Sofies Wellness

Alla inlägg under september 2014

Av Sofie - 30 september 2014 19:58


Sally från Skippa Nudlarna har tagit initiavet och dragit igång en matlådekamp som startar imorgon och håller på under oktober månad. Bra grej tycker jag och hakar på. Gör det ni med! Själv äter jag lunch i skolan varje dag men tänker att jag under månaden ska vara extrabra på att ha med mig egna mellanmål och testa på några nya mellanmålsrecept som fungerar att ha med sig on the go!


Det här skriver Sally själv om utmaningen:


Matlådekampen 2014

Under oktober månad kör vi igång Matlådekampen 2014. Under månaden ska vi försöka ta med oss matlåda så ofta som möjligt. Det kan vara frukost, mellanmål eller huvudmål men tanken är att vi ska bli bättre på att planera, ta vara på mat och även spara in pengar.


Tre snabba fördelar med matlåda: 

Billigare: Att äta på restaurang är ofta dyrt och hundralapparna springer snabbt iväg.

Bättre koll på innehållet: Du kommer äta det du tar med dig vilket ger dig härliga möjligheter att ladda lådan full med näringsrika och energigivande rätter.

Minskar matsvinnet: Många av dina måltidsrester funkar utmärkt som lunch dagen efter, du kan skapa nya spännande kombinationer och varianter och använda flera små delar för att få ihop en hel måltid.Tänk efter innan du slänger mat, det vinner både du, miljön och din plånbok på.


Om du redan brukar ta med dig matlåda 2-3 gånger i veckan, toppen! Då kanske din utmaning är att ta med fler gånger i veckan eller att uppmuntra vänner/kollegor att göra detsamma. Har du aldrig tagit med en matlåda? Då kanske det räcker som mål att du ska ta med 1-2 gånger första veckan för att sedan trappa upp det. Går du i skola eller gymnasieskolan där du får lunch kan du istället fokusera på att ta med smarta mellanmål och snacks.


Utmaningen bygger på dina egna villkor, men tillsammans kan vi hjälpa varandra med tips, recept, idéer, hejarop och inspirerande bilder. Vi använder oss av hashtaggen #matlådekampen på Facebook, Twitter och Instagram.


Så här gör du för att delta i utmaningen:

Maila ditt namn och om du vill även ditt Instagram konto/blogg till skippanudlarna@hotmail.com Har du blogg så lägg gärna upp ett inlägg med denna introduktionstext där du uppmanar dina läsare att hoppa på tåget. Under utmaningen kan vi se allas bidrag under hashtaggen #matlådekampen


Under oktober månad kommer det på www.skippanudlarna.com läggas upp tips, nya roliga varianter på recept och även era tips och bilder som ni delar med er av. Kommer även ha lite TÄVLINGAR där finfina priser kan vinnas!


Låt matlådekampen börja! 

 

Av Sofie - 29 september 2014 20:34


 

God kväll, hoppas att allt är bra med er! Själv har jag under helgen fått en ny förkylning vilket är lite trist men det enda jag kan göra nu är att vila. Dock är jag tillräckligt pigg och kry för att gå i skolan om jag tar det lite lugnt!

Kickstartade dagen iallafall med en grön smoothie samt ett kokt ägg med örtsalt. Älskar mina gröna smoothies, bästa starten på dagen!


Gurksmoothie med päron och ingefära (1 person)


1/2 gurka

1/2-1 färskt päron

3/4 dl fryst spenat

1/2 färsk banan

1/4 avokado

1/2 dl kokosmjölk

ca 1 tsk torkad ingefära


1. Skär gurkan och päronet i mindre bitar.

2. Mixa ihop alltihop i en blender. Smaka av med ingefära.

3. Ät/drick och njut!


 

Vad har ni för frukostfavoriter just nu? Jag pendlar mellan smoothies, bovetegröt, havregrynsgröt och riskakor med ägg för tillfället!



Av Sofie - 27 september 2014 11:18


 

Hej alla fina läsare! Jag tycker att det är superkul att ni ökar i antal och har börjat kommentera mer igen. Det gör det roligare att blogga. 

Det blir mycket frukost här på bloggen men det är av den enkla anledningen att det är det jag tycker mest om att experimentera med just nu. Raw bovetegröt har blivit en favorit på sistone och idag blev det bovetegröt i ytterligare en ny variant. Mums!


Chokladbovetegröt med morot, ingefära och kokosmjölk

(1 person)


1 dl helt bovete

1 msk kakao

1-2 krm torkad ingefära

3/4 färsk banan

1/2 dl vatten

1 dl grovriven morot

kokosmjölk

valfri crunchig topping


1. Lägg bovetet i en skål med vatten över natten.

2. På morgonen sköljer du bovetet och mixar sedan ihop med kakao, ingefära, banan och vatten till en krämig grötliknande konsistens.

3. Rör sedan i morot och mixa en stund till. Morotsrivet ska inte bli helt söndermixat utan fortfarande vara lite crunchigt.

4. Lägg upp i en söt liten skål. Toppa med kokosmjölk och någon crunchig topping som nötter eller frön.

5. Ät och njut!


  Äggen var slut idag så jag åt ett par riskakor med ett annat favoritpålägg; dubbelt lager ost och grön pesto.


Ha en fin helg. Kram!


Av Sofie - 26 september 2014 08:00


Då var det dags för freeeeeedagslistan igen. Fredagslistan är en lista som kommer upp på bloggen varje fredag där jag skriver om små ämnen som jag känner för att belysa och där jag tipsar om olika saker från min vardag som har hjälpt/hjälper mig, något som jag vill pröva eller något som jag bara tänkt på. Allt har något med hälsa och wellness att göra men på ett ganska holistiskt plan. Vill ni läsa tidigare fredagslistor, klicka HÄR!


1. Här kommer ett tips om ni som jag pluggar eller jobbar ganska mycket hemifrån. Ta danspauser! Sätt på en bra låt och dansa loss. Eller gör något som innebär fysisk rörelse då och då som t.ex burpees.

När jag slutade tvåan i början av sommaren så gjorde jag det med en kropp som inte var så himla glad som hade ont här och var. Sluttampen i tvåan innebar många timmar i sträck framför datorn och inte särskilt ergonomiska ställningar! Jag har bestämt mig för att det inte får bli på det viset igen under detta läsår. Mitt pluggupplägg när jag är hemma nu är att jag pluggar 50 min koncentrerat och tar sedan 10 min paus då jag helst inte sitter kvar framför datorn och kollar t.ex bloggar utan går upp och gör något annat som helst inkluderar rörelse. Sedan kör jag 50 min plugg igen osv. Efter 3 sådana här pluggtimmar så bör jag ta en längre paus innan jag pluggar vidare (om jag behöver plugga så mycket). 

Sedan inget pluggande från sängen (om jag inte bara läser en text). Jag försöker även tänka på att ha en upprätt hållning hela tiden och träna mycket baksida överkropp när jag styrketränar. 


2. I veckan bjöd jag er på ett chokladbollsrecept som passar perfekt till helgfikat (gör många satser). Fler chokladiga recept finner ni HÄR och mer tips på söta saker att ha till efterrätt HÄR. Blir ni baksugna i helgen kika in min bakningskategori på bloggen och brödrecept finner ni HÄR


3. Katie Dalebout har i veckan dragit igång tredje säsongen av hennes podcast The Wellness Wonderland som jag älskar. Ni kan lyssna på podcasten antingen i podcastappen för iphone eller här på hennes hemsida. I första avsnittet för säsongen handlade det om kroppsbild, dieter, tjejer/kvinnors strävan efter att väga mindre, hetsätning och känslomässigt ätande. Om jag var er så skulle jag börja från början med första avsnittet från första säsongen. 


4. Dessa sötpotatis/halloumibiffar med ingefära- och limesås verkar grymt goda. Står högst upp på min lista av maträtter jag vill pröva just nu!


Av Sofie - 25 september 2014 16:13


 


Här kommer ett recept på en höstig gröt som jag åt häromdagen. Hoppas att ni tycker om den lika mycket som jag!


Äpple/morotsgröt med kanel och kardemumma (1 person)


1 dl havregryn

2 1/2 dl vatten

2 dl grovrivet äpple

1 dl finriven morot

1/2 msk kanel

1/2 tsk malen kardemumma 

1 äggvita (kan uteslutas)


1. Koka upp havregryn och vatten i en kastrull.

2. När det kokar; dra ner värmen och rör i äpple, morot, kanel och kardemumma. Låt det puttra ihop till en krämig gröt.

3. För mer krämighet rör i en äggvita på slutet.

4. Lägg upp i en skål, toppa med vad du vill och ät sedan och njut!


  Med rismjölk, kokoschips, gojibär och mandelsmör


Av Sofie - 24 september 2014 17:52

   


Idag bjuder jag på ett grymt gottisrecept som passar perfekt när en är söt- och chokladsugen och vill äta något litet gjort på bättre råvaror än vanligt lösgodis samtidigt som en inte har någon lust eller tid att stå länge i köket och baka något. Vad kan det vara? Jo, en chokladboll som du mosar ihop på 1 min. Så himla gott och smakar precis som vanliga chokladbollar! Dadlarna är hemligheten i receptet, de bidrar med sötma och den krämiga konsistensen. 


Chokladboll (1 st)


2 små urkärnade färska dadlar

1 tsk kakao

1 tsk kokosflingor

1 tsk mandelmjöl (eller annat mjöl eller havregryn)

1/2 tsk vatten


1. Mosa dadlarna med en gaffel.

2. Blanda ihop dadelmoset med resten.

3. Forma till en boll.

4. Ät och njut av varje tugga!


   

Av Sofie - 22 september 2014 19:49


 

Det blev ytterligare en variant på grön smoothie till frukost idag. Så gott och det känns verkligen bra för kroppen!


Grön smoothie med morot, lime och kokos (1 person)


1 färsk banan

1 dl morot i små bitar (ca 1 medelstor skalad morot)

3/4 dl fryst spenat

1 1/2 dl vatten

1/2 dl kokosmjölk

1 msk limesaft

2 tsk chiafrön

1/2 tsk vetegräs (kan uteslutas)

1-3 krm macapulver (kan uteslutas)


1. Mixa ihop allt till en krämig smoothie.Smaka av.

2. Drick och njut!


 

Är det bara jag som diggar det regniga vädret? Jag har verkligen älskat att vi har haft en sådan fin, varm och solig sommar men nu är jag redo för höstväder! Bestämde mig för att inte plugga så mycket idag efter skolan utan istället har jag suttit inne och myst, druckit te, läst och börjat fixa på en ny visionboard!


Av Sofie - 22 september 2014 19:23


Hej alla fina bloggläsare! Hoppas att ni har haft en fin helg och en bra start på veckan idag. Denna helg har jag övningskört ett par gånger, varit på en 18-årsmiddag, planerat en kommande resa med kompisar, tränat och pluggat...


  Sedan min förkylning har jag tränat on and off. Tog ut mig för hårt för någon vecka sedan och efter det blev jag lite krasslig igen. Så under nästan hela förra veckan blev det vila utom tisdagsyogan. Första passet igen blev igår. Jag körde olika övningar i en tom sal och försökte verkligen att ta det lugnt. Blev någon form av cirkel/supersetpass då jag efter uppvärmningen körde...

1. In- och utvandrande planka med armhävning varvat med Sumo squats med kick åt sidan

2. Marklyft varvat med Rodd i TRX

3. Walking Lunges varvat med Knäböj med slamball som jag slängde ner i marken

4. Avslutade sedan med Latsdrag nere på gymmet

Körde 3 set av alla övningar med minimal vila emellan, och repsen berodde väldigt mycket på hur mycket jag orkade (allt från 6-20 reps). Bra och effektiv träning på bara 35 minuter!


  På 18-årsmiddagen jag var på serverades denna goa efterrätt; ugnsbakat äpple med mandelfyllning och ingefärskolasås. Jag råkar veta att receptet finns HÄÄÄÄR om ni är intresserade av en riktigt höstig efterrätt. (ursäkta bildkvalitén)


Slutligen undrar jag om jag har några bloggläsare där ute som har tågluffat i Europa. Vi är ett gäng kompisar som funderar på att åka 3 veckor nästa sommar och jag undrar om ni har några bra tips. Kommentera gärna!


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards