Sofies Wellness

Alla inlägg under juli 2012

Av Sofie - 31 juli 2012 20:19


 


Här är det full rulle och har varit hela dagen. Jag har fixat, städat, handlat, gått hem igen för jag hade glömt plånboken hemma (smart jag är va?), vadat i regnvatten på gården (flera gånger dessutom eftersom jag kom tillbaka för att hämta plånboken) pga kraftigaste skyfallet jag någonsin sett, ringt runt till affärer för att hitta kokosmjöl, burit tungt och framförallt bakat en massa. Trött men fortfarande inte klar haha!


Jag testade idag att göra min egen variant på pizza efter att jag sett så många andra blogga om det. Blev perfekt och kommer därför även att göras imorgon fast i mini varianter med olika fyllningar. Men dagens pizza gjordes iallafall såhär:


Nyttig Pizza (1 portion)


1 ägg

1 äggvita

2 msk fiberhavregryn (eller mjöl)

1/2 dl philadelphia

1 msk fiberhusk

1-2 dl krossade/passerade tomater

1 liten pressad vitlöksklyfta

1 näve färsk bladspenat

salt o peppar


Valfri topping, jag hade:

2 skivor strimlad skinka

Smulad fetaost

Oregano

Pesto


1. Elvispa ihop ägg och äggvita till skum i ett par minuter.

2. Rör försiktigt i havregryn och philadelphia. Och sist men inte minst fiberhusk, när fiberhusken är i börjar det svälla så rör snabbt men försiktigt ihop allt till en smet.

3. Bre ut på en bakplåt med bakplåtspapper tunt. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 10-12 min. Höj tempraturen till 225 grader.

4. Värm tomater, vitlök och spenat till en sås i en kastrull. Smaka av med salt och peppar.

5. Fixa/skär toppingen.

6. Bre tomatsåsen över pizzadegen. Lägg på toppingen.

7. Grädda i ugnen till osten smält och ev. fått lite färg. Ha gärna på grillvärme i slutet. Ät och njut!


Detta var verkligen såååå gott :D Ni måste testa! Ni vet vanlig pizza brukar man bli alldeles tung i magen av, det blir man inte av denna.


   


Servera gärna med en sallad till!


Av Sofie - 31 juli 2012 09:47


   


Gjorde en ny variant av mina frukostmuffins som jag gör i micron:


Apelsin/kanel (frukost) muffins med hallon, chokladtopping och pumpakärnor (3 st)


Muffinsen:

1 dl fiberhavregryn

1 ägg

1 äggvita

skalet från 1 apelsin

saften från 1/2 apelsin

1/2 msk kanel

1/2-1 mosad banan

1 krm vaniljpulver

9 st hallon


Toppingen:

En klick kesella

Naturell yoghurt

Kakao

Mosad banan

Agave/honung


Pumpakärnor

3 hallon


1. Blanda ihop allt till muffinsen utom hallonen till en smet. Lägg i muffinsformar (i papper) eller koppar (som tål micron), fyll ca 1/2 fulla. Jag hade 3 muffinsformar. Stoppa ner 3 hallon i varje.

2. Micra på högsta effekt i micron tills de stelnar, ca 3 min.

3. Blanda ihop allt till toppingen, smaka av.

4. Lägg toppingen på muffinsen och ha ev. lite pumpakärnor och hallon på (jag hade det mest för utseendets skull)!


Morgonlyx! Alldeles lagom söta för frukost, om man vill ha de till fika skulle jag blanda i någon msk honung/agave eller mer banan. Mamma som kom upp precis när dessa var klara fick smaka, och de fick klart godkänt av henne :)


Förresten så är jag riktigt glad av att jag vaknade såhär pigg, normal och med matlust idag efter gårdagens andra halva. Det är efter sådanna stunder som man inser hur glad och lycklig man borde vara varje dag för att man har en fullt fungerande och frisk kropp. Igår var jag nämligen på stranden med mina kusiner och hade det allmänt bra i solen. Fast i slutet började jag må något illa, jag mår i stort sett aldrig illa och jag har ont i huvudet typ max 1-2 gånger på år. Jag förstod ganska snabbt vad det rörde sig om, matförgiftning, det har skett 2 gånger tidigare under den perioden som jag har gillat att hålla på med mat (jag antar att desto mer man håller på med det, desto större risk är det att man råkar få i sig något dåligt). Som tur var hann jag hem innan helvetet bröt ut. En sak som är bra med matförgiftning jämfört med vanlig magsjuka är att när man väl fått ut det så blir man ganska snabbt som vanlig, och det brukar gå ganska fort. Men jag låg iallafall helt utslagen i sängen och kollade på OS resten av kvällen. Mat var det först inte att tänka på, även fast att kroppen var helt tom på näring. Men sent på kvällen lyckades jag få i mig en hög spagetti med herbaremare på (jag fick en konstig craving efter det), och en lite köttfärssås och en bit fetaost, det var det enda min kropp kunde tänka sig att äta. När man är sjuk är det extra viktigt att lyssna på kroppen! Okej vad vill jag säga med detta då? Jo förutom att berätta om min gårdag, tycker jag att ni idag ska tänka lite extra på att ni har en stark och frisk kropp som klarar att leva. När man ligger där i de värsta smärtorna och rent av tror att man kommer dö vissa stunder (fast man vet innerst inne att man inte kommer att göra det) så är det det enda man tänker på. Och vi behöver nog tänka på det lite oftare än när vi är sjuka. Uppskatta din kropp du fått och ta hand om den!


 


     


Så idag ska jag ta det lite lugnare även fast att jag i stort sett mår som vanligt. Dock har jag en massa att fixa inför morgondagen, mitt kök ska förvandlas till en bakstuga, för imorgon är det inte en vanlig dag...


Av Sofie - 30 juli 2012 13:51


 


Sådär nu ligger även lunchen i magen. Lagade kyckling vilket känns som hundra år sedan sist och sedan en massa gott till det. Det gillade mina (och resten av familjens) smaklökar!


Oreganokyckling: Skär kycklingfiléer i bitar. Salta/peppra och en massa oregano på det. Genomstek i en stekpanna med olja/smör.


Het mango/chilisås: Finhacka en bit mango och en bit färsk röd chili(ha i kärnorna för hetare smak). Blanda med turkisk yoghurt. Smaka av!


Till detta kokt bulgur (rest från gårdagens lunch), kokt broccoli och sedan en sallad på salladsmix, pumpakärnor och en bit överbliven persika :D


       


Gymmet avklarat, nu la beach i det fina vädret, kanske ett dopp i Mälaren men främst solande och degande på stranden :)

Av Sofie - 30 juli 2012 09:26


 


x Äggröra på 2 ägg, smulad fetaost, basilika och peppar med 2 finn crisps

x Smoothie på hallon, persika, banan, naturell yoghurt, kardemumma och vaniljpulver


Godmorgon, eller snarare god förmiddag ;)

Detta fick jag i mig denna "morgon", tyvärr ville inte bilderna få med de fina färgglada färgerna frukosten hade i verkligheten. Eller så är jag bara världens sämsta fotograf...


Vad äter ni till frukost idag?


 

Av Sofie - 30 juli 2012 06:30


Min träningsvecka:


Måndag - Löpning: Superknasigt (läs mer nedan) fartlekspass 4.92 km 30:28 min+5.72 km 34:22 min (enligt planeringen skulle det ha varit 10 km fartlek) + Pluurpingutmaningen: 4:18 min planka, 43 burpees, 4:24 min planka


Tisdag - Poweryoga (dvd) 55 min + Pluurpingutmaningen 44 burpees, 4:30 min planka, 45 burpees + ca 30 min lugn tråkig tennis


Onsdag - Löpning: Uppvärmningsjogg 10:30 min, Intervaller 45 sek springa snabbt/15 sek gåvila x 10 gånger, 5 min gåvila, Intervaller 45 sek springa snabbt/15 sek gåvila x 10 gånger igen, nedvarvning hem ca 4 min lungt = 6.14 km 39:30 min + Pluurpingutmaningen: 4:36 min planka, 46 burpees


Torsdag - Vilodag med 4:42 min planka och 47 burpees


Fredag - Löpning: 14 km 1:18:45 timme + 49 burpees, 4:54 min planka


Lördag - Vilodag (aktiv sådan innan många timmar i bilen hem) Morgonpromenad 30 min, 49 burpees och 4:54 min planka


Söndag - Löpning: Lugn uppvärmningsjogg 12 min, Intervaller 40 sek springa snabbt/20 sek gåvila x 20 gånger, 3 min nedvarvningsjogg = 35 min ca 5.93 km + 10 min magstyrka + 50 burpees, 5 min planka + ca 7 min transportlöpning hem


Kommentar:

Vilken vecka igen! :D Fartlekspasset i måndags blev helknasig. Jag använder mig av runkeeper och tydligen hade jag råkat ställa in inställningarna till miles istället för km. Så jag blev så sur när den sa att jag sprang så långsamt, först trodde jag bara att jag var seg eller att den starka motvinden jag sprang i påverkade, men efter ett tag insåg jag att det inte var så. Jag blev så sur för jag vill se mina resultat. Jag funderade många gånger på att vända hemåt, men till slut beslöt jag mig för att springa 30 min och sedan hem igen, det borde bli ungefär 1 mil. Jag kämpade, men varvade snarare gång med jogg än jogg och spring som det var meningen att jag skulle göra. Det var först när jag vände efter 30 min som jag insåg att jag sprang efter miles och inte km, det var därför den sa att jag sprungit så kort. Då kunde jag ändra alla inställningar, men hela motivationen var ändå borta, så passet blev inte direkt det bästa... Men det genomfördes iallafall, bättre än ingenting.

Den där poweryoga dvdn hittade jag på någon outlet billigt, det var inte alls särskilt jobbigt, men skön stretch och bra fokus på andningen.

Annars har löpningen som jag fokuserar på nu gått bra. Jag har sprungit mitt längsta någonsin, 14 km. Jag började med tanken att klara av hela utan att stanna och körde därför inte så hårt i början, därför kanske inte en magiskt bra tid, men jag är iallafall väldigt glad att jag klarade det och stannade inte en enda gång (förutom en när jag skulle knyta skorna men det räknas inte).


Hur har en träningsvecka varit? Ni får gärna kommentera om det om ni vill. Känns annars bara som att jag sitter här och skryter om vad jag gjort... ;)


"Veckans tanke" (jag måste verkligen byta namn på den här delen av inläggen, ordet tanke stämmer aldrig):

OS är igång och visst är det kul att titta på idrottsmännen och kvinnorna och fascineras över vad de klarar av. Men det är verkligen ingen dans på rosor att ta sig dit de är träningsmässigt, kika in det här klippet och ni är glada att ni är motionärer och inte elitidrottare!

Av Sofie - 29 juli 2012 21:09


   Dagens middag: Äpple/ingefära/tahini biffar, matkorn, avokado/ingefära sås och sallad med tomat och valnötter


Precis som att göra frukost hemma imorse var det konstigt att laga middag hemma på "riktigt" efter snart en månad. Jag har knappast lagat något när vi har varit borta, jag har låtit familjen göra det och så har vi ätit ute mycket. Det har faktiskt varit skönt att slippa det, men nu är jag full av ny inspiration. Jag har helt tappat räkningen hur många olika räkmackor/sallader och fiskrätter jag ätit de senaste veckorna, fanns överallt på västkusten, och gott har det varit. Men nu är jag nästan trött på det, det trodde jag aldrig. Nu ska jag sluta prata strunt och ge er denna kvällens recept, receptet på biffarna kommer härifrån.


Äpple/ingefära/tahini biffar med avokado/ingefära sås (4 portioner)


Biffarna:

500 g nötfärs

1-2 ägg

1 1/2-2 msk tahini (sesampasta)

1 rivet äpple

2 rivna morötter

ca 2 msk färskriven ingefära

några nypor salt


Såsen:

1 mosad avokado

1 dl turkisk yoghurt

1-2 msk färskriven ingefära

någon nypa salt


1. Blanda ihop allt till biffarna i en bunke. Om det finns tid får "smeten" gärna stå och dra ihop sig i några timmar i kylskåpet (inte alls nödvändigt).

2. Sätt ugnen på 225 grader.

3. Forma till biffar och lägg i en stor ugnssäker form. Sätt in i ugnen tills de är genomgjorda, ca 15 min.

4. Blanda ihop allt till såsen i en skål, och servera med biffarna, matkorn eller liknande och en sallad!


     


   God kväll!

Av Sofie - 29 juli 2012 20:38


 


Jag är ett stort fan av att gå i mataffärer. Fast det kanske ni förstår genom att läsa min blogg. Att gå runt och kika på produkter tycker jag är kul, vilket de som brukar gå med mig (familj och kompisar) tycker är mindre kul haha. Jag tycker liksom om att gå runt på frukt/grönsaksavdelningen och leta efter färgglada frukter och grönsaker som ser fräschast ut, upptäcka på mejeriavdelningen att det finns en ny sorts märke på kvarg (som idag hehe), stå och jämföra vilka av de två müslierna jag ska ta och jag går alltid förbi "hälsoavdelningen" med nötter/torkad frukt/gryner/mjöl för att se om det kommit ut någon ny rolig produkt att pröva. Sådan är jag :D


Vi är lite dåliga på att storhandla, det går i perioder. Men efter att ingen har bott här på snart en månad så behövdes köket fyllas på rejält idag. Så jag följde med pappa och storhandlade. Jag handlar inte så ofta (även fast att jag gillar det), vi brukar turas om mamma, pappa och jag. Men idag hängde jag med. Och vi kom hem med massor. Så nu ska det minsann exprimenteras här. Kommande vecka inträffar även en speciell grej som det kommer att bakas och lagas extra mycket mat för, någon som kan gissa vad? :)


Utomlands är alltid extra roligt att handla i. Då finns det en massa annorlunda saker att kolla på. Som t.ex när vi var i china town i new york, vi var inne i världens supermarket och alla skyltar stod på kinesiska så det var kul att försöka gissa sig fram vad det var för något. Brukar ni också kolla runt lite extra i mataffärerna utomlands?


   Överst en fin liten lista jag skrev innan (som sedan resten av familjen fyllde på) och sedan delar av dagens inköp (fast allt hittades tyvärr inte)! :D 


Okej det här kanske blev ett konstigt inlägg, men tänkte ha lite mer matinspirerade inlägg som inte är recept.


Hur gör ni med handlingen? Storhandlar och skriver listor? Tycker ni att det är kul att handla, eller är det alltid lika besvärligt när ni kommer in och inte vet vad ni ska köpa till middag (ett litet tips för er som känner så, ta fram mobilen och gå in på denna blogg och sök sedan i sökfältet (till höger) efter en matvara som ni är sugna på, då kommer det upp alla recept som jag har använt den varan i, smart va?)


Av Sofie - 29 juli 2012 09:20


    


Dagens frukost:

x Chokladgröt med keso, chiafrön, kokoschips, pistagenötter, banan och gojibär


Chokladgröt (1 portion): Koka upp 1 dl fiberhavregryn (eller liknande gryn), 2 dl vatten, 1 msk kakao, 1 mosad banan och ev. en nypa carobpulver (om du har det) till en gröt. För mer protein rör i 1 äggvita i slutet. Toppa med vad du vill!


Jag är hemma efter 2 veckor i Skåne och 2 veckor i Bohuslän. Det kändes väldigt konstigt att stiga upp ur sin egen säng, göra frukost i köket med tillgång till hela skafferiet och sedan att fota frukosten med en riktig kamera. Haha jag hade glömt bort lite hur man gör... Egentligen hade jag tänkt testa på en ny sorts gröt idag, men vi har nästan inga färskvaror hemma så jag fick ta det som fanns och då fick det bli en favorit i repris.


Denna dag kommer att spenderas med att fixa och packa upp här hemma. Och om jag känner mig själv rätt så kommer det nog ta mer än 1 dag. Springa efter löpschemat ska det också göras, tror att det var intensiva intervaller idag på schemat!


 


Hursomhelst så kommer nog bloggen nu återgå till sitt ganska normala med mer inlägg och "liveuppdateringar". Jag har +3 veckor kvar på lovet (så skönt), och jag ska främst bara vara hemma i stan som planerna ser ut nu :)


Vi hörs nog senare idag!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards