Sofies Wellness

Alla inlägg under juni 2011

Av Sofie - 30 juni 2011 11:15

Nu flyger jag till Frankrike för en bilresa där och i Italien i nästan 2 veckor. Självklart kommer jag att kunna fota och blogga om en massa matrelaterade därifrån när jag kommer hem. För tyvärr har jag inte internet där.


Så här råder nu en bloggpaus i 2 veckor mellan 30/6-14/7!


Hoppas att ni tycker att det är okej, men det kan även vara lite skönt för mig att ha en paus från bloggen, för då kommer jag vara jättetaggad sen att komma hem till Sverige och kunna blogga igen.


Men medans pausen är igång, passa på att kolla på en massa av mina gamla blogginlägg. Kanske kolla in nåt frukosttips eller middagsrecept och testa det själv?


Annars kan ni även passa på att följa mig på bloglovin här:

http://www.bloglovin.com/blog/2602887/food-and-health-in-my-way/follow

Då missar ni inte några nya inlägg!


  Nu njuter jag i Italien av sådan här mat :)


Av Sofie - 29 juni 2011 17:45

Här kommer förra lördagens middag i receptform. Jättegott, uppskattades av hela familjen och kommer definitivt göras igen!


Varm risonisallad med kräftstjärtar och citrusyoghurt (4 portioner)

 

 

4 1/2 dl risoni (en sorts mini pasta)

ca 300 g fänkål (3 dl strimlad)

250 g sparris

2 msk olivolja

1 burk kräftstjärtar (ā 170 g)

1 kruka dill

50 g blandsallad

salt o peppar


Citronyoghurt

250 g naturell keso

1 dl matyoghurt

skal från 1 citron

citronsaft från ca 1/2 citron


1. Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen.
2. Blanda keso och matyoghurt. Smaka av med citronjuice, citronskal samt 1 krm svartpeppar och 1/2 tsk salt.
3. Strimla fänkålen tunt och skär sparrisen i mindre stavar.
4. Fräs fänkål och sparris i olivolja. Krydda med 1/2 tsk salt och 1 krm peppar.
5. Tillsätt risoni och vänd till sist ner kräftstjärtar och hackad dill.
6. Servera med späda salladsskott och citrusyoghurt.


 

     


Receptet kommer härifrån från början men ovan har jag gjort lite ändringar i ingredienserna som jag tyckte behövdes:

http://www.ica.se/Recept/varm-risonisallad-med-citrusyoghurt-605346/

I receptet står det att man ska ha risoni (små små pasta bitar), när jag skulle köpa ingredienserna till denna middag var jag i en liten mataffär som inte hade risoni, men det funkade lika bra med ICAs egna små små gnocchi pasta. Så om ni inte heller har risoni kan ni bara använda vanlig pasta, men då helst av den mindre sorten.

Av Sofie - 29 juni 2011 12:15

   

Vaniljpulver är en produkt som jag har skrivit de senaste veckorna att jag har i olika recept. Så tänkte skriva lite om produkten.


Vaniljpulver är helt enkelt rent pulver från vaniljstänger utan några tillsatser eller socker. Ger jättegod vaniljsmak och kan användas istället för vaniljsocker och vanilinpulver (som då båda förutom vaniljpulver innehåller tillsatser och socker). Man köper det i en burk på 10 g, vilket kan låta väldigt lite men 1 krm vaniljpulver är lika starkt som 3-4 krm vaniljsocker/vanilinpulver, så man tar väldigt lite i taget. Tyvärr finns den i få mataffärer, men kolla bland bakgrejer så kanske det finns i din affär. Annars kan man köpa den på nätet här (då lite dyrare än i affär):

http://www.grongava.se/shop/product/158


Många tycker naturell yoghurt smakar ingenting och därför är äckligt, då köper man istället vaniljyoghurt eller frukt/bäryoghurt med tillsatt socker. Mitt tips är därför att köpa naturell yoghurt och sen blanda i vaniljpulver och färsk frukt/bär, det är mycket godare och ger mer smak, samtidigt så slipper du det extra sockret.


 

Av Sofie - 28 juni 2011 20:00

 

Läsk, ramlösa, loka och bonaqua med alla dess smaker kan kasta sig i väggen. Mitt hemmagjorda vatten är 100 gånger godare och bättre.


Jag tog bara ett glas med iskallt vatten, några självplockade och mosade smultron och ganska många droppar saft från en lime och lät det stå en stund. Svårare än så är det inte. Har man inte en trädgård med en massa smultron, smaksätt då med frysta bär eller frukt eller varför inte klassikern citron? Jättegott att svalka sig i solen med sådär på sen eftermiddagen.


   

Av Sofie - 28 juni 2011 16:15

 

Bara för att vi är bortresta har jag inte slutat med mellis. Här är vad jag åt igår:


x Naturell yoghurt blandat med kesella, hallon, mango och müsli


Somrigt och jättegott. Att servera i en kopp som på bilden gör det mycket festligare att äta. Man äter faktiskt delvis med ögonen. Kan även rekomendera detta som en efterrätt.


 

Av Sofie - 28 juni 2011 13:45

 

Omelett är den perfekt sommarlunch maten. Här är en bild på en omelettlunch från häromdagen:


x Omelett med fetaost och timjan

x Sallad

x Finn Crisp med keso


Enklaste omeletten får du genom att blanda ihop 2 ägg, 1 msk vatten och lite salt med valfria tillbehör.


 

Av Sofie - 28 juni 2011 09:45

 

Här kommer mitt recept av detta klassiska bröd:

Scones (1 kaka med 4 bitar)

1 1/2 dl vetemjöl

1 dl gramhamsmjöl

1 tsk bakpulver

1 krm salt

25 g smör

1 dl mjölk


1. Sätt ugnen på 225 g.

2. Plocka fram allt du behöver. Lägg bakplåtspapper på en plåt.

3. Blanda mjöl, salt och bakpulver i en bunke. Finfördela smöret i bunken med en gaffel.

4. Häll i mjölken och arbeta ihop till en deg i bunken.

5. Platta ut degen på plåten till en rund ca 1 cm tjock kaka. Skär försiktigt kakan i fyra delar (obs väldigt kladdigt).

6. Placera plåten i mitten av ugnen och grädda tills kakan fått färg (ca 13-15 min). Ät direkt!


 

Servera med smör, skinka, ost eller vad du nu vill ha på! Jag äter nästan alltid keso på mina mackor, men just till scones tycker jag inte att det passar, utan kör den gamla hedliga varianten bregott på.

Av Sofie - 27 juni 2011 21:56

   

Idag gjorde jag en jättegod linssallad till dagens middag.

Här kommer ett ungefärligt recept jag gjorde (följde inget recept utan hittade på lite själv):

Du behöver:Linser (ej kokta,jag använde puylinser), soya, morötter, bladspenat, olivolja och saft från 1 citron


Om du har tid blötlägg linserna enligt förpackningen i några timmar innan. Koka linserna med minst dubbelt så mycket vatten och några skvättar soya i ca 20 minuter (längre tid om du inte blötlagt de), de sista 10 minutrarna låt några hackade morötter koka med. Skölj spenaten och lägg i en skål, häll lite olivolja över. Lägg över lins/morotsblandningen och häll över lagom mycket citron saft. Klart, om man tycker det är jobbigt med att koka linser, använd dig då av färdigkokta linser på förpackning.


Till denna sallad lagade mormor en jättegod middag (jag vet att det ser jättelite ut på tallriken, men jag tog flera gånger och så åt vi min goda sallad till också):

 

x Fläskfile med lök och morotssky

x Klyftpotatis

x Champinjonsås


Mumsigt! För övrigt har jag haft en underbar dag här i skåne med perfekt väder. Jag har njutit av varje liten stund. :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards