Sofies Wellness

Alla inlägg under maj 2013

Av Sofie - 31 maj 2013 08:49


 


Dagens frukost:

x Mini persikakaka toppat med en röra på keso, turkisk yoghurt och jordnötssmör samt gojibär och torkade äpplebitar


Idag gjorde jag en ny variant minimicrokaka till frukost. Gott som vanligt:


Mini persikakaka (1 person)


1/2 banan

1 stor persika (eller 2 mindre)

1/2 dl fiberhavregryn/havregryn

1 msk kokosmjöl (eller mer havregryn)

1/2 tsk vaniljpulver

1/2 tsk bakpulver

1 ägg

valfri topping


1. Mosa bananen. Finhacka persikan och mosa tillsammans med bananen med hjälp av en gaffel. Blanda ihop mosad banan, mosad persika, havregryn, kokosmjöl, vaniljpulver, bakpulver och ägg i en djup microsäker skål.

2. Micra på högsta effekt i ca 3 min i micron eller tills kakan har stelnat.

3. Lägg upp kakan på ett fat.

4. Toppa med vad du vill, jag hade som sagt keso, turkisk yoghurt och jordnötssmör, äpplebitar och gojibär!


Här är några andra tidigare minikakor som man snabbt och enkelt gör i micron (en del är gjorda för frukost och en del mellis):

Mini äpplekaka med kanel, Mini morotskaka, Mini chokladkaka, Mini kanelkaka, Mini äpplekaka med pepparkakskrydda, Mini citron/morot/kanel/kokoskaka, Mini blåbärskaka med saffranssås, Mini päronkaka med kakao/nötsmörslager och Mini jordnötskaka med hallon


 


Av Sofie - 30 maj 2013 17:17


  Pestolax, basilika/vitlökstomater, rivna morötter och matvete


För några veckor sedan var ju jag och pappa på landet. Jag kom på att jag har glömt att lägga upp ett recept på en jättegod grillmiddag vi åt där:


Pestolax med basilika/vitlökstomater (4 personer)


4 portionsbitar laxfilé

salt o peppar

4 msk grön pesto


ca 18-20 cocktailtomater

3 pressade vitlöksklyftor

1 näve färsk basilika

en skvätt olivolja


1. Riv 4 lagomstora bitar aluminiumfolie. Lägg en laxfilé på varje foliebit.

2. Salta och peppra fisken. Bre över 1 msk pesto på varje laxbit. Gör folien med laxen i till paket.

3. Ta en stor bit aluminiumfolie. Lägg på cocktailtomaterna. Gnid tomaterna med pressad vitlök och färsk basilika. Häll över en skvätt olivolja. Paketera tomaterna med folien.

4. Lägg alla paketen på grillen med lock över i cirka 15 min.

5. Klart. Servera med vad du vill!


Mer grilltips? Kolla kommentarerna till detta inlägg. Eller under min bloggkategori Grillning.


  Innan grillning!


Av Sofie - 29 maj 2013 15:15


 


Här kommer receptet på de choklad/mandel/hallonbollar jag snackade om i helgen. Supergoda och nyttiga:


Choklad/mandel/hallon bollar (ca 20 st)


1 dl mandlar

1/2 dl mandelsmör

12-15 st urkärnade dadlar

50 g mörk choklad

2 msk kakao

2 dl frysta hallon

kakao att rulla i


1. Mixa samman allt till en krämig smet i en matberedare. Smaka av!

2. Forma smeten till bollar och rulla sedan bollarna i kakao.

3. Förvaras bäst i kylskåp/frys!


 

Av Sofie - 26 maj 2013 18:36


 

Dagens eftermiddagsmellanmål var något så enkelt som hackat äpple, frusen mango, frusna blåbär, mullbär, kesokvarg, kanel och två jordnötssmörchokladbitar


Hej igen alla läsare :D

Laga mat och hitta på nya recept är inte vad jag spenderar min tid med just nu. Men äter gör jag såklart, här får ni ett tips på ett superenkelt mellanmål (ett sådant som är så enkelt att jag i vanliga fall inte tycker det är värt att lägga upp det på bloggen). Eftersom jag inte har tiden just nu att experimentera i köket och blogga, så blir bloggen dåligt uppdaterad, men så får det vara.


Min helg har spenderats med att jobba en seneftermiddag/kväll, varit på en trevlig picnic, sprungit spontant på en runda i skogen (och det kändes bra, yay) och yogat. Och sen plugga plugga plugga så mycket som möjligt däremellan. Men det är okej, om 8 dagar är alla prov/inlämningar/redovisningar/annat klart. Och om det blir för mycket så lyssnar jag nu på kroppen och gör något annat. En massa gamla avsnitt av Greys anatomy har det blivit denna helg i pluggpauserna. Nu ska jag återgå till min historia uppsats, vi hörs...


  Franska plugg, mellanmål och ett av mina favorittéer; Friggs gröna chai te :D


Av Sofie - 25 maj 2013 20:52


 


Idag har jag varit på en trevlig picnic som en kompis anordnade med en massa roliga människor i ett somrigt Stockholm. Jag beslöt mig för att baka gottisbollar och ta med. För enkelhetens skull tänkte jag göra ett favoritrecept i repris, nämligen choklad/kaffebollar. Men sen när jag väl kom igång var det som vanligt mycket roligare att exprimentera fram något nytt. Resultatet blev en sats lime/kokos/aprikosbollar och en sats choklad/mandel/hallonbollar. Båda varianterna blev supergoda (enligt mig, de på picnicen och mina föräldrar som fick smaka)! Här kommer först receptet på de fräscha lime/kokos/aprikosbollarna:


Raw lime/kokos/aprikos bollar (ca 18 st)


1 1/2 dl cashewnötter

22 små torkade aprikoser (ca 20 st normal stora, ca 125 g)

1 dl kokosflingor

skalet+saften av 1 lime

2-3 tsk kanel

kokosflingor att rulla i


1. Mixa samman cashewnötter, aprikoser och kokosflingor i en matberedare tills det blir en krämig smet.

2. Smaksätt/mixa med limeskal, limesaft och kanel. Smaka av.

3. Forma smeten till bollar och rulla sedan bollarna i kokosflingor.

4. Förvaras bäst i kylskåp!


 


Receptet på choklad/mandel/hallon bollarna kommer upp på bloggen nästa vecka! :D

Av Sofie - 24 maj 2013 15:30


 


Att göra sin egen goda och nyttiga choklad är inte alls svårt. Jag förstår inte varför jag gör det oftare, det behövs bara 3 ingredienser som jag i stort sett alltid har hemma och sedan kan man smaksätta med vad som finns hemma. Hursomhelst förra helgen gjorde jag en variant hemmagjord choklad med jordnötssmör och hallon. Gott?!? Supergott!!


Hemmagjord choklad med jordnötssmör och hallon (2 choklad"kakor")


3/4 dl kokosolja

3/4 dl kakao

1-3 msk sötning (honung/agave/stevia/vanligt socker/kokossocker)


1 dl hallon

1/2 dl jordnötssmör


1. Smält kokosoljan i ett vattenbad. Rör i kakao och smaka av med sötning.

2. Rör i hallon och jordnötssmör. Och låt det "smälta ner" i smeten.

3. Klipp lagom stora bitar bakplåtspapper och lägg i 2 plastlådor. Häll i chokladsmeten.

4.  Sätt in i frysen i några timmar tills chokladen har stelnat.

5. Bryt i mindre bitar. Ät och förvara det som du inte äter i frysen!!!


Grunden är alltså lika mycket kokosolja som kakao och lite sötning efter smak i det, sedan kan man smaksätta hur man vill (eller inte smaksätta alls). Tidigare har jag gjort en hemmagjord choklad med cashewnötter, gojibär och havsalt och hemmagjorda chokladpraliner med jordnötssmör/bananfyllning.


 


        


Perfekt till fredagsmyset! Och med det önskar jag er en trevlig fredagskväll :D


Av Sofie - 23 maj 2013 08:39


 


      Åh dagens frukost blev underbart god. Jag använde mig av mitt chokladbollsrörarecept som grund, men smaksatte med helt andra smaker. Smakade sommar!


Blåbär/lime/kokosröra (1 person): Blanda ihop 1 dl fiberhavregryn/havregryn, 1 1/2 dl blåbär, 1 1/2 dl kvarg/keso, saften ur 1 lime och 1 msk kokosflingor. Lägg upp på ett fat. Toppa med mer kokosflingor och valfri sort nötsmör!


 

Av Sofie - 22 maj 2013 21:06


  Toppad med kiwi och mandelmör!


Gårdagens mesquitekaka var inte helt fel, så idag fick det bli en liknande variant till mellanmål men med kakao- och kaffesmak. Jag har gjort liknande innan, men här kommer iallafall receptet på hur jag gjorde idag. Gott, inte som efterrätt men som ett chokladigt mellanmål!


Chokladig microkaka med banan och kaffe (1 person)


1 ägg

1 äggvita

1 1/2 msk kakao

2 msk kokat kaffe

1 mogen mosad banan

2 tsk kokosmjöl

2 krm vaniljpulver


lite av valfri sötning; honung/agave/kokossocker/stevia



1. Blanda ihop allt i en liten skål.

2. Smaka av med lite sötning.

3. Sätt in i micron på högsta effekt i ca 1.30-2 min, jag tycker det är godast om inte hela kakan stelnar utan att den är kladdig i mitten.

4. Toppa med mandelmör eller något annat gott!



Här är några andra tidigare minikakor som man snabbt och enkelt gör i micron (en del är gjorda för frukost och en del mellis):


Mini äpplekaka med kanel, Mini morotskaka, Mini chokladkaka, Mini kanelkaka, Mini äpplekaka med pepparkakskrydda, Mini citron/morot/kanel/kokoskaka, Mini blåbärskaka med saffranssås, Mini päronkaka med kakao/nötsmörslager och Mini jordnötskaka med hallon



  Kladdigt ska det vara!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards