Sofies Wellness

Alla inlägg under september 2011

Av Sofie - 30 september 2011 18:28

     

x Tortillabröd med köttfärs, ost, majs, sallad, gurka, tomater och oliver


Precis som i många andra hem denna fredag åt vi tacos hemma hos oss. Jättegott! Mina tacosmiddagar består alltid av ett tacobröd där jag vräker på med en massa köttfärs och goda grönsaker!


Hur äter ni tacos? Med taco sauce, chips, olika dippsåser? Eller gör ni som mig som njuter mest av köttfärssåsen med tacokrydda och smarriga grönsaker och ost på toppen?


 

Av Sofie - 30 september 2011 11:30

En av mina nämaste kompisar har nyligen skaffat en blogg som jag vill rekomendera er om:

http://bejustyou.devote.se/


Hon bloggar en del om sitt liv, men även en del modebilder och inspirerande texter om hur man ska må bra inombords, självkänsla och allmäna bra tankar! Så kika in hennes blogg och kanske ge en kommentar!


 


Jag har även skaffat en omröstning på bloggen, som ni hittar i spalten till höger här ---------->


Frågan är, Vad äter du oftast till frukost?

Så rösta nu!  



Av Sofie - 30 september 2011 08:04

   

x Blandgrynsgröt (på denna goda grötblandning jag blandat ihop själv:http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/09/10/6208223-ny-grotblandning/) med päron, frysta persika och vanilj kesella

(x Ett kokt ägg)


Det var några dagar sen jag åt gröt, så jag hade sug efter det idag. Gröt är så bra, det mättar och är enkelt att göra, och man kan variera den på så många sätt med olika frukter/bär, frön, nötter, kesellablandningar, mjölk, kryddor osv och man kan steka gröten. Många tycker gröt är väldig tråkig mat, men det är väl för att de alltid äter den klassiska havregrynsgröten med lite sylt och en skvätt mjölk. Då är det klart att man tröttnar på det.


    Gröt och dagens tidning

Av Sofie - 29 september 2011 15:00

   

Soya yoghurt är en yoghurt som inte kommer från djur utan är gjord på soyabönor och vatten (och annat).


Jag testade denna häromveckan. Jag tyckte smaken var sådär, vanlig yoghurt är mycket godare, jag tycker även konsistensen var lite konstig. Och priset var mer än dubbelt så mycket som vanlig, så jag tycker inte det är värt att köpa den igen, men det var kul att testa. En bra sak är att den är KRAV-märkt vilket gör att man kan köpa den med gott samvete.


  Den är bra för laktosintolleranter, vegatarianer, veganer, glutenallergiker kan äta den


Jag åt den med pauluns müsli, persika och frysta blåbär:

     Jag har även testat med hallon, vaniljpulver och hackade hasselnötter


Äter ni soya yoghurt, eller har ni provat det?

Av Sofie - 29 september 2011 07:55

       

x Skogsbär smoothie toppat med hallon, pumpafrön och kokosflingor

x Knäckemacka med skinka, ruccola och paprika


Eftersom jag är så snäll så måttade jag allt när jag gjorde min smoothie så att ni ska kunna göra en likadan.

Skogsbärssmoothie (2 pers): Mixa ihop, 2 dl mjölk, 1 1/2 dl kesella, 2 1/2 dl bär (hallon, blåbär, björnbär, lingon), 1 banan, ca 1/2 tsk vaniljpulver (eller om man har svårt att få tag i det, så kan man nog söta smoothien med flytande honung)


   


Av Sofie - 28 september 2011 20:25

   

x Hemmagjord pizza med skinka, champinjoner, plommontomater, oliver, mozzarella och pinjenötter

x Keso och ruccola sallad med balsamvinäger och några plommontomater


Mumsigt, mamma höll på att laga pizza när jag kom hem, gott, hon gjorde degen och tomatsåsen efter detta recept (rekomenderas):

http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/09/17/6255664-recept-pizza/

Sen gjorde vi alla i familjen våran egen fyllning. Jag körde på kokt skinka, champinjoner, plommontomater, oliver med mozzarella på toppen. Sen självklart sallad och keso (som jag kan äta till allt, haha) till detta!


Förövrigt har dagen varit bra; skola, utvecklingssamtal, spinning med en kompis, lång dusch, middag och franska plugg, nu väntar mer plugg i form av historia, engelska och ännu mer franska :(


Ha en trevlig kväll!


    Brukar ni äta något till er pizza?

Av Sofie - 28 september 2011 13:15

 

I senaste Veckorevyn står det en artikel om vanliga luncher man äter ute:


           


Sedan svarade även en kostexpert på lite lunchfrågor:

   

Nu vet ni det! Lite oroväckande att 57% av Veckorevynsläsare (tjejer i åldrarna 15-25 ca) inte äter lunch, många i hopp om att bli smalare eller att de helt enkelt inte hinner

Av Sofie - 28 september 2011 07:58

     

x Apelsin onakafil (onakafil+en halv pressad apelsin) med skivad banan, blåbär, pumpafrön och toppat med en bit apelsinkött och cashewnötter

x Egen apelsinjuice (en halv pressad apelsin+ utblandat med vatten)

x Frökusbröd med philadelphia, kokt ägg och örtssalt


Apelsin, lime, citron, grapefrukt, alla citrusfrukter är goda att pressa ner och smaksätta fil/yoghurt!


   

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards