 ägg

2 dl fryst grönkål eller spenat

1/2 dl grädde


1. Lägg fisken i en ugnsform. Salta och peppra. Sätt in i ugnen tills fisken är genomgjord, ca 15 min på 175 grader (vår var halvfryst så jag hade den inne i 20 min på 200 grader).

2. Koka äggen i 6-7 min. Skala dem och hacka i småbitar.

3. Fräs grönkål/spenat i en kastrull. Häll i grädde och låt puttra upp. Rör i ägghacket. Låt allt bli varmt. Smaka av med salt och peppar.

4. Servera såsen med fisken, grönsaker och kokt potatis/bulgur/liknande!


 


     


Trevlig kväll! Här är det plugg som gäller, bara en dag kvar i skolan och sen är det påsklov :D

Av Sofie - 27 mars 2013 10:45



Ett mellanmål jag åt för några dagar sedan men aldrig hann visa upp då. Supergott, mättande och proteinboostat utan proteinpulver. Mango+basilika+hasselnötssmör är en perfekt kombo tillsammans:


Mangodrömfluff med basilika och hasselnötsmör (1 person)


1 äggvita

1 dl mangosylt (drygt 1 dl mango som du värmer i micron och mosar med en gaffel till sylt)

ca 3-7 färska basilikablad (beroende på storlek)

1 dl kvarg

en rejäl sked hasselnötsmör eller annat nötsmör


1. Vispa äggvitan hårt med elvisp till ett vitt fluff.

2. Värm mangon och gör mangosylten. Hacka basilikabladen.

3. Rör försiktigt i mangosylt, basilikablad och kvarg i skålen med äggvita. Smaka av.

4. Toppa med en rejäl sked nötsmör!!


Se liknande fluff här: Kolafluff, Choklad/hasselnötsfluff, Chokladmousse/fluff med kaffe och hallon


Av Sofie - 26 mars 2013 20:56

Vi fick sluta tidigare idag så jag och en kompis gick hem till mig och åt lunch. Blev en enkel variant:


 


En matig sallad på bladspenat, rivna morötter, riven squash, röd paprika, avokado, kikärtor, balsamvinäger, grön pesto och tonfisk. Superenkelt och gott!


Mamma lagade kvällens middag, och det blev också en god och enkel rätt:

 


Bladspenat, gröna ärtor, bulgur och en kycklingssås som mamma meddelar innehöll kyckling, kokosmjölk, lök, champinjoner, kycklingbuljong och dragon! Gott.


Av Sofie - 26 mars 2013 09:27


 


Dagens frukost:

x Äpplesmulpaj frukosstyle med vaniljsås (kvarg+vaniljpulver+honung/agave)


Äpplesmulpaj frukoststyle (1 person)


3/4 dl havregryn

2 msk hackade valfria nötter/frön (jag tog valnötter och hasselnötter)

1/2 dl naturell yoghurt

honung/agave efter smak

ev. lite vaniljpulver

1 äpple (halva hackat i små bitar, hacka rivet)

kanel

kardemumma


1. Blanda ihop havregryn, nötter och yoghurt. Smaka av med honung/agave och ev. vaniljpulver.

2. Lägg det rivna/hackade äpplet i botten av en form. Krydda med en massa kanel och kardemumma.

3. Smula över smuldegen. Micra på högsta effekt tills smuldegen har stelnat och fått lite färg, ca 4-6 min (går även att göra i ugnen men tar längre tid).

4. Ta ut och servera med vaniljsås (kvarg/yoghurt+vaniljpulver+honung/agave)!


Smaskens :D Inte vad man bjuder släkten på fika eller äter som efterrätt en lördagskväll, men gott och lagom sött som lyxig frukost! Inspiration till receptet kommer från Julia.


 


Steg för steg:

       


Idag börjar jag först vid 10, härligt! Men jag vaknade pigg och glad strax innan halv 7 av att solen lyste in i mitt rum. Jag fann ingen mening med att ligga kvar. Så nu har jag hunnit äta förfrukost i sällskap med mamma och pappa, pluggat franska, sprungit 5 km i underbart solsken och ätit riktig frukost i lugnt tempo :D Nu blir det skola!!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards