Sofies Wellness

Alla inlägg under augusti 2011

Av Sofie - 31 augusti 2011 22:31

 

... att oboy består av 80 % socker och 18 % kakao?


Det visste inte jag förrän några timmar sedan. I en ungdomsgrupp jag går i testade vi idag på olika chokladdryckspulver. Vi testa smak, doft, konsistens osv. Själv är jag inte så förtjust i oboy och har aldrig varit det. När jag var liten köpte vi hem ett paket bara därför att alla mina dagiskompisar drack det, men jag drack det bara någon enstaka gång och sen stod det där längst in i skafferiet tills det hade gått ut sen lång tid tillbaka.


Som sagt vi fick även gissa socker och kakaohalt och resultatet var hemskt de flesta chokladdryckspulver ligger på omrking 80 % socker och 15-18 % kakao, visst de flesta människor vet att oboy kanske inte är värsta hälsodrycken men så farligt mycket socker vet nog inte de flesta. Och i vissa av dryckerna var det inte ens rent kakao i, utan nåt choklad emugleringsmedel istället som gav kakaosmak.


  






























Av Sofie - 31 augusti 2011 16:21

   

x Kardemumma/björnbärs kesokaka med fryst mango och björnbär


Skolmaten var hemsk idag så jag var riktigt hungrig när jag var hemma och det var dags för mellanmål. Därför fixade jag ihop ett ganska mättande mellanmål med en massa protein.


Såhär gör du:


Kesokaka


2 ägg

125 g keso (ett halvt litet paket)

ev. någon god smaksättning som bär/frukt och/eller kryddor (jag hade 2 krm kardemumma och 1/2 dl björnbär vilket var supergott)

 

1. Handvispa ihop äggen, keson och ev. det andra som du vill ha i.

2. Lägg i en ugnform.

3. Grädda i ugnen på 225 g i 15-20 min.


  Blandningen innan ugn


  Kakan nyuttagen från ugnen


  Liten närbild


Jag har även gjort detta recept förut men med blåbär och med hallon och chokladkesella till: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/06/23/5665527-proteinfrukost/

Av Sofie - 31 augusti 2011 12:15

 

Lite fakta om ägg:

Ett ägg, ger massor av vitaminer, såsom A, D, B2, B12 och folat och en hel del andra nyttigheter såsom protein och selen. I gulan finns fett, vitamin A, olika B-vitaminer, vitamin D, E och K, samt järn och jod. Vitan innehåller det mesta av äggets vitamin B2. Selen, magnesium, kalium och niacin finns både i vitan och i gulan.


Som ni kanske vet är ägg ett livsmedel fullt av nyttigheter. Som passar perfekt som kokt till frukost, mellanmål eller kanske i en sallad så att den blir lite "matigare". 


Jag själv kokar ägg i omgångar och lägger i kylskåpet. För de håller sig fräscha där även som kokta i ganska många dagar. Själv tycker jag mest om hårdkokta och kokar alltid i 8 min, brukar bli alldelles lagom tycker jag.


Ägg är även perfekt att äta som proteinkälla efter träning. Varför inte ha med sig lite kokta ägg i träningsväskan? De klarar sig några timmar utan kylskåp och om de är kokta går de inte direkt sönder.


Ungefär hur många ägg om dagen äter ni?


  Häromkvällen kokade jag en drös ägg som jag sedan lade i kylskåpet brevid smöret och där kan de ligga och sen är det bara att ta ut när jag känner för ägg till frukost, mellanmål eller en större måltid


  Ägg med örtsalt är perfekt på mackan till frukost, de människor som klagar på att de inte hinner äta frukost kan egentligen inte säga så, om de bara har några färdigkokta ägg i kylskåpet så kan de faktiskt ägna sig 1 min att skala ägget och få i sig lite näring för resten av dagen

Av Sofie - 31 augusti 2011 07:53

 

x Knäckemacka med skinka, pestokeso (keso+pesto) och cocktailtomater i bitar

x Naturell yoghurt med müsli (denna: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/06/04/5523715-dagens-matprodukt-pauluns-apple-och-kanelmusli/) och blåbär


Tanken var idag att göra en enkel frukost, med typ en macka och sen yoghurt med müsli. Men jag är så van att piffa till mina frukostar och göra de goda och färgglada så jag gjorde det automatiskt. Frukost är för mig en njutning, dock har jag ofta för kort tid på mig att njuta av den och får snabbt trycka i mig den medan jag bara hinner läsa rubrikerna i tidningen.


Förresten är pestokeso något alla borde testa att äta på macka, supergott!!!


      




Av Sofie - 30 augusti 2011 21:23

 

Tabbouleh (4-6 personer)


3 dl bulgur

75 g bladpersilja

10-15 färska myntablad

1/2 gurka

3 tomater

2 rödlökar

saft av 1 citron

4-5 msk olivolja

salt o peppar

 

1. Koka/sjud bulgur någon minut mindre än vad det står på paketet. Häll av ev. vatten som är kvar.

2. Hacka persilja, grovstrimla myntabladen, skär gurka och tomater i små kuber, skala och finhacka rödlök.

3. Blanda bulgurn med allt det hackade.

4. Häll över pressad citron och olivolja och blanda allt noga .

5. Smaka av med salt och peppar!!!


  Passar alldelles perfekt som buffemat :)


Av Sofie - 30 augusti 2011 07:46

   

x Stekt gröt med hallon, mango och en klick kesella


Stekt gröt ät något jag har läst på många andra bloggar att man lagar till frukost. Så jag beslöt mig för att testa. Och resultaten tycker jag blev riktigt gott, det smakar gröt men är alldelles krispigt gott på utsidan. 4,5/5 poäng får det


Såhär gör du:

  


Koka gröt som vanligt (jag gjorde med min egna grötblandningen som jag blandade häromdagen: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/08/27/6117696-egen-grotblandning/) kvällen innan och lägg i en platsburk och ställ in i kylskåpet över natten.


På morgonen ta ut burken och skär "degen" i mindre bitar.


 

Stek sedan bitarna på högvärme i olja eller smör tills de fått fin krispig färg.


Servera med bär/frukt till och kanske lite kesella/keso.


  Jättegott


Nu ska jag bege mig till skolan, en timme idrott och sen dubbeltimme i hemkunskap står i schemat på förmiddagen, kul men allt är antagligen bara teori såhär i början av terminen

Av Sofie - 29 augusti 2011 20:14

Tårtor är något jag tycker man ska unna sig av vid speciell tillfällen som t.ex igår på min konfirmation (och då självklart hembakade kakor). Här är receptet på de supersmarriga tårtorna vi åt då:


   

Blåbärskaka med lime


100 g smör

2 ägg

2 dl strösocker

2 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

1 tsk rivet limeskal

3 msk pressad lime

2 dl blåbär (helst färska) 

 

Garnering:

1 tsk rivet limeskal

1 msk strösocker

1 dl färska blåbär

 

1. Sätt ugnen på 200°. Smält smöret i en kastrull. Rör ner ägg, socker, mjöl, vaniljsocker, limeskal och limesaft.
2. Häll smeten i en smord och bröad sockerkaksform, ca 24  cm i diameter. Strö på blåbär. Grädda kakan mitt i ugnen ca 25 min.
3. Blanda limeskal och socker. Strö 1 dl blåbär och limesocker på kakan och servera med lättvispad grädde.


Receptet kommer ifrån:

http://www.alltommat.se/recept/Blabarskaka-med-lime-17080


     

Kladdkaka med kokostopping


Det här behöver du , till en stor rund form ca 26 cm. ( Detta är en dubbelsats )
Har du den vanliga formen ca 22 cm , så halvera receptet och grädda kortare tid ca 15 minuter.
Dock ska inte vara helt fast och färdiggräddad när du tar ut den- då den kommer stanna till sig efter ett par timmar i kylskåpet

Detta behöver du :
4 ägg
5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
8 msk kakao
3 dl vetemjöl
200 gram smält smör

 

Toppingen :
75 gram smör
2 dl stösocker
1 1/2 dl grädde
1 dl sirap
ca100 – 15o gram kokos

ströbröd och matfett till smörjning av form

 

Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader.
Smält smöret till smeten. Låt svalna.
Rör ihop ägg, socker, vaniljsocker, kakao, mjöl och smöret.
Bred ut i den smorda och bröade formen   och grädda den i  15-20 minuter.
Under tiden rör du ihop alla ingredienser till toppingen – utom kokos – i en kastrull på spisen.
låt sjuda upp i 7- 8 minuter, och vänd sist ner kokosen. Ta ut kakan från ugnen och bred över detta. OCh grädda i ytterligare 10 – 15 minuter ( ungefärdlig tid för kladdkakan i ugnen är 30 minuter. Sedan ska den stå till sig ett par timmar i kylen innan servering.

 

 

Receptet kommer ifrån:

http://pernillawahlgren.se/jennys-matblogg/kramig-kladdkaka-med-kokostopping.html

 

Både recepten var sjukt goda, alla som smakade ville ha recepten på dem och här har ni dem. Men som sagt recepten är inte alls mina utan tagna (se länkar) men dock är alla bilderna tagna av mig på mina tårtor :D



Av Sofie - 29 augusti 2011 16:06

   

x Hemmagjord persikoyoghurt (finhackad persika+naturell yoghurt), müsli, några hackade paranötter, bjönbär och en klick kesella på det


Mm gott. Det är så mycket godare att göra sin egen frukt/bäryoghurt på en bas av naturell yoghurt och sen finhackade bär/frukter.


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards