Sofies Wellness

Alla inlägg under februari 2012

Av Sofie - 29 februari 2012 19:24


   


Innan min kompis kom över i eftermiddags fick jag för mig att baka matmuffins med ett recept (som jag ändrade lite) från Annika Sjöös blogg (http://bloggar.aftonbladet.se/shapeup/), sedan när min kompis kom hit gick vi en lång och härlig promenad. Man behövde ju knappast jacka kändes det som, det var soligt och över 12 g. Min kompis fotade en massa och sedan hade vi mellanmålspaus med mina goda muffins vid vattnet och slottet. Härligt! Stockholm är himla vackert. Sedan blev det ett härligt steppass, och nu skriker endorfinerna i kroppen av gläjde. Juste det, det här är en matblogg så ni är inte så intresserade över vad jag gjort idag haha, här har ni receptet:


Pestomuffins/bröd (ca 30 st)


50 g färsk jäst eller 12 g torr jäst

3 dl vatten

2 morötter

2 msk olivolja

1 tsk salt

10 dl fullkorns dinkelmjöl (eller annat mjöl om du bara har det hemma)

8-10 skivor kokt skinka/kalkon

1 dl gröna oliver

1 dl röd (eller grön) pesto

 

1. Smula jästen i en bunke. Värm vattnet så att det blir fingervarmt och häll över jästen. Rör om.

2. Finriv morötterna. Blanda i morötter, olivolja och salt i bunken. Blanda även i mjölet, gärna lite i taget så blir det enklare att röra. Det kan ev. behövas mer vatten för att få in allt mjöl i degen.

3. Låt jäsa under bakduk i minst 20 min. Under tiden sätter du ugnen på 200 g, strimlar skinkan/kalkonen och hackar oliverna.

4. När det jäst klart blandar du i skinka/kalkon, oliver och pesto och rör om till en smet. Lägg antingen i muffinsformar eller gör som jag och forma till små bröd som du lägger på en plåt med bakplåtspapper (blir 2 plåtar).

5. In i ugnen i ca 15 min!


 

Som min kompis sa: De ser inte så goda ut men det var dem!



Av Sofie - 29 februari 2012 09:50


     


Tittade vad jag köpte för ynka 12 kr i Hötorgshallen; cocoflakes eller på svenska kokoschips. Jag åt det till min blåbärsgröt nyss och det var supergott. Egentligen smakar det precis som kokosflingor (ni vet de pyttesmå vita "kornen"), men eftersom dessa är stora flagor smakar det mer och man kan njuta av varje stora flaga. De är krispiga också och det gillar jag.


Dagens frukost idag då:

 


x Egenpressad apelsinjuice

x Sesam crisp med kokt ägg och pestokrydda

x Blåbärsgröt med kokoschips och mjölk


Blåbärsgröt (1 portion): Koka 1 dl valfria gryn/flingor (jag tog 1/2 dl fiberhavregryn o 1/2 dl dinkelflingor)+2 dl vatten+1 dl frysta blåbär+en nypa malen kardemumma!  


Det är ju Vasaloppsvecka, därför bör man äta en massa blåbär ;)



Av Sofie - 28 februari 2012 21:04


 


Kvällen spenderades med middag ute och bio med mina kära föräldrar. Stället vi åt på låg inne i Kungshallen, direkt in till höger när man kommer in. Jag smaskade på en underbar sallad med:


Kyckling, keso, bönor, sallad, gurka, tomat, paprika, avokado, morot, quinoa, ajvar och citron!


Vardagslyx att äta middag ute. Jag hoppas att ni har haft en lika trevlig kväll. Kan nu rekomendera filmen Descendants med George Clooney :D

Av Sofie - 28 februari 2012 14:26


 


Till lunch idag:

Laxfile med timjan, krämigt grönsaksris och squash med citron och timjan! Det gick på 16 min, så ingen kan klaga på att de inte har tid att laga riktig och bra mat :P


Såhär gjorde jag:

I med en laxfile (tinad) i en ugnsform, på med citronsaft, timjan, peppar och salt, in i ugnen på 200 g i 15 min. Under tiden hackade jag paprika, som jag fräste i olivolja med gröna ärter och pressad vitlök. Medan det fräste skar jag squash i skivor, la på tallriken och hällde över citronsaft och timjan, klart med det. Jag tog kokt ris som blivit över från tidigare middag och ner i grönsaksfräset, i med en massa citronsaft och torkad ingefära. Jag lät det fräsa en stund, och sedan i med ett ägg så att det blev krämigt, rörde runt och lät det stelna på eftervärmen. Ut med laxen ur ugnen, och riset ur stekpannan och upp på tallriken. KLART! :D


    

Ett ägg är egentligen lagom för 2 portioner ris, idag när jag bara skulle göra till mig själv blev det lite för krämigt...


Idag är det en sådan här slappa hemma/inte göra något märkvärdigt/inte vara social/ha tråkigt dag. Men man behöver sådanna dagar också. Jag har degat hemma, pluggat lite, slötittat på tv-serier, varit o tränat, ätit lunch osv. Och det ska jag fortsätta med resten av eftermiddagen!


Av Sofie - 27 februari 2012 19:25


 

Rårivna morötter med pumpafrön, broccoli, potatis och kycklingfärssås!


Ni vet säkert att jag sällan lagar samma sak två gånger eftersom jag tycker att det är kul att testa nya saker och exprimentera mig fram. Men idag passade vi på när min brosa (som inte äter kyckling) var borta att ta fram ett paket kycklingfärs ur frysen. Jag använde mig av ett recept jag lagade första veckan jag hade denna blogg (i maj förra året), och det var minst lika gott denna gång.


Jag antar att de flesta av er inte läste min blogg precis i början så därför får ni länken till receptet:

http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/05/30/5480983-recept-kycklingfarssas-gardagens-middag/


Supergott som vanligt haha :D


Av Sofie - 27 februari 2012 09:39


     


x Microgjorda ägg med keso och basilika

x En macka med philadelphia, skinka, tapenad och paprika

x En kiwi


Microgjorda ägg (1 portion): Knäck två ägg i en djup skål, vispa runt snabbt med en gaffel, in på högsta effekt i  micron i ca 1-2 min (beroende på hur effektiv micro du har), ta ut och mosa "äggkakan" i smuliga bitar! Ät med t.ex keso och någon krydda :)


Härliga lediga måndag :D Många av mina kompisar är och åker skidor i fjällen, och oj vad jag också är sugen på att göra det. Men det får bli nästa år. Denna måndag har jag iallafall flera planer. Jag ska strax ut i det soliga (men kalla) vårvädret och gå en promenad med en kompis, sedan ska vi äta lunch tillsammans, jag ska göra ett ärende på stan och sedan tänkte jag kanske gå och kolla lite på kläder.


Till alla som är lediga: Gå ut i det soliga vädret!

Och ni som inte är lediga: Försök komma ut en stund på lunchrasten, vi behöver alla en dos d-vitamin från solen såhär års!


   

  

Av Sofie - 26 februari 2012 22:24


 


x Choklad/banan "gegga" toppat med mina älskade gojibär


Choklad/banan "gegga" (en portion): Mosa 1/3-1/2 banan och lägg i ett glas, fyll nästan resten av glaset med kesella, en skvätt yoghurt eller mjölk för att få det lite rinnigare och sedan kakao efter smak!


Vanliga söndagar vid denna tid springer jag runt hemma som en dåre. Måste göra den läxan, packa väskan, fixa det, duscha, fixa något annat, kolla igenom veckans schema, springa hit och springa dit! Stress, stress och stress. Inte denna söndag, jag är ledig hela veckan och måste inte upp tidigt imorgon.


Istället sitter jag och kollar på något program inför kvällens Oscargala och käkar ett av mina favoritkvällsmål. Kvällsmys! Eftersom jag inte ska upp innan solen går upp imorgon sitter jag och funderar på om jag ska stanna uppe och kolla Oscargalan live för en gångs skull bara därför att jag kan. Eller så stannar jag bara uppe ett tag och kollar på röda mattan...


    

Passar ju inte bara som kvällsmål, underbart till mellis eller som en del av frukosten! Nästan lika krämigt som gräddglass...

Av Sofie - 26 februari 2012 20:36


Idag har varit en sådan där dag när matmotivationen och fantasin tryter (JA även jag har sådanna dagar), som tur är bor jag hemma och låter mina föräldrar laga allt mat på sådanna dagar (och även dagar då jag inte hinner). Så jag har inget gott nytt recept från dagen att bjuda på, MEN jag har ett superrecept från veckan som jag inte har hunnit lägga upp:


       


Fisk rekomenderas att man ska äta minst 3 gånger i veckan, det är en hel del människor som inte gör det. Jag tror att många tycker det är svårt att veta hur man ska tillaga fisk så att det blir gott, särskilt vit fisk (lax i ugn kan de flesta göra). Här är en fiskrätt (med vit fisk) från en kväll i veckan som iallafall jag och min familj tyckte var god:


Sej med en ugnsbädd av äpple, ärter och dill samt currymos (3 portioner)


400 g halvtinad sejfile (ett fryst block)

ca 9 st potatisar

3 msk mjölk

en skvätt olivolja

2 tsk curry

150 g halvtinade gröna ärter

1 kruka färsk dill

1-2 syrliga äpplen


1. Sätt ugnen på 200 g. Skär fiskblocket i 3 bitar. Gnid in fisken med lite olivolja, salt och peppar. Lägg i en ugnsäker form, täck med aluminiumfolie. Ställ in i ugnen i ca 30 min, eller tills den är "genombakad".

2. Skala potatisen och skär i mindre bitar. Koka som vanlig potatis. Mixa med en sammans med mjölk och olivolja. Smaksätt med curry, salt och peppar. Låt stå på svag värme tills resten är klart.

3. Hacka dillen och skär äpplet i 1/2 cm stora tärning. Fräs först ärterna i en kastrull med olja. Precis innan fisken är klar, låt dill och äpple få fräsa med. Lägg "fräset" över fisken.

4. Servera fisken med moset!


       


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards