Sofies Wellness

Alla inlägg under november 2011

Av Sofie - 30 november 2011 18:06


Ni ville ha lite hälsoinlägg som inte har något med mat att göra, så här har ni det...

       

 


Jag älskar att göra saker, röra på mig och jag kan hela tiden komma på nya saker som jag borde göra (vilket kan driva mig själv galen), men om det är något jag har lärt mig så är det vikten av vila och koppla bort alla måsten. När många tänker på hälsa tänker de på mat och träning men inre hälsa är minst lika viktig.


Efter en intensiv dag i skolan (sådär 8 timmar) och sedan 1 timmes plugg hemma är min hjärna slutkörd. Kombinerat med 1 veckas dålig sömn (jag brukar kunna somna på direkten och sen sova helt perfekt hela natten, men denna vecka kan jag helt plötsligt inte det). Så på sen eftermiddagen har jag krupit ner i sängen med en härlig träningsvärk i axlar, rygg och armar från gårdagens fyspass i skolan, en kopp grönt te, espressotabletter som jag köpt i italien, mina mysshorts och mystofflor från polen, min stickningtittandes på dr. phil på tvn, lyssnades på rihannas nya låtar och skrivandes på min önskelista till jul. Bara vila och ladda batterierna och inte göra något särskilt. Något som alla borde göra då och då, för att orka med vardagen. Imorgon är det december och julstressen tar över för många. Mitt tips, ta det lungt, det är inte hela världen!


Nu ska jag fortsätta med mitt slappande innan jag ska blanda ihop världens enklaste middag, tonfisk på burk med kokt bulgur som blev över för några dagar sedan och blanda ihop det med keso och grönsaker, bara därför att jag är lat och inte orkar göra något annat. Sedan ska jag gå på julpyssel med en ungdomsgrupp jag går i, MYS! Sedan ska jag lägga mig tidigt, bara därför att jag är värd det.


Prioriterar ni ert välmående på insidan?


 

En litet tjuvkik på min önskelista, förövrigt så är den "stora" presenten jag önskar mig i år en iphone, jag får väl äta min spenat och hoppas att tomten ser det ;)

Av Sofie - 30 november 2011 13:15


   


För ett tag sedan testade jag på tonfiskbiffar som blev en riktig hit. Kika här: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/11/13/6653715-lunchpaus-i-pluggandet-med-recept/. Då smaksatte jag biffarna med tandoorikrydda. Häromveckan gjorde jag de igen, men nyfiken som jag är ville jag förstås kolla om det blev gott att smaksätta de med något annat:


Fetaost/Citrus tonfiskbiffar med tomatmatvete (2 personer)


1 burk tonfisk (150 g)

1 ägg

30-50 g fetaost

1,5 msk citronsaft

1 krm salt


1 dl matvete

2 dl vatten

1/2 dl krossade tomater

1 tsk basilika

 

1. Koka upp vatten, basilika och krossade tomater. Lägg i matvetet och låt puttra under lock enligt förpackningen.

2. Blanda tonfisk, ägg, smulad fetaost, citronsaft och salt. Lägg ut klickar och platta ut till biffar i en stekpanna (med olja). Stek några minuter på varje sida.

3. Servera med tomatmatvete och sallad!


 

Det krämiga tomatmatvetet med basilikasmak är supergott och passar till det mesta!


Av Sofie - 30 november 2011 07:58


     


x Pepparkaksdavos (dinkelflingor, naturell yoghurt, rivet päron, pepparkakskrydda som stått och gottat ihop sig under natten i kylskåpet) med plommon och hackade hasselnötter

x Knäckebröd med kokt ägg, basilika och körsbärstomater


När det snart är december och jul gör jag en liten julig touch på det mesta jag äter. Till frukost blev det idag pepparkaksdavos med rivet päron i. Supergott! Till detta mina klassiska äggknäckebröd.

Vad äter ni till frukost idag?


Nu ska jag börja dra mig till skolan, startar dagen med en timme lugn syslöjd, väldigt skönt att starta morgon så (till skillnad från gårdagen då den startades med fyspass på idrotten lite efter kl.8, det var ganska jobbigt, jag gillar att träna men inte så tidigt)


 

Pepparkakskrydda en blandning på kanel, ingefära, nejlika och kardemumma, kan man ju blanda ihop själv också!

Av Sofie - 29 november 2011 15:54


   

Med min krispiga müsli


Jag har läst om denna nya isländska yoghurt på andra bloggar och har velat testat den. Och idag till mellanmål hade jag chansen att göra det med smaken blåbär (det finns även vanilj, jordgubb, hallon/granatäpple). Det speciella med denna yoghurt är att den är väldigt proteinrik (precis som kvarg/kesella jag brukar äta), med 16 g i en burk. Och precis som kesella var den väldigt krämig, lite som glass och det tycker jag jättemycket om. Men med att den inte är naturell utan smaksätt med blåbär tillkommer en massa onödigt socker.


Smaken då, den var faktiskt över förväntan, jag brukar tycka att de flesta smaksätta yoghurtar är för söta och smakar konstgjort. Och denna var söt men inte på ett äckligt sätt och det smakade blåbär på riktigt. Så den får tummen upp.


Sedan kostar den ca 20 kr, så det är lite dyrt att äta den varje dag. Så jag kommer fortsätta med min naturell yoghurt/kesella och smaksätta den själv som jag brukar. Men om jag är ute och och gör något och blir hungrig/sugen på mellanmål så kan jag mycket väl tänka mig att köpa denna eller testa med en annan smak. Ett plus är att man får med en ihopfällbar sked, så man kan köpa den direkt i affären och ha något att äta den med!


 

Har ni testat den eller någon av de andra skyr yoghurtarna? Vad tyckte ni?

Av Sofie - 29 november 2011 07:41


   


x Banansmoothie med blåbär, hallon och hemmagjord krisig müsli

x Mackor med skinka, smält fetaost, basilika och paprika


Eftersom jag är så snäll så måttade jag när jag gjorde min smoothie så att ni kan göra likadan.

 

Banansmoothie: Mixa med en stavmixer 1 banan, 1 dl naturell yoghurt, 1 dl kesella, 1.5-2 krm rent vaniljpulver och 1 dl tärnad mango (det sistnämnda är nog inte så viktigt, jag hade det i men det gav ingen smak alls men jag vet ändå inte hur det smakar utan det).


Förövrigt är det supergott att smula fetaost över mackan och låta det smälta i micron, testa!


Idag är det tisdag vilket betyder kort dag skola, skönt. På kvällen ska jag och mamma besöka en skola inför mitt gymnasieval, det blir intressant. Era planer för dagen?


   



Av Sofie - 28 november 2011 20:34


   


... får man om man blandar matlagningsgrädde, pressad citron, rosmarin, lite hönsbuljong och wokgrönsaker, och sedan förstås även har kycklingbitar i! Måtten av allt får ni smaka er fram till själva! Vi åt det för några timmar sedan med underbar ugnsrostad klyftpotatis med rosmarin :D


Jag vet att uppdateringen på sistone kanske inte hela tiden har varit den bästa. Men just nu (och fram till jul) är det mycket i skolan och plugg hemma, en massa öppna hus på gymnasium att besöka, jag vill hinna träffa kompisar, göra "juliga" saker (har en hel del sådant planerat framöver), jag prioriterar min träning som jag gillar och får mig glad och jag vill även ha tid att bara vara hemma och slappa. Så bloggen och matlagning är inte just nu prio ett, men självklart kommer jag uppdatera dagligen, frukoststunden är min lilla heliga stund på dagen, och i december har vi alla lyckan att spendera den framför julkalender (det spelar ingen roll hur gammal man är, julkalendern på tvn är ett måste, iallafall de första avsnitten)!


Nu vill jag veta, hur har er dag varit? Hittat på något särskilt? Ätit något gott? :D

Av Sofie - 28 november 2011 07:30


 


Måndagar brukar vara dagen som det är jobbigast att ta sig upp på morgonen och känna hur härligt det ska bli med en ny dag. Men inte denna måndag. Från och med denna dag ska vi varje morgon ha denna lapp i åtanke och börja tänka i positiva banor. Jag lovar, så länge man är en optimist blir livet roligare både för dig själv och människorna omkring dig. Och om du är glad så kommer det smitta av sig på dina medmänniskor. Det gäller att komma in i en positiv cirkel!


Ni ska även få en bild på dagens enkla frukost:

 

Fiberhavregrynsgröt med lite olika frön, ett rivet äpple, en massa kanel och mjölk, och sen ett ägg till detta!

Av Sofie - 27 november 2011 16:30

   

 

Efter och innan ugnen      

  
Jag skulle mer kalla det för saffransbröd än lussekatter (även fast det ser ut som det), för de är inte så söta som riktiga lussekatter ska vara, utan mer som någon sorts nyttigare variant av lussekatter, rent sagt som bröd med saffran. Men jag formade de som lussekatter för då ser de mycket godare ut. Jag använde mig som grund detta recept här: http://jenney.shapemeup.se/2011/11/10/premiar-for-lussekatter/#comment-154


Självklart ska jag även lite närmare jul baka den vanliga sötare varianten lussekatter precis som alla tidigare år med mammas bästa recept. Så det receptet kommer ni få om några veckor.


Här är iallafall varianten jag gjorde igår:


Saffransbröd (Nyttigare lussekatter) (16 st)


    

I olika former


50 g jäst

2,5 dl mjölk

1/2 burk kesella/kvarg (125 g)

1/2 dl honung

1 paket saffran (0,5 g)

1 msk psylliumfrön

1 liter fullkornsdinkelmjöl (+lite till utbakning)

russin

1 ägg till pensling

 

1. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken fingervarm på spisen (37 g). Häll över jästen. Låt jästen lösa upp sig.

2. Blanda i kesella, honung, saffran och psylliumfrön.

3. Blanda i mjölen, lite i taget och knåda till en deg.

4. Lägg en bakduk över bunken och låt jäsa i sådär 1 timme.

5. Sätt ugnen på 225 g. Ta fram degen på ett mjölat bakbord. Skär degen först i 2 bitar, och sedan 2 bitar till. Av varje sådan bit ska det bli ca 4 lussebullar.

6. Forma bitarna som du vill ha dem, t.ex som klassiska lussekatter, som små frallor eller på något annat sätt.

7. Lägg de på en plåt med bakplåtspapper. Lägg en bakduk över och låt jäsa ca 30 min.

8. Knäck ett ägg i en skål, och vispa lätt med en gaffel. Pensla alla bröden. Tryck i en massa russin.

9. Låt gräddas i ugnen ca 8-10 min så att börjar få färg!


 

Som frukostbröd med skinka, keso och russin!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards