Sofies Wellness

Alla inlägg under juni 2013

Av Sofie - 30 juni 2013 20:37


 


Idag har jag lagat kvällens middag åt hela familjen. Det blev en sallad, quinoa, ugnsbakad lax med sesamfrön och en het fisksås på krossade tomater, kokosmjölk, saffran och dill. Supergott!! Här kommer receptet på såsen:


Het fisksås med tomat, kokos, saffran och dill (4 personer)


2 dl krossade tomater

1 dl kokosmjölk

1 msk fryst dill

1/2-1 krm saffran (ca 1/2-1 paket)

1 tsk sambal oelek

1/2 buljongtärning (helst en ekologisk variant med så lite tillsatser som möjligt)

salt o peppar


1. Bara att låta allt puttra ihop i en kastrull. Smaka av!

2. Servera till fisk (eller kanske kyckling).


Jag vet inte om ni har tänkt på att jag sällan har buljong i mina såser. Jag undviker oftast det och försöker smaksätta med mycker olika kryddor och grönsaker istället, men ibland blir det buljong om jag inte tycker att det smakar tillräckligt med de råvaror jag använder. Om ni kollar lite noggrannare på buljongtärningsförpackningens innehållsförteckning står det en massa konstiga ingredienser. Visst alla E-medel är inte dåliga och det är inte hela världen, men om jag kan välja använder jag hellre kryddor som smaksättning då det inte är kemiskt producerat eller innehåller socker. I Sverige finns det dåligt med bättre buljontärningar/pulver. Jag tror Kung Markatta har varianter med reducerad innehållsförteckning. Även Renée Voltaire har ett par olika varianter, vi har hennes lantbuljong hemma men det är något med smaken i den som jag inte tycker om och därför sällan använder. Nu när jag var i England köpte jag ekologisk grönsaksbuljong och tomatbuljong (den använde jag i receptet ovan) i en hälsokostaffärer i den lilla staden där jag bodde. I både Renée Voltaires buljong och den som jag köpte i England förstår jag allt som står på innehållsförteckningen (inga E-medel) men de innehåller alla olika varianter av socker. Hälsomässigt är det alltså bäst att skippa buljong helt och hållet!


Nu är jag intresserad av att höra era tankar kring detta. Använder ni buljong mycket? Vet ni någon buljong med bättre ingredienser?


 

Av Sofie - 30 juni 2013 11:09


 


Första frukosten i Sverige blev:

x Varma jordgubbar under choklad/kaffetäcke toppat med kesokvarg och jordnötssmör


Varma bär under choklad/kaffetäcke (1 person)


1 mosad banan

1/2 dl fiberhavregryn/havregryn

2-3 msk vatten

1-2 msk kokat kaffe (eller mer vatten om man inte gillar kaffe)

1-2 msk kakao

1 msk kokosflingor

1 äggvita (eller 1 ägg)

2 krm bakpulver

1 näve jordgubbar, hallon eller blåbär


1. Blanda ihop banan, gryn, vatten, kaffe, kakao och kokosflingor. Micra i en skål på högsta effekt i ca 1-1:30 min.

2. Rör i äggvita och bakpulver i chokladsmeten.

3. Lägg valfria mosade (tinade) bär i botten i en skål. Bre över chokladsmeten.

4. Micra på högsta effekt i 2-3 min. Toppa med vad du vill!!


Inspiration till receptet kommer härifrån (superfin blogg med en massa spännande recept)!!! Supergott :D


 


Hej alla fina läsare :D Nu är jag hemma i Sverige efter en fantastisk resa i England. Jag har träffat så himla många fina människor som jag kommer sakna. Jag har svårt att förstå att jag bara har varit borta i 2 veckor för jag har hunnit uppleva så mycket på den korta tiden. Det är konstigt att vara hemma och vara tillbaka i mitt "vanliga" liv. Jag har bott i en annan familj, delat rum med en fransyska, gått i en skola som varit helt annorlunda min skola i Sverige, ätit helt annorlunda, är van att höra italienska blandat med engelska omkring mig och jag själv börjar impulsivt prata engelska haha... Men nu är jag hemma igen och försöker smälta allt. Idag ska jag på en kusins konfirmations fika och sen är jag grymt sugen på att träna (har blivit väldigt lite av det i England). I veckan ska jag jobba och sen åker jag till Frankrike med familjen för sol och bad semester. Bloggen kommer som ni förstår inte uppdateras lika mycket under sommaren, när jag är utomlands kommer den vara död och när jag är hemma och runt i Sverige kommer den uppdateras men kanske inte lika frekvent då jag verkligen vill njuta av sommaren och inte känna att jag måste komma med något nytt. Dessutom sjunker läsarantalet alltid under sommaren då de flesta inte väljer att sitta inne och läsa bloggar. Men de närmsta dagarna kommer jag nog blogga en del då jag har en massa idéer och recept jag vill pröva efter att inte lagat/bakat något alls på dryga 2 veckor.


Trevlig söndag :D

Av Sofie - 25 juni 2013 10:45


Jag har gått tillbaka i bloggarkivet och letat fram några goda och svalkande smoothies. Enjoy:


Mango/blåbärssmootie med kardemumma och kanel samt topping


Morotskakasmoothie (den smakar verkligen som morotskaka i flytande form)


Hallon/mango/apelsinsmoothie med topping


Citron/banan/kryddsmoothie


Chokladig bärsmoothie


Grön detox smoothie (mjölkfri)


Carob/bär/äpplesmoothie med topping


Superfruktsmoothie (mjölkfri)


Jordgubb- och limesmoothie med topping


Hallon/päron/mangosmoothie (mjölkfri) med jordnötskeso


Banan/jordnötssmör/kakaosmoothie


Jordgubb/äpple/kanelsmoothie med topping


Illgrön bladspenat/mango/citron/ingefärasmoothie (mjölkfri) med gröt och annan topping


Mango/lime/pepparkakssmoothie med topping


Blåbär/citron/kokossmoothie med topping


Choklad/banan/mango/mesquite/mandelsmörssmoothie med topping


De flesta har någon komjölkprodukt i sig, men jag skrivit ut vilka som inte har det. Och i recepten där det är mjölkprodukter i kan man oftast byta ut det mot havremjölk, mandelmjölk, rismjölk, kokosmjölk... Som ni ser gillar jag att äta mina smoothies i skål med en sked samt ha någon form av topping på. Hur gillar ni att äta/dricka era smoothies? Och sist men inte minst vill jag såklart höra vilka era favoritsmoothies är? Har ni något supergott recept att dela med er av? Kommentera gärna!! :D

Av Sofie - 22 juni 2013 16:00


Nyligen fick jag en kommentar som lät så här "Jag undrar om du har några koka-gröt-tips för en gröt-rookie? Du skriver oftast "koka gröt som vanligt" och det är väl det jag gör (1dl gryn+2dl vatten, kokar på spis) men jag får ändå inte till det. Blir liksom mest stabbigt och lite gelé-aktigt. Så ser jag dina grötbilder och det ser alltid så jävla gott ut! Vad är knepen? :)" och jag svarade med att lova göra en steg-för-steg guide hur man kokar havregrynsgröt. Här kommer den:


Börja med att mäta upp 1 dl havregryn eller fiberhavregryn. Lägg i en kastrull.


Häll sedan i vattnet. Jag tar alltid antingen 2 dl eller 2 1/2 dl vatten. Hur mycket jag tar beror på om det finns något annat som ska med i gröten som ger vätska. Jag tar bara 2 dl vatten, om jag har i t.ex citrussaft, frysta bär (som ger vätska när de smälter) eller "vattnig" frukt som päron. Annars kokar jag alltid med 2 1/2 dl vatten.


Sedan sätter jag på plattan på högsta värme och väntar tills gröten börjar koka rejält. Det ser ut ungefär som ovan.


När den kokar kraftigt drar jag ner värmen till medelhög värme. Men här beror det väldigt mycket på vilken sorts spis man har. Jag har en induktionspis som nästan på direkten har medelhög värme när jag ändrar den till det, på samma sätt fungerar gasspisar. Men har man en spis med plattor tar det ofta tid innan den hinner ändra värmen från att man ändrar. Har man en "plattspis" tror jag man får drar ner på allra lägsta värme eller ta bort den helt från den varma plattan en stund. Man får helt enkelt passa värmen så att gröten bara puttrar smått (lite mindre än bilden ovan). Direkt när jag drar ner värmen börjar jag röra några varv. Sen väntar jag ca 10-20 sek innan jag rör igen och fortsätter röra med samma intervaller tills gröten fått önskad konsistens. Se nedan:


Ganska bra kokad (kanske något längre kokad för att bort lite vatten på kanterna). Om man skulle råka "överkoka" gröten dvs den blir för "grötig" och inte lagom rinnig, då är det bara att hälla på en skvätt till vatten och låta det puttra med gröten tills önskad konsistens.


Lägg upp gröten i en skål. Här är min gröt toppad med mjölk, päron och choklad/jordnötssmör!!


Så kokar iallafall jag gröt, hur gör ni? :D

Av Sofie - 19 juni 2013 13:30


Sommaren är glassens årstid. Självklart tycker jag att man ska njuta av glass under sommaren, men här bjuder jag på några nyttigare glassalternativ:


   Kolaglass 


   Bananglass med hallon- och chokladsmak


   Rödbetsglass


   Liten frukostglass


   Jordnötssmör/banan/kokosglass 


   Choklad/kaffeglass


   Mangoglass


   Jordgubb/limeglass (ska vara mer frusen än på bilden)


   Hallon/lakritsglass


Superenkel bärglass (bilden var för ful för alla lägga upp den haha): Mixa en burk kvarg (250 g) med en förpackning frusna bär (225 g) av valfri sort!! Frys i ett par timmar.


Generellt kan man göra nyttig glass genom att mixa kvarg med bär eller frusen frukt. För lite fluffigare glass kan man även ha i en vispad äggvita i smeten. Om man inte vill ha kvarg kan man ta en skvätt kokosmjölk istället. Frusen banan är annars en grym bas, man behöver varken kvarg eller kokosmjölk till det. Sedan är det bara att smaksätta hejvilt om man vill det med t.ex kakao, jordnötssmör, bär, vaniljpulver, lakritspulver, kaffepulver, citrussaft, kardemumma, kanel, ingefära, mörk choklad... Om man enbart använder frysta bär/frukt i sin glass blir det glassig konsistens på direkten. Men om man har mer rinnigare saker i får man frysa in den en stund i en burk och gå och röra då och då för bra konsistens (om man inte har glassmaskin).


Era bästa hemmagjorda glasskombinationer?

Av Sofie - 16 juni 2013 10:00


Här kommer svar på några läsarfrågor från senaste tiden. En del frågor har jag fått för månader sedan, lite sent att svara på dem, men bättre sent än aldrig:


Var köper du ditt nötssmör? :)


Svar: Oftast gör jag mitt nötsmör själv. Läs HÄR hur det gör det. Jordnötssmör brukar jag dock alltid köpa då det är svårt att komma över naturella jordnötter. Mitt favoritmärke är Green Choice, och det brukar finnas i vanliga mataffärer som Coop och Prisxtra. Någon gång har jag köpt mandelsmör, och då har jag köpt det på Cajsa Warg. Annars finns de flesta sorters nötsmör på hälsokostaffärer, om man inte vill göra själv eller inte får tag på det i någon vanliga mataffär.


Hej! Vilken fetthalt använder du på keso? Undrar bara då jag inte riktigt vet vilken jag skall köpa. Har kört på minikeso ett tag nu då jag faktiskt tycker den är godare, men har hört att det är hokuspokus tillsattser i den. Vilken är egentligen bäst? Ha en bra dag, kram :)


Svar: Jag (eller mamma och pappa) brukar köpa keso 4 %. Den 4 % innehåller mjölk, grädde, syrningskultur, salt, löpe. Minivarianten (1,5 %) innehåller mjölk, salt, modifierad stärkelse, vasslepermeat, syrningskultur, löpe. HÄR kan du läsa om vad modifierad stärkelse är för något och vad det gör med kroppen. Vasslepermeat består främst av mjölksocker och aska. Jag tror inte modifierad stärkelse och vasslepermeat är farliga tillsatser. Så ät den du tycker är godast! Men om man är ute för proteinet (vilket jag vet många är som äter keso) så ska man komma ihåg att minivarianten innehåller 11 g protein och vanliga varianten 12 g per 100 g. Och kolhydrathalten är något högre i minivarianten än vanlig varianten pga modifierad stärkelse och vasslepermeat är just kolhydrater. Men allt det här rör sig om minimala gram och skillnader. Så för minst tillsatser och högst proteinhalt ät den vanliga varianten, men tycker du den andra är godare ät den då. Kram :)


Hejsan!
Jag undrar hur du gör med maten i skolan? För jag vet inte riktigt hur jag ska göra, att bara äta grönsaker känns inte så mättande... Dessutom är jag vegetarian :S

Tack på förhand! :)


Svar: Jag äter skollunchen varje dag i skolan. Vi har ganska bra mat på min skola. Tre olika rätter att välja mellan (två vanliga, en vegetarisk) som brukar vara helt okej. Vi har ett salladsbord som brukar ha ganska bra utbud med olika grönsaker, sallad, linser/bönor/kikärtor och olika bulgur/couscousröror, oftast tar jag mer av dessa saker och mindre av pasta/vitt ris. Vi har även knäckebröd och fil och müsli som man kan äta till om man inte blir mätt.


Att äta lunch är jätteviktigt. Så se till att du får i dig mat. Har ni ingen vegetarisk mat på din skola? Det har de väl en skyldighet att fixa till vegetarianer? Att äta mycket grönsaker är bra, men BARA grönsaker är inte tillräckligt. Så hör dig för på din skola om de inte kan servera vegetarisk mat som falafel, grönsaksbiffar, sojafärs, bön- eller linssåser, bulgurröror osv. De kanske har vegetariska alternativ, men man måste berätta för personalen att man är vegetarian så att man kan få det. Annars kanske du får ta med dig någon mat till skolan.


Hej , jag har lite frågor kring det här med alla dieter / koster? Du vet vad du pratar om och det handlar lite om allt mellan köttskandaler och fusk till vad som egentligen är sant om raw food eller vegansk?


Svar: Jag tror inte på dieter, utan att äta på ett sätt som håller långsiktigt. Man kan äta allt, men inte alltid. Alla får hitta ett sätt som de tycker passar för dem att äta, och som de mår bra av.


Hej! Jag är allergisk mot nötter och banan, dina recept på kakor/muffins med mera innehåller banan. Går det att byta ut bananen mot något eller har du några andra goda recept utan banan?


Svar: Jag använder banan i många recept. Och det är framförallt för att söta saker med en naturlig produkt. Ibland är det även för att ge krämighet till recept. Tråkigt att du är allergisk mot banan, typ en av världens bästa matprodukter. I de flesta recepten är det svårt att byta ut bananen då den finns där för att söta. Men ibland kan man söta med honung, agave och stevia istället. Om du bara kollar runt i arkivet finner du en massa recept utan banan också.


Kan man ersätta kakao med carob rakt av i recept? Jag tål inte kakao men kunde va trevligt att testa nåt liknande ibland. Om det nu går att få tag i nåt så exotiskt som carob i min avkrok av världen... :D


Svar: Carob och kakao är ganska lika smakmässigt. Carob är smakar lite mer kolaaktigt och är sötare än kakao. I de flesta recept kan man byta ut kakaon mot carob. Dock kan man behöva justera mängderna, då de smakar olika starkt och sött som sagt. Så du kan använda carob, men smaka av med mängderna så att det blir bra :D


Vad jobbar du med? :)


Svar: Jag extrajobbar som butiksbiträde på Blueberry Lifestyle, vilket är superkul. Jag är så glad, tacksam och stolt att jag lyckats få mitt allra första jobb där och att jag fixat det helt själv (inte med hjälp av kommunen eller föräldrar som många i min ålder) :)


Jag undrar vad davos är för något?


Svar: Jag antar att du menar davosgröt? Ärligt talat vet jag inte vad själva davos står för. Men davosgröt är helt enkelt gryn som man blandar med yoghurt/kvarg och sedan låter gegga ihop sig (gärna över natten i kylskåpet). Sedan kan man smaksätta davosgröten genom att ha olika saker i och/eller på som kryddor, frukt, bär, nötsmör, frön, kakao. Kika HÄR för olika davosgröter.


Varför har du valt bort proteinpulver?
(tycker själv att proteinpulver inte är särskilt bra, men kan vara intressant att höra dina funderingar). Finns ju studier som tyder på att de kan ge ökad risk för cancer att äta för mycket protein (ökar tillväxthormon som kan trigga cellförändring).


Svar: Som ni säkert har märkt använder jag mig inte av något proteinpulver i mina recept. Jag tycker att det här med proteinpulver är överskattat när man gott och väl kan få tillräckligt med protein via kosten. Ofta är de även sötade och tillsatta med en massa "skit", så att tro att det är så himla nyttigt vet jag inte (dock finns det bättre renare pulver). Om man styrketränar är det viktigt att få i sig protein efter träning för att börja bygga upp kroppen igen, och jag kan förstå att för många är det enklaste då att ta en proteinshake. Men jag tror det viktigaste är att komma ihåg är att proteinpulvret inte ska ersätta den vanliga maten, utan något som man använder då och då som ett komplement tillsammans med vanlig mat.

Men även om jag är kritisk till proteinpulver blir jag lite sugen på att köpa det med tanke på alla fantastiska hälsosamma recept som läggs upp med det på instagram. Alla dessa proteinkladdkakor och proteinmugcakes.

Sedan är det väl också skillnad på proteinpulver och proteinpulver. Det finns ju mer naturliga som hampaprotein, sojaprotein och ärtprotein. Hampaprotein har jag hemma, men det smakar så mycket gräs. Men ärtprotein skulle jag vilja köpa och testa.


Äter du aldrig någonsin något onytiggt (cholkad, glass, chips, pizza osv) som inte är hemmagjord? Jag är ny läsare till denna blogg men det känns som du lever "extremt" hälsosamt. Äter du samma mat som din familj eller gör du alltid egen mat och unnar du dig något gått ibland?


Svar: Jo det gör jag. På senare tid har det faktiskt blivit ganska mycket choklad, glass, kakor etc. Jag har skrivit om det förut, men jag fungerar så att så länge jag tränar regelbundet så blir jag inte sugen på "onyttiga" saker särskilt mycket och då äter jag helt enkelt inte det om jag inte blir sugen (och ibland blir man ju nästan tvungen i sociala evenemang även om jag kan tacka nej ibland). Men nu efter min utmattning har jag knappast tränat, och då har jag ätit ganska annorlunda än jag brukar. Glass, choklad och kakor var och varannan dag har det faktiskt blivit. Jag har tyvärr lite av ett beteende av att när det är synd om mig så får jag enorma sug efter saker och ting (ofta sötsaker) dvs tröstätning. Inget bra beteende, men jag jobbar på det.

Jag vet att det kan bli fel att jag bara lägger upp bilder på nyttiga saker när jag äter en hel del "onyttigt" också, särskilt nu på sistone. Samtidigt tycker jag inte det skulle vara så kul att lägga upp en bild på en Ben and Jerry eller en kladdkakabit som mamma bakat, och skriva nu äter jag det här och inget mer med det. Det skulle inte bli någon rolig blogg, här delar jag med mig av mina recept och tankar. Samtidigt vill jag visa att det handlar om balansen: Inget är för onyttigt att man aldrig kan äta det, men inget är så nyttigt att man kan äta hur mycket som helst av det.

Jag har skrivit mer om det tidigare i en läsarfråga HÄR!!!


Går du upp tidigare varje morgon för att hinna göra alla dessa frukostar eller vet du om någon smakar bra uppvärmd i mikro så man kan göra den kvällen innan? :)


Svar: Jag går upp lite tidigare varje morgon för att jag alltid ska få en bra frukost. Det är inget jag tänker över, det är en vana nu. Jag vet att jag mår så mycket bättre om jag får experimentera lite i köket, äta bra frukost och få en lugn stund innan jag börjar dagen på "riktigt", den extra kvarten ger mig så mycket mer än att sova de extra minuterna.


Vad vill du arbeta med som vuxen ? :)


Svar: Jag har ingen aning, det varierar. Just nu är jag inne på psykolog eller något med mat/hälsa.


Förstör man inte den nyttiga maten när den micras?


Svar: Den här frågan får jag ofta då jag micra mycket av min mat eftersom att det går så mycket snabbare.

Enligt Livsmedelsverket finns det inga studier som säger att uppvärmning i micro skulle påverka näringsämnena mer negativt än uppvärmning på vanligt sätt, snarare tvärtom. Citat från Livsmedelsverket "När man lagar mat i mikrovågsugnen kokas vattnet i maten. Det finns flera studier som undersökt vad som händer vid matlagning i mikrovågsugn. I de flesta fall visar de endast små förändringar. Dessa är vanligtvis mindre än de som uppkommer vid vanlig kokning och stekning. Om man däremot upphettar längre och intensivare än vad man normalt gör blir det en del förluster av näringsämnen." Men denna förlust av näringsämnen om man upphetar för länge/för intensivt kan lika väl ske om du kokar eller steker.

Men en sak jag tycker man ska vara supernoga med är att ALDRIG micra något som innehåller plast (plastskål, plastmatlåda, plastsked, plastkopp, plastfolie...). I plast finns det så mycket farliga kemikalier och när den upphettas åker det rakt in i maten som sedan åker först klass in i kroppen. Helst tror jag att man ska använda så lite plast som möjligt, men det är ju oundvikligt, men att ta bort det helt vid micro/annan uppvärmning är ett jättebra och viktigt första steg.

Av Sofie - 14 juni 2013 11:41


 


Ugnsbakad gröt är en av mina frukostfavoriter, det var länge sedan jag gjorde det sist, men idag gjorde jag en variant med äpple, kanel och kardemumma till frukost. Supergott!


Ugnsbakad grötkaka med äpple, kanel och kardemumma (1 person)


1 dl havregryn

1 grovrivet äpple

1 tsk kanel

1 tsk kardemumma

1/2 tsk bakpulver

1/2-3/4 mosad banan

1 ägg


1. Bara att blanda ihop allt i en ugnssäker skål.

2. In i ugnen på 225 grader i ca 10-15 min (jag hade 12 min). Den ska stelna men ändå vara krämig/lite kladdig i mitten.

3. Toppa med valfritt. Jag gjorde en röra på frysta blåbär, några skedar kvarg och en sked mandelsmör!!


 


Idag är det sista pack och fix inför min Englandresa som gäller. Ska bli kul samtidigt som jag har börjat bli ganska nervös. Jag vet inte om jag kommer blogga något innan jag åker imorgon, så det är väl dags att skriva hej då till alla läsare. Imorgon åker jag helt ensam på språkresa till en liten kustby i södra England där jag ska spendera två veckor. Blogga kommer jag inte att göra, men kanske skriver jag om resan när jag har kommit hem på bloggen. Förhoppningsvis finner jag wifi någonstans där nere, och då kommer jag säkert uppdatera på instagram, ni kan alltså följa mig på @sooofieee om ni är intresserade. Bloggen kommer inte att vara helt "död" då jag har fixat några tidsinställda inlägg som kommer upp medan jag är borta, men uppdatering kommer inte alls vara på samma nivå som vanligt bara så att ni vet. Och med det önskar jag er några trevliga juniveckor och hoppas att ni kan dansa några extra varv runt midsommarstången åt mig då jag missar midsommar helt i år :D


Av Sofie - 13 juni 2013 16:11


Idag har jag gjort något som jag tycker alla människor borde göra oftare:


Att en regnig sommardag dra på sig träningskläder och sätta på sig löpskor, men strunta helt i allt som heter mobil, pulsklocka, hörlurar och träningschip i skorna. Bara bege sig ut utanför dörren och bara springa utan några som helst krav eller mål. Bara känna friheten i att benen tar hela kroppen framåt. Känna regnet som smattrar i ansiktet och hur härligt det svalkar. Att istället för att lyssna på dunkande musik springa till rytmen av sina flåsande andetag. Njuta av fågelkvitter och hur det låter när vinden blåser i träden. Att bara känna sig nära naturen. Att inte springa med runkeeper som ständigt påminner om hur lång tid man har sprungit, hur långt man har sprungit och vilket tempo man springer i. Att inte ha något mål var man ska springa utan bara följa med dit fötterna känner för att springa just i stunden. Bara ta in allt omkring och njuta av det!


Hem kommer man sedan dygnsur, och att ta en lång och varm dusch är helt underbart. I kroppen sprider sig en härlig känsla och man går runt med ett fånigt leende på läpparna som varar hela dagen. När man precis kommit in ser man ut ungefär så här:


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards