Sofies Wellness

Alla inlägg under februari 2014

Av Sofie - 28 februari 2014 06:00


 


Gröten är favorit till frukost såhär års. Här vanlig fiberhavregrynsgröt med blåbär och superenkel citron- och kaneltopping:


Citron- och kaneltopping (1 person): Rör ihop 1 dl kvarg (eller turkisk yoghurt), 1 msk citronsaft (kan säkert bytas ut mot limesaft) och 1/2 tsk kanel. Bara att toppa gröten med röran!


 

Av Sofie - 26 februari 2014 12:00


 

Om ni läser andra hälsobloggar har ni nog hört talas om questbars. De där barsen från USA som har blivit både superhyllande och klassade som superäckliga. Jag har smakat de flesta sorterna och tänkte skriva lite om hur jag ser på dem.


Vi börjar med smaken och konsistensen. De flesta av dem tycker jag är ganska äckliga (och helt ovärda att köpa), främst pga att de smakar så konstgjort. Men några är goda. Favoriten är helt klart Chocolate Chip Cookie Dough och därefter följer Coconut Cashew, Lemon Cream Pie, den nya Cookies and Cream, Banana Nut Muffin och Double Chocolate Chunk. Barsen är ganska stora och är inte stenhårda som många andra bars vilket jag gillar.


Innehållet då? De är väldigt proteinrika för att vara bars vilket jag tycker är stort plus. Problemet tycker jag med de flesta andra bars är att de innehåller nästan bara kolhydrater och inte särskilt mycket protein. Jag som är ganska sockerkänslig kan då nästan bli ännu mer hungrig om jag äter t.ex en rawbite som visserligen bara innehåller en massa näringsrika livsmedel men bara en liten andel protein (de triggar igång mitt sötsug helt enkelt). Dock är ju questbarsen ganska konstgjorda; t.ex. isomalto-oligosackarider är en av huvudingredienserna som låter väldigt "kemikaliskt" men när jag har läst på har visat sig vara prebiotiska fibrer som är bra för magen. Sedan är det sötningsmedlet som jag generellt inte är ett fan av. Av det jag har hört och läst av människor som är kunniga och utbildade inom kost är de flesta sötningsmedel inte farliga för kroppen men jag tror att det är bättre att äta söta saker från naturliga söta källor så mycket som möjligt. Sötningsmedel kan drigga igång sötsug och ger ibland en äcklig bismak.


Summan av kardemumman? Av de smaker som är goda tycker jag att questbarsen kan vara ett bra mellanmål on-the-go eller när man inte hinner något annat. De mättar bra och är enkla att ha med i väskan för akuta hungersituationer. Men de är inget att äta varje dag, dels pga priset och att jag hellre äter naturliga saker om jag har möjligheten. Jag som älskar att testa nya saker har tyckt det har varit kul att testa mig igenom de olika smakerna även om många har varit besvikelser.


Om man vill testa, var köper man dem? Bor man i Stockholm är det billigaste stället jag har funnit dem på Nature på Humlegårdsgatan, men jag har även sett dem på Scandinavian Nutrition på Olof Palmes Gata och Lifeland på Nortullsgatan. Man kan även beställa från iherb.com, jag har gjort det en gång och det gick supersmidigt och kostade inte alls mycket i frakt/tull (totalt blev det billare att köpa 12-pack därifrån med frakt/tull än styckvis i Sverige utan frakt/tull).


 

Har ni testat Questbars? Vad tycker ni om dem? Släng in en kommentar :)

Av Sofie - 24 februari 2014 13:00


 


Aubergine är en grönsak som jag inte har använt mig så mycket av tidigare i min matlagning. Synd, för den är ju sååå god. Här kommer ett superenkelt recept på ugnsrostad aubergine:


Ugnsrostad aubergine (lagom tillbehör för 4 personer)


1 aubergine

olivolja

flingsalt


1. Skär auberginen i centimetertjocka skivor. Lägg i en ugnsäker form.

2. Ringa över en massa olivolja och strö över några nypor flingsalt över aubergineskivorna.

3. Rosta i ugnen på 250 grader i ca 25-30 min!


 


Har ni några bra recept med aubergine?

Av Sofie - 23 februari 2014 19:36

Imorgon bär det äntligen av till Alperna för ett efterlängtat sportlov i skidbacken. Som jag har sett framemot denna resa. Det var några år sedan vi var var iväg på en riktig sportlovsvecka och denna resa blir dessutom första till Alperna. Tyvärr har det där halsontet jag skrev om igår utvecklats till en riktig förkylning. Jag är enormt trött, det gör riktigt ont i halsen och jag verkligen känner hur jag har något i kroppen. Men jag försöker vila så mycket det bara går så får vi hoppas att det är bättre på tisdag som är första skiddagen. Har ni några förkylningstips?


Medan jag är borta tänkte jag att vi kunde ha en frågestund eftersom det alltid är kul. Ställ en fråga till mig i en kommentar till det här inlägg så kommer jag svara på allt jag kan när jag har tid. Jag har även fixat några tidsinställda inlägg under tiden som jag är borta. Och sist men inte minst har jag uppdaterat min länklista med "Andra inspirerande bloggar" om ni letar efter andra bra bloggar att läsa. Ni hittar länklista på höger sida på bloggen ganska långt ner.


   

Hoppas på väder som det ovan...


Med det önskar jag er fin vecka!

Av Sofie - 22 februari 2014 18:56


 

Ett snack som jag nyligen upptäckt är något så enkelt som dadlar med jordnötssmör. Ta en färsk dadel, pilla ut kärnan och bre ett lager jordnötssmör över. Klart! Gott som snacks, till filmmyset eller när man bara är i behov av något sött och salt. Kanske något att testa ikväll?

Av Sofie - 22 februari 2014 09:57


   

På helgerna gillar jag att sitta länge och lugnt med frukosten. Det har blivit något av en tradition att pappa går och köper färskt och underbart gott bröd på ett bageri i närheten på lördagarna. Idag toppade jag min fralla med keso/kokt ägg/örtsalt, bregott/ost och keso/tomatpure/örtsalt. Tomatpure är väl ganska ovanligt att ha som pålägg, men det är jättegott tillsammans med keso/örtsalt, kalkon/keso eller keso/kokt ägg/oregano. Till frallan blev det en supergod, fräsch och näringsrik smoothie. Recept kommer här:


Blåbärssmoothie med apelsin och kanel (1 person)


1 dl frysta blåbär

1 fryst skivad banan

1 dl färsk hackad bladspenat

1 dl apelsinsaft (1 apelsin)

1/2 dl valfri sorts mjölk

1/2 tsk kanel


1. Bara mixa ihop allt. Smaka av.

2. Häll upp i ett glas eller en liten skål!


 

Idag är det första dagen på ett välbehövligt sportlov. Jag vaknade upp redan vid halv sju med tjock hals vilket kändes himla retligt men jag lyckades somna om och nu känns det knappt i halsen. Men förmiddagens planerade träning blir inställd för säkerhets skull, blir att kolla på OS istället. Sedan ska jag testa skidkläder och gå på bio med en kompis idag. Ha en fin lördag!



Av Sofie - 20 februari 2014 16:13


 

Något som jag har ätit mycket under min bloggpaus är microbakat ägg med örtsalt och smält ost. Såååå gott, och passar på knäckebröd, riskakor, vanligt bröd och även bara som det är. Eftersom det går fort att göra i micron passar det perfekt att kasta ihop som ett snabbt mellanmål eller som en del av frukosten. Idag blev det ett sådant ägg på knäckebröd och en skål med choklad/kaffeyoghurt toppad med müsli och fryst mango till frukost. Torsdagslyx!


Microbakat ägg med smält ost (1 st): Knäck 1 ägg i en djup skål. Vispa ihop det med en gaffel så att gulan och vitan blandas. Micra på högsta effekt i ca 1 min eller tills ägget stelnar (tiden beror på micro). Salta direkt ägget med örtsalt (eller vanligt salt) och bre över 2-3 st ostskivor som sedan smälter eftersom ägget är varmt. Ät antingen som det är eller lägg på knäckebröd/riskaka/vanligt bröd!


Choklad/kaffeyoghurt: Blanda bara naturell yoghurt (eller fil) med kakao och kaffe efter egna smaklökar. Toppa med vad du har hemma eller ät bara direkt som det är!


 

 

  

Av Sofie - 19 februari 2014 17:41


   

Idag när jag kom hem från skolan kastade jag snabbt ihop något till mellanmål. Blev en form av kakao/chokladkaka med banan/kokoskräm, överraskande god faktiskt. Den smakar kanske inte som kladdkaka med grädde, men som en kakaokaka sötad med banan i mellanmålsform. Ett lite lyxigare mellanmål helt enkelt! 


Mellanmålskaka med kakao med banan/kokoskräm

(1 person)


1/2 mogen mosad banan

1 msk havregryn/fiberhavregryn

1 ägg

2-3 tsk kakao


1/2 mosad mogen banan

2-3 tsk kokosflingor

2 msk kvarg/yoghurt


1. Rör ihop banan, gryn, ägg och kakao. Bre ut på en liten tallrik med kanter.

2. Micra på högsta effekt i ca 2 min eller tills kakan stelnat. (Vill man inte använda micro går det nog lika bra att stoppa in den i ugnen tills den har stelnat)

3. Rör ihop banan, kokosflingor och kvarg/yoghurt. Toppa kakan med röran.

4. Ät och njut!


 


Det har blivit några dagars blogguppehåll pga den enkla anledningen att jag inte haft någon kreativitet i köket och att jag har haft ett stort matteprov att plugga till vilket har tagit mycket tid de senaste dagarna (skrev det äntligen idag på eftermiddagen). Men bloggen har jag ju bestämt helt ska vara på mina villkor, så då får det blir kortare bloggpauser ibland när tiden och/eller kreativiteten inte finns :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards