Sofies Wellness

Alla inlägg under april 2012

Av Sofie - 30 april 2012 12:00


Här kommer min New York guide som jag har lovat! Ni som som har varit där och tycker att jag har missat något att tipsa om, släng gärna in en kommentar :D


Eftersom detta främst är en matblogg, tänkte jag mest tipsa om matställen där för matnördar:


- Jag älskade Chelsea Market på 9th Avenue mellan 15th och 16th Street. Ett litet matmecka, en massa mataffärer och cafeer. Kom dit hungrig och med en tung plånkbok. Besök One lucky Duck (se nedan), Nutbox för att köpa bl.a nötsmör och nötmjöl (jag köpte mandelmjöl billigt), Chelsea Market Baskets som har allt möjligt smått och gott att köpa som t.ex ekologisk choklad och godis (jag köpte med mig en påse äppelchips), fiskaffären The Lobster Place med jättemycket fisk (vi köpte den godaste sushin jag någonsin ätit där) och det var de affärerna där jag köpte något i. Men finns även en jättestort brödbageri, finaste cupcakes cafeet, och en massa andra cafeer och mataffärer, bara att springa och kika runt på allt.


- One Lucky Duck som jag nämnde finns i Chelsea Market får ett eget litet stycke. Jag var i den i Chelsea Market 9th Avenue mellan 15th och 16th Street, men det finns även en 125 1/2 East 17th Street. Affären är ett rawfood ställe med roliga saker att köpa hem och smoothies/juicer, och jag tror även de hade sallader. Jag köpte hem rawtella och en rawsmoothie på cashewmjölk, blåbär och gojibär bl.a att dricka direkt. Jag hade egentligen velat köpa hem hela affären, men tyvärr var allt väldigt dyrt. Men har man vägarna förbi tycker jag man ska kika in stället. De har även en rawfood restaurang vid namn Pure Food and Wine på 54 Irving Place (between 17th & 18th St.), som jag inte besökte men säkert är bra.


 

En frukost på Benvenuto


- Caféet Benvenuto på 950 Broadway och 23th Street blev vårt stammisställe för frukost då det låg nära vårt hotell och efter första gången vi var där tyckte vi mycket om det och återvände. De hade en gudomlig grekisk omelett, fräscha smoothies och underbara fullkornsbagels, dessutom fick man välja av en massa fräscha (och nyttiga) saker vad man ville ha på bageln. Vi åt bara frukost där, men jag såg att de även hade plocka-ihop-själva-vad-du-vill-ha-sallader som såg jättegoda ut. De får även ett plus i kanten för trevlig personal, fin utsikt över en vacker liten park och fräscha lokaler.


- Frozen yoghurt har blivit väldigt populärt i USA. Det anses hälsosammare än glass då det är yoghurt som dessutom även är fettfri, men att det är en massa socker i det tänker de inte på. Men självklart testades detta. Det blev på frozen yoghurt kedjan Pinkberry som finns lite överallt över hela New York. Först får man välja storlek på bägare (jag tog en small som ändå visade sig vara ganska stor), sedan välja vilken smak man ville ha på yoghurten (jag tog naturell) och sedan slutligen har de en massa olika toppingar som man får välja av och fylla med tills det inte får plats mer i bägare. Finns både nyttiga toppingar som nötter, bär och frukt och onyttigare med godis, såser och kakbitar. Jag körde på min med kokos, mango, browniebitar, hallon, yoghurtkulor och mer som jag inte kommer ihåg.


   

Frozen Yoghurt


- China Town tycker jag kanske inte är nödvändigt att besöka, men är man i närheten tycker jag man kan göra det. Det var inte så mycket restauranger, men en massa små affärer med kinesiska delikateser (dock väldigt svårt att förstå vad allt var för något då allt står på kinesiska) och många fiskaffärer. Vi var inne på en mega stor kinesisk vanlig mataffärer, jättekul (tycker jag haha) att gå och kolla på allt annorlunda de har. Köpte med mig en burk wasabi krydda i pulverform därifrån.


- Vi var en kväll och åt middag på den franska restaurangen Baltazar på 80 Spring Street mellan Broadway och Crosby, där mina föräldrar ätit tidigare och som de tycker om. Inget hälsoställe, men god riktig mat. Jag 3-rätters där bestående av löksoppa, fisk med linssallad och en chokladkaka till efterrätt.


- Whole foods market är en vanlig mataffärs kedja som finns lite varstans med ekologisk och hälosam inriktning. Jag köpte inget där, men kul att gå och kolla. Om man inte vet var man ska äta lunch någon dag har de en massa stora bord med lösviktsmat, bara att välja och braka mellan en massa olika rätter, grönsaker osv och betala för det du köper i vikt.


- Även Dean and Deluca är en mataffär (dock ingen kedja) med ekologisk och hälosam inriktning som jag var inne i men köpte inget. Har en massa roliga produkter att köpa hem om vill det. Ligger vid 560 Broadway (At Prince Street).


- Trader Joe's hade jag velat besöka, men det blev aldrig av. Precis som Whole foods market en stor mataffärskedja med ekologisk och hälsosam inriktning.



 

Lite av det jag köpte hem...


- Annars är mitt stora mattips där: Ut och kolla er fram, det här är vad jag såg men det finns så mycket mer som jag har missat. Det finns mat precis överallt, restauranger, cafeer, juiceställen, stora mataffärer och mindre varianter som säljer mer godis och barer. Helt omöjligt att inte finna något som man inte gillar, finns för alla smaker där.


 

Utsikt från RCA buildning!


Sedan tänkte jag ta lite allmäna tips om New York:


- Besök Central Park, gå/jogga/spring/cykla! Jättefint och liten grön oas i storstaden. Vi hade turen att besöka parken när solen sken, blommorna hade slagit ut och det var kring 20 g samtidigt som det i Sverige var snökaos.


- Att åka upp i Empire State Building är säkert coolt. Men hur kul är det att stå timmar i kö? När vi kom dit var det 2 timmar väntetid (och det var ändå på morgonen) för att åka upp. Vi åkte då norrut till RCA byggnaden som är nästan lika hög, dessutom får man en fin vy över Empire State building därifrån. Där fungerade kösystemet mycket bättre, du fick en lapp med en tid på när du fick åka upp, under tiden slapp du stå och vänta i en tråkig kö utan göra vad du vill bara du är tillbaka i tid, dessutom var kötiden bara en fjärdedel av Empire State Buildning dvs. 30 min. Väldigt smidigt och fin utsikt när man var där uppe.


- Svenska gudstjänster i all ära, men vill man ha en betydligt annorlunda, livligare och gladare religiös upplevelse ska man besöka en kyrka i Harlem när de har gudstjänst på söndagar. Vi befann oss i the corithian baptist church på påskdagen. Och det var en upplevelse. Gospel och jättefinklädda människor som sjöng, dansade och skrek.


- Gå på någon musikal på Broadway. Vi såg The Sister Act, som var väldigt bra och rolig. Det kostar attans men det är det värt. Men ett jättebra tips är på TKTS vid Times Square samma dag som du vill gå och se en föreställning så släpper de sista minuten biljetter för halva priset. Räkna med att komma i god tid innan TKTS öppnar (olika tider varje dag) och du har väldigt stor chans till att få en biljett.


- GÅ!!! Ha ett par bra skor och gå mycket för att hitta dina egna smultronställen i staden. Vi åkte buss en gång och tunnelbanan en gång, inte särskilt roligt jämfört med att gå ute. Och sedan när man vill ta sig mellan stora avstånd, ta en taxi, finns precis överallt, och är dessutom mycket billigare än taxi i Sverige.


Det var mina tips det, oj hjälp det tog en och en halv timme att skriva! :P


Av Sofie - 29 april 2012 16:00


 

  

När detta inlägg kommer upp på bloggen sitter jag (stadsflickan) på bussen ut mot landet. Jag ska nämligen fira Valborg på en kompis landställe. Ska bli mycket trevligt och härligt att bara komma bort från stan. Jag håller tummarna för soligt och varmt väder. Och att den lantligare luften kan göra mig fortare frisk.


Underhållningen på bussen blir Hungerspelen del 2 och senaste Fitness Magazine, I like! Och sedan vad som ser ut som världens äckligaste mellanmålröra. Består av keso, kesella, hackat päron, kanel, kokosflingor, gojibär och några mandlar! Ser äckligt ut, låter gott och smakar troligtvis gott också :P


Kommer inte ha tillgång till dator (tror jag?), men har fixat ett par tidsinställda inlägg åt er tills jag kommer hem!


Trevlig Valborg (eller vad man nu säger) :D

  

Av Sofie - 29 april 2012 13:20


 


Dagens lunch:

Tacoquorn, kokt broccoli, matvete, majs, röd paprika, avokado och keso!


Detta blev dagens lunch som jag gjorde med inspiration från den vegetariska skolmaten i fredags :P


Tacoquorn (4-5 personer)


600 g quornbitar

1 stor pressad vitlöksklyfta

4 dl krossade tomater

1 msk av min hemmagjorda tacokrydda

 

1. Bryn quornbitar i olja i en stekpanna. Fräs även med vitlök sista minuten.

2. Häll över tomater och tacokrydda. Låt puttra i sådär 10 min.


   


Snabbt, enkelt, nyttigt och GOTT!!! :)


Av Sofie - 29 april 2012 10:16


Först förlåt för dåliga bilder i detta inlägg, hade glömt att ladda kamerabatteriet och när jag satte på den lös den urladdat, och jag fick fota som en dåre för att hinna fota allt jag ville fota, men självklart blev bilderna alldeles suddiga för att det gick så fort, hann även inte fixa så att det blev bra ljus:

   


x Riskakor med chokladkräm (mosad banan+kakao) och kokosflingor

x Proteinmuffins med saffran och äpple

x En liten skål naturell yoghurt med hallon och pumpakärnor


MUMS :D


Hade lust att baka när jag vaknade, gjorde därför en variant muffins som jag sett på en blogg för längesedan men det aldrig har blivit av att jag gjort förrän nu. Recept här:


Proteinmuffins med saffran och kanel (5-6 st)


3 äggvitor

3 msk kesella/kvarg

en nypa saffran

1/2-1 tärnat äpple


1. Elvispa äggvitor till ett hårt skum, tillsätt kesella och saffran och vispa igen.

2. Fördela i muffinsformar så att de är ungefär halvfulla. Lägg i äpplebitar så att de är ca 3/4 fulla.

3. Grädda i ugnen på 175 g i 25 min.


Muffinsarna fick en god seg konsistens, och självklart kan man byta ut saffran och äpple till andra kryddor och frukt/bär, använd bara fantasin! :D Blir bara 5-6 st, så dubbla eller trippla och frys in, perfekt mellanmål att ta med sig i väskan eller ha i skåpet efter avslutat träningspass.


 


     Hur är det med mig idag då? Bättre, känner mig mycket piggare i både kropp och huvud. Men måste fortfarande snyta mig då och då. Söndagsplanerna var (innan jag blev sjuk) att ta det lungt, spela tennis som vanligt och sedan ta bussen ut till en kompis landställe på kvällen. Ta det lungt ska jag definitivt göra, tennisen får jag skippa och åka till kompis kommer jag nog kunna göra iallafall. Jag kan ju till och med åka dit tidigare eftersom jag skippar tennisen, det gäller bara för min del att komma ihåg att ta det lungt när jag väl är där :D


Ni får ha en fin söndag!


Av Sofie - 28 april 2012 21:01


...morgonkänsla:

Jag är sjuk! Måste vila hemma hela dagen, NEJ vill inte. Ont i halsen, trött i huvudet och snuvig


...löjligt lilla frukost till sjuklingen som fick tvinga sig i det:

Två extremt tunna frö/torkad frukt brödskivor med kesella+kalkonpastrami och en halvfull skål naturell yoghurt med hallon och müsli+en kopp rött blåbärste


...förmiddag:

Spenderades i sängen i pyjamas, försökte sova ett tag till, lekte med iphonen, satt en stund på balkongen i solen och svarade på resten av era läsarfrågor, snyta mig miljoner gånger


 


...lunch till en som återfått aptiten:

Mammas hemmagjorda köttbullar, stekt potatis, avokado med keso och röd pesto, paprika stavar, en frö/torkad frukt brödskiva med kesella och ett kokt ägg, och sedan några till skivor bröd utan något på


...eftermiddagmellis:

Fruktsalladbomb ā la gör mig frisk på apelsin, banan, äpple, blåbär, mango med keso, gojibär, kokosflingor, pekannötter och 3 chokladdoppade bananbitar


 


...eftermiddag:

Läste början av andra boken i Hungerspelenserien, skrev ett lååångt new york tips inlägg åt er (som kommer upp på måndag), fick gåshud av att kolla på Livet efter Utoya, fixade med saker på datorn, skrev klart min SO-uppsats


...middag:

Mammas goda saffranräksås med ris och grönsallad+2 sportknäcken med kalkonpastrami, keso och röd pesto


 


...kvällskänsla:

Fortfarande sjuk, gör mig frisk!


...quote:

 


...göra nu:

Vet inte riktigt, kanske fortsätta läsa Hungerspelen del 2 eller läsa senaste Fitness Magazine som mamma var så snäll och köpte hem till mig, börja sortera in alla mina recept på bloggen så att det blir lättare att finna dem (som jag har lovat att jag ska göra i flera månader), eller går något bra tv kanske? Annars får det bli ett avsnitt av Ugly Betty!


...kvällsmellis:

Får se om det blir något, är inte sugen på något alls just nu, jag har en sista liten bit kvar av min nyttiga chokladkaka som jag annars kan äta


...nyupptäckta blogg:

http://jwes.shapemeup.se/, med en massa bra länkar från youtube med träningsvideor att göra hemma, bra inspiration alltså för er hemmatränare eller människor som är för lata att ta er ut eller gå till gymmet. Om ni letar efter fler bra bloggar har ni min lilla favoritblogg lista här!


...fråga:

Visst är det inte underbart att det är riktig vår ute nu?

 

Av Sofie - 28 april 2012 11:02


Jag har gått och blivit förkyld. Typiskt en dag som denna när det inte är något moln på himlen och det är riktigt varmt ute. Jag har iallafall varit ute och norpat lite sol på balkongen, men väldigt kort då solande bara ska göra förkylningar värre :( Eftersom jag vill bli frisk så fort som möjligt och särskilt till valborg, så ska jag bara vara hemma och försöka vila så mycket som möjligt idag. Jag har änsålänge inte heller någon aptit, för första gången på jag vet inte hur länge fick jag rent av trycka i mig lite frukost!


Men halvsitta i sängen och svara på era frågor klarar jag av, för er som missade första delen finner ni den här:


jag undrar var du köper ditt vaniljpulver och jordnötssmör? :)
sen undrar jag också om dina kompisar äter lika bra som du? jag tänker bara på att jag själv åt väldigt ohälsosamt när jag var som du, även mina vänner. det är inte förrän nu när jag är inne på mitt 18e år jag har börjat ändra på det! och din blogg är grym. älskar dina mattips :)
och en sista sak, vad har du sökt för gymnasium? (antar att du går i 9an nu?)


Tack :) Första gången jag köpte vaniljpulvret var det i en ekologisk affär på söder (för snart 1 år sedan). Men nu finns det på betydligt mer ställen, i många större mataffärer som ICA, Konsum och Prisxtra! Bara att hålla ögonen öppna, brukar finnas bland baksaker! Annars om man bor där det inte finns i mataffären kan man alltid beställa hem det här.

Jordnötssmöret köpte jag i en liten affär i Helsingborg när jag var där på besök, men även detta finns på fler ställen (kanske inte jättemånga vanliga mataffärer, men finns på t.ex Cajsa Warg och andra mer ekologiskt inriktade mataffärer) och i många olika märken, försök dock satsa på ett som består endast av jordnötter och salter. Här hittade jag ett ställe man kan beställa hem det ifrån, men det är inte samma märke som jag har.

Angående mina kompisar är det väl väldigt olika. Men visst äter jag betydligt "bättre" än de flesta av dem. Men det är upp till var och en hur de vill äta.

Jag har sökt till en stor kommunal skola i Stockholm med inriktningen sam-sam och jag är ganska säker på att jag kommer att komma in där! :D


Visst är det i nian du går i? Min fråga blir då: Vilken program vill du söka till gymnasiet? Vad är din dröm?

 

Ja jag har bara en dryg månad kvar i grundskolan (fast jag kan inte riktigt fatta det). Jag har sökt till sam-sam på gymnasiet.

Min dröm, det är en sådan svår fråga. Men det är väl det vanliga svaret: leva länge, vara lycklig, vara omgiven av familj och fina vänner och ha det hyfsatt bra ekonomiskt. Angående jobb vet jag inte. När man var liten hade man alltid ett självklart svar som delfintränare, lärare och artist (det var mina 3 favorityrken som liten). Jag brinner mat för mat och hälsa, så att jobba inom det i framtiden är självklart en stor möjlighet. Eller så fortsätter jag med det på fritiden (som jag nu gör med bloggen) och jobbar med något helt annat. Jag älskar att resa och detta vill jag göra mycket i mitt liv, och jag gillar att skriva, så varför inte bli resejournalist? Men det är ett extremt eftertraktat yrke, men samtidigt måste ju någon lyckas. Annars har jag de senaste åren varit inne på jurist, polis, personlig tränare, ekonom eller bara vanlig journalist. Som sagt älskar jag att resa, och jag har väl alltid drömt om att innan jag börjar jobba på riktigt ska jag plugga eller vara au-pair utomlands.


åhhh. då undrar jag:

-bra tips på snabb vegetarisk lunch?
-idéer för vad man kan göra med bönor, linser och ärter? (kör alltid på hummus eller soppa. tråkigt i längden...)
-hur många gånger i veckan tycker du är "lagom" att träna?

tack för en toppenblogg!

 

- Omelett fungerar alltid. Ha annars alltid quornbitar i frysen, superenkelt (och snabbt) att bara ta fram och bryna, och sedan äta med någon sås (typ tomatsås, keso) och så sallad och grönsaker till detta, och en eller ett par knäckebröd/riskakor med keso på.

- Underbara linsbiffar

Linsgryta med kokos

Falafel med tsatziki

- Det där är väldigt individuellt, det får man känna efter själv. Beror ju väldigt mycket på hur intensiva passen är och hur långa. Men alltid minst 1 vilodag per vecka (jag har flera) och aldrig samma muskelgrupp eller exakt likadant pass 2 dagar efter varandra!

Tack förresten :D


Hur kommer det sig att du blivit så intresserad av mat?
Vad har du för filosofi kring maten, finns det saker du förbjuder/inte äter eller är allt tillåtet?

Är familj och vänner lika intresserade som du är och vad tycker de om alla dina härliga maträtter/frukostar?

 

Jag skrev ett inlägg för ett par månader sedan, hur jag gick från flickan som hatade allt som hette grönsak (även gurka som ändå bara är vatten) HÄR!!! till den som älskar nästan alla grönsaker här.

Allt är tillåtet, jag äter vad jag är sugen på och vet att jag mår bra av. Men jag tycker inte om läsk, saft, chips, ostbågar eller de flesta sorters godisar, så därför äter jag inte det. Ganska logiskt! Jag tycker att det är lite roligt att enligt vissa människor är det inget konstigt alls att inte äta t.ex broccoli om man inte tycker det är gott, men det är konstigt att inte äta chips även fast man inte tycker att det är gott...

Ingen är väl lika intresserad som jag är. Men i stort sett är alla positiva om det. Mina föräldrar slipper ju laga middag flera kvällar varje vecka, och det tycker de är skönt. Dessutom äter vi mycket mer varierat nu, vilket är gott. Angående mina frukostar är både familj och vänners kommentarer något i stil med: vad gott men hur orkar du varje morgon?


Lite frågor kommer här! :D

1. Känner du någonsin att du har NOLL inspiration till vad du ska äta, sådär så att allt bara känns tråkigt, halvgott och ja, inte så kul?

2. Hur länge har du varit intresserad av matlagning och mat på det sättet du är idag?

3. Om du fick en enda önskning, vad skulle du önska då?

4. Vad har du för drömmar/mål i livet?

 

1. Ja det händer ibland :)

2. Omkring 1 år, precis som läsarfrågorna från personen ovan så länkar jag dig vidare hit!

3. Jag vet inte, några fler önskingar?

4. Svarade på samma fråga högre upp i inlägget, så kika efter svaret där!


Hej!
Jag är bara lite nyfiken över hur din hälsosamma livsstil går ihop med det sociala livet, som exempelvis med kompisar osv? Jag försöker nämligen också leva hälsosamt, men det kan bli rätt svårt när man umgås med andra som inte vill äta det man själv vill när man kanske är ute eller ska ha myskväll hemma? Med tanke på att du inte heller känner ett större sug av att äta godis en fredagskväll, utan hellre unnar dig en fruktsallad!
Inspirerade blogg, fortsätt så tjejen =)

 

Hej, tack :D

Det går bra, men det är kanske inte alltid det enklaste. Visst blir det inte lika hälsosamt när man umgås med kompisar. Angående myskväll hemma är mitt tips om du vet att det kommer att bjudas på godis och chips och du vill inte äta det, ta med en påse naturella nötter och en kaka mörk choklad! Om ni handlar maten tillsammans (det kanske inte är så för alla, men jag och mina kompisar lagar oftast maten tillsammans) då kan man ju vara med och påverka. Och förklara varför du vill äta hälsosamt. En del människor tror nämligen direkt med ordet hälsosamt att du menar att du vill gå ner i vikt, och om du nu inte är överviktig så tror de att då fått för dig att du är tjock även fast att du är helt normal. Därför måste du säga att du äter som du gör för att må bra, orka med, leva länge och kunna träna (om du nu gör det). Jag vet inte om jag fick till ett så bra svar på denna frågan, svårt att svara på hur man ska göra. Men för mig så funkar det bra!


1.Vilken skola och klass går du i?
2.Vad vill du bli när du blir stor?
3.Kan du inte lägga upp fler bilder på dig och din familj?
4.Stöttar dina föräldrar dig i din livsstil eller säger de saker ibland som " äh larva dig inte och ät upp kakan" (tex) fast du inte vill ha?
5.Hur ser dina kompisar på dig och din livsstil?
6.Ibland när jag tex äter nötter, eller en god middag eller frukost eller vad som helst, blir jag jättesugen på det och äter BARA för att det är gott, inte för att jag är hungrig eller så. Händer det dig ibland och vad gör du i så fall?
7.Om jag inte tränar på över 2 dagar får jag " myror" i benen, får du det också och i så fall, hur hanterar du det?
8.Har du celluliter? ( typ gropar som ofta finns på benen)
9.Har du mvg i alla ämnena?
10.Är du den smartaste i din klass/skola?

Hehe lite många frågor men det hade varit kul om du svarade på alla :D

 

1. Klass 9A i en vanlig kommunal skola i Stockholms innerstad

2. Jag vet inte, kanske något med mat och hälsa? Skrev mer om det ovan i en fråga om min dröm

3. Detta är främst en matblogg, därför lägger jag inte ut så mycket bilder på mig eller min familj

4. De stöttar mig, men visst har jag fått frågan "är du inte säker på att du vill ha en bit kaka?" när jag inte varit sugen kaka för stunden

5. De accepterar mig för hur jag äter, precis som jag accepterar de för hur de äter. En del har väl lite svårt att förstå hur jag kan tycka att det jag äter är godare än godis, snabbtmat osv

6. Det händer ofta, och då gör jag inget särskilt, jag njuter av mat även fast att jag inte är särskilt hungrig

7. Det händer ibland, inte alltid. Och då ser jag till att röra på mig. Men om jag är sjuk och inte bör göra det så försöker jag intala mig själv att jag snabbare blir frisk om jag inte gör det. När jag var i New York för några veckor sedan hade jag ingen riktig möjlighet att träna och då kände jag det här "myror i benen" som du beskriver, men vi gick mycket så det gick bra tack vare det

8. Nej, tror inte det, jag brukar inte sitta och leta efter gropar i mina ben

9. Nej det har jag inte

10. Nej det tror jag inte, men jag är samtidigt inte alls dum ;)


Det var alla frågorna, om ni har fler kan ni alltid skriva en kommentar till något inlägg, så svarar jag på den i samma inlägg eller om du länkar till din blogg även på din blogg! :D


Av Sofie - 27 april 2012 08:46


   


x Jordgubb och lime ugnsbakad gröt med keso och kakaonibs


Jordgubb och lime ugnsbakad gröt med solrosfrön och kokosflingor (1 portion)


Blanda 1 dl havregryn eller dinkelflingor, 3/4 dl mjölk, 1 krm bakpulver och 1 ägg (detta är grunden) i en bunke. Blanda i saften från 1/2-1 lime, 1 msk kokosflingor och 1 msk solrosfrön. Skiva jordgubbar (ca 6-9 st) och lägg (så att de täcker) botten på en ugnsäker portionsform/skål. Häll över gröten/geggan på jordgubbarna. Sätt in i ugnen ca 17-25 min på 225 g (ytan ska ha stelnat och delvis inuti också).


Jag gillade verligen den där ugnbakade gröten jag gjorde häromdagen. Gjorde en ny variant idag till frukost då jag ändå hade överflöd med tid. Denna gång med jordgubb och limesmak. Jag blandade även i kokosflingor och solrosfrön för lite mer smaker och konsistenser i. Även denna variant blev väldigt god. Dock behövde jag ha i den i ugnen ett tag till då det blev mer vätska pga av limesaften. Jag funderar på om jag hade minskat mängden mjölk till 1/2 dl, då kanske jag hade kunnat ha i den lika lång tid som den förra varianten. Jag får testa det nästa gång!


   


Idag har jag sovmorgon då nationella proven i engelska inte börjar förrän strax innan kl. 10. Jag som har lagt mig lite väl sent den här veckan tyckte att detta var underbart att få komma ikapp med lite sömn. Men självklart vaknar jag inte mycket senare än vanligt idag av mig själv, och dessutom har jag legat och vridit på mig hela natten. Jag som alltid brukar sova som en stock från att jag lägger huvudet på kudden och sedan hoppar jag nästan ur sängen när klockan ringer.


Men ni kanske inte är så intresserade över att höra hur jag sover ;) Ha en fin fredag, och tänk: efter denna dag har vi 4 dagars helg :D


Av Sofie - 26 april 2012 21:47


 


Jag borde plugga men vad gör jag? Jag bakar! Och använder endast ingredienserna ovan. Någon som kan gissa vad det ska bli (finns en liten ledtråd om man kollar noga på bilden)? Det luktar gott iallafall och jag ska strax ta ut det ur ugnen och smaka på det :)


Jag återkommer imorgon med resultatet! God natt ;)

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards