Sofies Wellness

Alla inlägg under februari 2013

Av Sofie - 28 februari 2013 21:14


 


   Bakad potatis eller sötpotatis har jag alltid velat testa att laga. Fast det tar ju säkert en timme att få dem mjuka i ugnen. Det har jag aldrig tålamod för (eller jag kommer snarare på det för nära inpå middagen att jag vill ha det), men så såg jag någonstans att man kan baka sötpotatis (och säkert vanlig bakpotatis med) i micron vilket går mycket snabbare, och det blev jättebra. Tanken var att jag skulle göra en kyckling/äpple/curryröra (låter som en udda smakkombination men det är gott ihop) och ha i som fyllning i sötpotatisen, men det gick ju inte att ha någon fyllningen i sötpotatisen insåg jag senare, den var ju fylld med sötpotatis haha, därför serverade jag fyllningen på sidan om. Alltsammans blev jättegott. Självklart kan man bara göra sötpotatisen och ha något annat till, och samma med kyckling/äpple/curryröran.


Bakad sötpotatis med kyckling/äpple/curryröra (1 person)


1 sötpotatis


1 liten kycklingfilé

1/2-1 äpple

3 krm curry

salt

2 msk creme fraiche (eller turkisk yoghurt)


1. Skrubba sötpotatisen. Lägg i en microsäker form. Stick en massa hål i den runt hela med en gaffel. Sätt in i micron på högsta effekt i 8-10 min.

2. Skär kycklingen i mindre bitar. Bryn kycklingen och genomstek den. Tärna äpplet och fräs med i ett par minuter. Krydda med curry och salt. Rör i 1 msk creme fraiche.

3. När sötpotatisen är mjuk och klar, skär två jack i den. Antingen kan du gröpa ur all fyllningen direkt ur skalet innan servering. Eller så gör du som jag och fyller med 1 msk creme fraiche och några curryäpple-bitar, och gröper ur direkt på tallriken.

4. Ät och njut, servera gärna med en sallad eller rivna rödbetor till som jag gjorde.


 


     


Såg precis att jag har gått över gränsen till ett halvt tusen följare på bloglovin. Kul att så många vill följa mig där. Om ni inte gör det ännu kan ni göra det HÄÄÄR så att ni inte missar några nya inlägg :D


Av Sofie - 28 februari 2013 09:33


 


Dagens frukost:

x Ugnsbakad päron/vaniljgröt med kesokvarg, hallonsylt (mosade varma hallon), jordnötssmör och mandelsmör (i-landsproblem när man inte kan bestämma sig för vilket nötsmör man vill ha utan tar lite av båda)


Ugnsbakad päron/vaniljgröt (1 person)


1 dl havregryn

1 tsk bakpulver

1 ägg

1 rivet päron

2-3 krm vaniljpulver

1/2 mosad banan


1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Blanda alla torra ingredienser. Rör i resten.

3. Lägg i en ugnsäker form/skål. Sätt in i ugnen ca 15 min.

4. Toppa med någon sorts yoghurt/kvarg/keso blandning, gröten är ju väldigt varm så det är gott om den möter något kallt!


Verkligen superdupergott. Älskar ugnsbakad gröt :D Precis som mina tidigare ugnsbakade gröter går säkert denna att göra i micron om man har ont om tid, sätt in på högsta effekt i ca 2-4 min tills den stelnar och blir klar.


Se tidigare ugnsbakade gröter här:

Ugnsbakad pepparkaksgröt, Ugnsbakad ballerinagröt, Ugnsbakad kakao/jordnötsgröt, Ugnsbakad blåbär/apelsin/kryddgröt, Microbakad gröt med rivet äpple och kanel, Microbakad apelsin/kakao/kaffegrötUgnsbakad hallon/kardemummagröt

Alla dessa kan bakas genom att sätta in dem på 225 grader i ca 10-15 min! Eller micra i 2-4 min på högsta effekt istället för ugnen (vare sig vad det står i receptet).


 


Idag är det torsdag och en intensiv pluggdag hemma står på schemat. Har redan tragglat franska verb i olika tempusformer i 30 min, och nu ska jag strax fortsätta med det igen... Men det är bara att kämpa på, får iallafall en paus vid lunch då jag har en lunchträff, och sen kanske jag går en sväng förbi gymmet, har inte varit där på 3 veckor nu pga av den här dumma förkylningen/influensan som kommer fram och tillbaka, men det gick utmärkt att stå på skidorna hela dagen igår så då borde jag klara av ett lättare gympass :D

Av Sofie - 27 februari 2013 21:25


 


Jag älskar grönsaker, och har svårt att förstå alla som säger att de inte tycker om det. Det finns ju så mycket olika grönsaker och så många sätt att tillaga dem på. Här är iallafall ett supergott grönsakstillbehör till maten:


Squashlåda med morötter, vitlök och citron


1/2 squash

2 morötter

2 pressade vitlöksklyftor

olivolja med citronsmak (alternativt olivolja och saft från citron)

salt och citronpeppar (alternativt vanlig svartpeppar)


1. Skär squashen i skivor, lägg dem på botten av en ugnssäker form. Skala morötter och skär i mindre bitar och fördela över squashen. Pressa över vitlöken.

2. Ringla över olivoljan med citronsmak. Krydda med salt och citronpeppar.

3. Sätt in i ugnen på 200 grader i ca 25 min, ha gärna på grillvärme i slutet. (alternativt kan man ha högre värme på men kortare tid, men vill man ha lax i samtidigt får man hålla sig till 200 grader)


  Till dagens middag som var ugnsbakad lax med pestokrydda, bulgur och sallad :D


       


Jag har haft en grym dag i skidbacken. Solen sken hela dagen och det var kul att stå på skidorna igen. Nu är jag mör i kroppen och supertrött, blir att gå och lägga sig tidigt ikväll.

Av Sofie - 27 februari 2013 08:20


 


Dagens frukost:

x Frö/fruktbröd med keso, kokt ägg, sesamfrön och örtsalt

x Blåbär/kardemummagröt med mjölk, apelsinbitar och kokosflingor


Blåbär och kardemumma i gröt har jag ätit en massa gånger eftersom det är så gott, men att toppa med apelsin gjorde pricken över i:et, helt enkelt supergott ihop :D


Idag har pappa tagit ledigt så att vi kan åka skidor alpint en dag här i Stockholmsområdet. Så idag laddar jag med en stor grötfrukost med äggmackor, precis som när man är uppe i fjällen en hel vecka. Ska bli grymt kul att åka skidor, jag åkte bara en dag förra året med skolan, och i år blir det bara idag och en helg om några veckor. Älskar att åka skidor, så idag ska njuta.


Ni får ha en kul dag vad ni nu gör och så hörs vi imorgon igen (eller kanske ikväll)!!!


 

Av Sofie - 26 februari 2013 19:52


 


Ni som följer mig på instagram (@sooofieee) kanske igår såg att jag fått hemskickat knäckebröd. Det var ett nytt surdegsknäckebröd från Leksands knäckebröd. Knäckebröden är runda och väääldigt stora (större än andra runda knäckebröd). Supergod smak och perfekt krispighet, vi kommer nog köpa hem det i framtiden. Idag till middag exprimenterade jag iallafall med knäcket vilket resulterade i en underbar knäckebrödspizza. Gott, enkelt, snabbt, nyttigt och går att variera på massor sätt efter vad som finns hemma. Knäckebrödet fick perfekt konsistens efter att ha varit inne i ugnen med krossade tomater på, det var inte hårt som vanligt knäckebröd men inte heller "degigt" utan perfekt konsistens som en vanlig pizzadeg brukar ha. Detta kommer jag att göra igen!!


Knäckebrödspizza (2-3 personer)


1 stort runt surdegsknäckebröd (eller flera mindre knäckebröd av valfri sort)

2 dl krossade tomater

1 pressad vitlöksklyfta

1/2 msk torkad oregano


valfri fyllning (jag hade champinjoner, röd paprika, kalamataoliver, tonfisk)

valfri ost (jag hade fetaost)


1. Lägg knäckebrödet på en bakplåt med bakplåtspapper. Bre över krossade tomater, pressad vitlök och torkad oregano.

2. Lägg på valfri fyllning. Smula över valfri ost.

3. Sätt in i ugnen på 250 grader i ca 10-15 min. Ta ut, skär i mindre bitar och servera med en sallad!!


Passar ju även att göra en stor och dela ett gäng som förrätt. Kan varieras i all oändlighet precis som vanlig pizza.


  Med spenat, squash och tomatsallad!


 


       

Av Sofie - 26 februari 2013 17:11


Här kommer fler läsarfrågor:


Vad är din favorit rätt? :)


Svar: Oj vilken svår fråga. Det varierar från dag till dag. Jag tycker ofta det senaste jag åt var det godaste hehe och jag har lagat så mycket gott de senaste åren. Att välja ut en eller ens några stycken rätter är omöjligt. Men nu har jag faktiskt gått igenom hela middagsrecept-arkivet och valt ut alla rätter som jag minns som sådär extra goda och det blev hela 24 st. Här kommer dem helt utan inbördesordning: Vegetarisk Wrap, Lax med pesto med ugnsrostad sötpotatis, rödbetor, timjan och fetaost, Supergod het laxsoppa med bulgur, kokosmjölk och tomat, Färgglad tonfiskröra med rödbetor och pesto, Basilikalax med frästa grönsaker samt snabb tomatsås med oliver och timjan, Limekassler med grönsaksbulgur, Tacopaj, Oliv- och senapsbiffar med tomatbulgur, Rosa kycklingfärssås med rödbetor, bönor, squash och timjan, Renskavsgryta med soja, ingefära och grönsaker, Nyttig pizza, Hemmagjord pasta med kyckling och grönsakssås, Fisk- och räksoppa, Parmalindad pestokyckling med fetaostspenat och paprika, Quorn i tomatsås, Asiatisk lax med avokadokräm, Medelhavsfisk, Kycklingköttbullar, Fiskrullar med tapenade, lufttorkad skinka och squash, Kryddiga köttbullar med grönsaksmatvete, Italiensk kycklinggryta, Fisksaffransgryta, Köttfärsfyllda paprikor, Curryfisksoppa med bulgur


Nästa gång ni (eller jag) inte har någon aning om vad ni ska laga, gör något ovan. Bokmärkera detta inlägg i mobilen, så har ni alltid en hel drös rätter att välja på när ni står där i mataffären och inte har någon aning om vad ni ska köpa. De är alla rätter som jag tycker lite extra om :D


  Supersmarriga Medelhavsfisken!!


Du äter verkligen kokos till allt! är det nyttigt? vad jag har läst och hört så är inte kokos nyttigt alls då det innehåller massa dåliga mättade fetter. Har jag fel?


Svar: Jo jag tycker om kokos och det är nyttigt. Det innehåller mättade fetter, men det är skillnad på mättade fetter och mättade fetter. Kokos innehåller en massa nyttigheter (googla om du vill ha mer konkret näringsfakta) och då menar jag kallpressad kokosolja, kokosflingor och kokosmjöl. Att kokos har fått dåligt rykte beror nog på de där silvriga förpackningarna med kokosfett som är överprocesserade och rent av transfetter, dessa är inte bra.


Har funderat på det här med vaniljpulver, är inte det samma sak som vaniljsocker eller vad är skillnaden?


Svar: Nej vaniljsocker är inte samma sak som vaniljpulver. Vaniljpulver är rent pulver från vaniljstång som jag älskar att smaksätta med. Läs mer om det HÄÄÄR. Vaniljsocker är finmalet socker som smaksatts med vanilj. Vanillinsocker innehåller inte äkta vanilj utan det är smaksatt med det syntetiska smakämnet vanillin.


Kan inte du tipsa om något bra recept på vegetariska biffar? :)
(inte med quorn utan med olika grönsaker) har ju gjort vanliga falaflar men försöker komma på något annat med mer än bara kikärtor i och tänkte att du ksk har något bra recept? :)


Svar: Kolla in denna variant och denna variant linsbiffar :D


Vad använder du för kakao? :)


Svar: Jag använder den där vanlig kakaon man köper i mataffären med ett öga på förpackningen. Jag vet att det finns bättre raw varianter där mer nyttigheter bevarats, men här handlar det om prioriteringar. Jag kan inte köpa alla bra hälsokostprodukter, och då satsar jag hellre på de udda saker som mesquite och carob som man inte kan köpa någon billighetsvariant på vilket man kan med kakao. Jag har testat raw kakao, och jag tyckte inte det var någon särskild skillnad smakmässigt.


Hej! Mig veterligen så är det ur hälsoaspekt inte särskilt bra att dricka komjölk bl a då den innehåller laktos som är en polysackarid och därmed är "jobbigare" för kroppen att bryta ned. Eftersom den här bloggen heter som den gör antog jag att hälsoaspekten var viktig. :)
Min främsta anledning att skippa komjölken är att jag valt att äta
veganskt och då använder jag havremjölk istället för komjölk i matlagning eller till gröten. För de som är ovana så kan den mjölken kännas vattnigare och inte så speciell i smaken, men jag föredrar den framför sojamjölk. Men idag skall jag göra egen mandelmjölk! Min favoritsort i affären är från Alpro och kostar 25 kr, prova den vetja! Det är dyrt som du säger, men om man tittar ut miljösynvinkel så borde komjölk vara mycket dyrare än vad den är idag och kommer förmodligen bli det i framtiden. ;D
Tack och hej!


Svar: Det råder delade meningar med det här med laktos. Många människor är känsliga för laktos och utesluter det därför ur sin kost eller iallafall minskar på det. Personligen känner jag mig inte påverkad (som ont i magen, uppsvullnad mage, trötthet) av laktos jämfört med annan mat därför ser jag ingen anledning till att dra ner på det. Sedan häller jag inte i mig mängder av mejeriprodukter för det. Jag tror på att man kan äta allt men med måtta. Jag tycker om både sojamjölk och mandelmjölk, men med tanke på hur lite "ren" mjölk (alltså inte mejeriprodukter som yoghurt, fil, kvarg och keso) jag får i mig så vore det väldigt onödigt att köpa/göra sojamjölk och mandelmjölk då det mesta kommer hinna bli dåligt. Annars har jag hört att sojaprodukter i allmänhet för oss kvinnor ökar risken för cancer (är inte säker på hur mycket det stämmer), och havremjölk har jag aldrig provat.



Först vill jag bara säga tack för en härlig blogg med många bra recept :-)
Sen undrar jag, använder du ekologiska ingredienser? Verkar ex gå åt en hel del banan och det är ju en av de livsmedel som konventionellt besprutas hårdast!


Svar: Tack :) Jag är inte så insatt i det här med ekologiska produkter ärligt talat. Jag önskar att jag vore det och kunde alla skillnaderna mellan olika märkningar, och vilka produkter som är viktigare än andra att köpa ekologiskt ur olika perspektiv (hälsomässigt, miljömässigt, ekonomiskt, med tanke på djuren, smakmässigt). Men det är rent ut sagt en djungel om ni frågar mig, det är svårt som konsument att sätta sig in i det hela. Det finns märkningar som Krav-märkt, ekologisk, närdproducerat, MSC, nyckelhålmärkt, GMO (eller inte), rättvisemärkt mfl ... Men exakt vad betyder vad? Det kanske bara är jag som är dum, men jag tror att de flesta människor inte kan skillnaderna, och köper de märkta produkter "bara för att det är bra för något" vilket lättar deras samvete. Jag skulle vilja veta exakt vad som skiljer dem åt. Vilka är gjorda utan att besprutas? Vilka är närproducerade? Vilka är gjorda med bäst omständigheter för djuren, och får jobbar de människor som tillverkar maten under bra förhållanden?

Men som svar på din fråga: Oftast är det mina föräldrar som handlar hem all mat vi äter, och de köper ekologiskt ibland tror jag och ibland inte (men de tycker de är lika förvirrande som jag med alla olika märkningar). Och jag ser att bananerna här bredvid mig i köksskålen INTE är ekologiska, är bananer något som är bland det viktigaste att byta ut om man vill gå över till en mer ekologisk livsstil (någon som vet)?


Så apropå ekologiskt är jag väldigt ovetandes, och jag skulle bli väldigt glad om någon kunnigare kunde förklara för mig (och alla mina läsare som säkert också undrar) alla skillnader på de olika benämningarna och vilka produkter som är viktigare än andra att satsa på ekologiskt (från olika perspektiv)!! :D Hur mycket ekogiskt köper/äter ni?


Jag har en drös med ungefär lika många frågor till, men de svarar jag på någon annan dag!!!

Av Sofie - 26 februari 2013 15:22


 


När jag vaknade imorse var jag inte alls hungrig. Det fick bli en lite mindre frukost. Men smaskig var den. Jag hade ett megastort äpple så jag fick göra två fyllningar, om man har ett mindre och mer normal stort räcker det nog med bara en av dem för att fylla ett äpple. Passar utmärkt som mellis och fika med!!


Varma äpplesandwiches med mandelsmör/bananfyllning och kakao/kaffe/bananfyllning


1 stort äpple (eller två mindre)


Fyllning 1:

1/2 dl kvarg

1 msk mandelsmör (jordnötssmör fungerar nog med)

1/2 mosad banan


Fyllning 2:

1/2 dl kvarg

2 tsk kakao

1 krm kaffepulver

1/2 mosad banan


1. Skär äpplet i skivor. Men rensa ut kärnhuset (därför blir en del bitar halvor).

2. Blanda ihop fyllningarna (eller bara en av dem).

3. Lägg hälften av äppleskivorna i ugnsäker form. Bre över fyllningarna. Lägg över resten av äppleskivorna så att det blir som sandwiches.

4. Sätt in i ugnen på 200 grader i ca 12-15 min!! Äts varma direkt med händerna som vanliga sandwiches.


Innan ugnen:

 


  På serveringsfat!!     

Av Sofie - 25 februari 2013 14:42


Det var ett tag sedan jag lagade den ultimata snabbmaten när man är ensam hemma och har en del rester. Det jag snackar om är stekt och krämigt ris/bulgur/quinoa/matvete/liknade. Fräs de grönsaker du har hemma, rör i färdigkokt ris/bulgur/liknande, krydda med några kryddor du är sugen på, ev. något proteinkälla som en halvbit överbliven lax/ lite köttfärsrester/kokta linser och rör slutligen i ett ägg som gör det hela krämigt.


 


Idag gjorde jag en variant på överbliven kokt bulgur och en halvöppnad burk tonfisk, sedan kryddade jag den hett:


Krämig tonfisk/bulgurröra (1 person)


2 schalottenlökar

1/2 röd paprika

1-2 tsk paprikapulver

1/2 tsk chilipulver

1 krm kayennpeppar

2 msk tomatpure

ca 1 halv burk tonfisk (ca 1 dl)

1 dl kokt bulgur (eller annan kolhydratskälla)

1 ägg

salt o peppar

smulad fetaost


1. Finhacka löken och skär paprikan i mindre bitar. Fräs i en stekpanna i några minuter tills löken blivit mjuk.

2. Krydda med paprikapulver, chilipulver och kayennpeppar. Rör i tomatpure, tonfisk och kokt bulgur.

3. Rör slutligen i ett ägg för att få det hela krämigt. Smaka av med salt o peppar.

4. Servera med sallad och toppa gärna med lite smulad fetaost!!


Se tidigare rätter då jag fräst ihop lite efter vad jag har haft hemma med bulgur/grönsaker/kryddor/ägg här: Stekt bulgur med linser, ingefära och chili, Stekt bulgur med kyckling på asiatiskt vis och Stekt bulgur med julskinka och grönsaker


 


Testa nästa gång ni har rester i kylskåp: Stek vad du har kylskåpet. Kycklingbitar, grönsaker i alla former, svamp, ost, sallad, köttbitar, lök, fiskbitar, linser, kolhydratkälla (som bulgur, ris, quinoa, matvete) och kryddor. Häll sedan på ett ägg och allt blir till en krämig och god röra! Enkelt och snabbt och går att varieras på miljoner sätt :)

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards