Sofies Wellness

Alla inlägg under september 2012

Av Sofie - 30 september 2012 14:19


  Dagens lunch: Vegetarisk soppa tillsammans med knäckebröd med ägg, och en avokadohalva+örtsalt


När jag la upp några av mina favoritsoppor frågade jag samtidigt efter era favoriter. Sally tipsade mig om denna, i grunden precis samma recept som hon skrev, jag använde bara lite andra mått. Kanel kan låta underligt i mat, men tillsammans med het kajennpeppar blev det riktigt gott, och jag förstår varför hon kallar det sin favoritsoppa.


Het röd linssoppa med squash och kanel (4 personer)


3 vitlöksklyftor

1/2 squash

2-3 morötter

6 dl vatten

6 dl krossade tomater

1 1/2 dl röda linser (okokta)

1/2 tsk kanel

2 krm kajennpeppar

1-1 1/2 tsk salt


1. Pressa vitlök. Grovriv squash och morot. Fräs vitlök, squash och morot i olja i en kastrull på låg värme i ett par minuter.

2. Häll i vatten, krossade tomater, linser, kanel och kajennpeppar. Låt puttra på svag värme i ca 10 minuter.

3. Smaka av med salt.

4. Servera gärna med äggmackor, avokado och kanske paprikastavar. Även en klick turkisk yoghurt/creme fraiche/keso i soppan är nog gott!


   


     

Av Sofie - 30 september 2012 09:42


 


Banana Split Deluxe (1 person): Skala 1 banan, lägg den ner och skär av som ett "lock" på ovansidan. Locket behövs inte, så ät antingen upp det, tärna och frys in (fryst banan är sjukt gott) eller gör som jag: tärna och lägg i din mammas yoghurtskål. Skär en skåra i bananen och gröp ur lite banankött, även detta är det bara att spara/äta upp på direkten. Blanda keso med jordnötssmör, fyll bananen med nästan all jordnötskeso, jag toppade med granatäpplekärnor, men kan kan ju ta hallon/blåbär/gojibär istället. Hacka en bit päron och lägg bredvid den fyllda bananen. Fördela över resten av jordnötskeson. Jag toppade med min hemmagjorda granola, men man kan ju ta valfria müsli, gryn eller hackade nötter/frön. Ät och njut!


Har ni testat banana split gör det. Grunden är enkel, banan och keso. Sedan kan man blanda och toppa det med: hackade frukter, mosade värmda bär, kakao, kokosflingor, vaniljpulver, nötsmör, frön, kanel, nötter, kardemumma, müsli... Sök på Banana Split till höger och ni får ännu mer inspiration till vad ni kan göra från tidigare inlägg :D


Jag brukar även fota min frukostar med mobilen för att kunna lägga upp på instagram. Smarta jag glömde dock bort idag att fota efteråt med kameran till bloggen, därav får ni en redigerad iphonebild, jag hoppas det inte gör för mycket (själv är jag jätteirriterad på mig själv).


Ha en mysig söndag :) Själv ska jag spendera min med att plugga... Men jag måste ju ta några pauser, och då har jag bla lite roliga saker att blogga om, så kika in här senare :D

Av Sofie - 29 september 2012 13:56


 


x Höstig supersmoothie toppat med gojibär och jordnötssmör

x Äggröra på 2 ägg, dill, peppar, salt toppat med smulad fetaost och morotbitar samt 1 finn crisp


Höstig supersmoothie (1 person): Mixa ihop 1 1/2 litet äpple (alternativt 1 stort), 2 dl naturell yoghurt, 1/2 msk kanel, 2 krm vaniljpulver, 1 msk hampaprotein (kan uteslutas) och 1 tsk mesquitepulver (kan uteslutas)!


Jag har varit på promenad med en kompis på Djurgården. Så himlans härligt höstväder ute! :D Väl hemma var det dags för lunch, och jag fick ett extremt sug efter äpple/kanel smoothie och äggröra, därför fick det bli det. Supergott!!! Nu vankas det plugg på eftermiddagen...


 

Av Sofie - 28 september 2012 15:00


 


Ja jag gjorde ju en alldeles perfekt kräm/sås som en del av en frukost häromveckan. Då sa jag att den nog skulle passa till annat. Och nu har jag testat den till fler saker och kommit fram till att den är godast till keso (perfekt återhämtningskombination efter träning, bananen ger snabba kolhydrater och keson protein), eller som ett brett lager på riskaka. Smakar underbart gott!


Varm banan/choklad/jordnötskräm: Mosa ihop 1 mogen banan med 1 msk kakao och 1 msk jordnötssmör. Värm i micron i ca 30-40 sek så att krämen blir varm.


Jag säger bara en sak, testa. Påminner faktiskt lite om nutella... Passar säkert perfekt på bananpannkakor (2 ägg+1 mosad banan) också.


 

Av Sofie - 28 september 2012 08:22


    


Dagens frukost:

x Aprikos/blåbärs/vanilj frukostmuffins med en topping av kesella+mosad hallon+mesquitepulver och hackade mandlar


Aprikos/blåbärs/vanilj frukostmuffins (1 person)


3/4 dl fiberhavregryn eller andra gryn

1 ägg

1 äggvita

1/2 mosad banan

3 torkade hackade aprikoser

1/2 dl blåbär

2 krm vaniljpulver

valfri topping


1. Bara att blanda ihop allt i en skål.

2. Lägg i muffinsformar (fyll inte helt upp till kanten), micra på högsta effekt i 2-5 min (beroende på hur många och hur stora muffinsformar du använder)

3. Toppa med valfritt, jag gjorde en blandning på kesella, mosade hallon och mesuitepulver (kolapulver). Men man kan ta vad som helst. Kesella/turkisk yoghurt med hallon/blåbär/mosad banan/rivet äpple/citronsaft/kanel/vaniljpulver/saffran/hackad mango/nötter/frön....


Ni hittar alla tidigare varianter på detta recept HÄR!!!


 


   


Idag har jag vaknat på helt fel sida, skriker åt minsta sak och är arg utan anledning. Beror antagligen på en kombination av stress, dålig sömn och ingen träning. Det sistnämnda kan jag inte göra något åt, jag trodde jag var frisk i måndags och gick och tränade, men fick avbryta mitt i för inte kändes bra, och sedan kom delar av min förkylning tillbaka och har inte släppt helt än, yay! Men stress och dålig sömn, det kan jag iallafall göra något åt. Måste bättra mig nästa vecka. Men idag är det fredag, och snart helg :D Jag tror inte att en helg har varit såhär efterlängtat på länge. Men först en dag i skolan, och sedan kan man njuta av det. Själv ska jag starta helgen med att gå på bio med ett gäng kompisar!


Vi hörs :)

Av Sofie - 27 september 2012 20:08


      


Kvällens middag blev en riktigt god kycklingrätt, marinaden var helt underbar:


Kyckling i het tomat/sesam/sojasås (ca 3-4 personer)


400-500 g kycklingfilé

2 msk tomatpure

2 msk rapsolja

1 msk soja

2-3 msk sesamfrön

1/2 msk sambal oelek

1/2 msk honung


1. Skär kycklingen i mindre bitar.

2. Blanda ihop tomatpure, rapsolja, soja, sesamfrön, sambal oelek och honung. Lägg kycklingen i marinaden och låt den marineras allt från 30 sek-5 timmar, beror helt enkelt på hur mycket tid du har på dig.

3. Sätt på en stekpanna, behövs ingen olja i eftersom det är olja i marinaden. Stek så att kycklingen får fin yta, och sänk sedan värmen något och låt den genomstekas.

4. Serveras med bulgur/matevete/ris, kokta grönsaker och en sallad!


  


Får inte toppbetyg utseendemässigt kanske, men definitivt smakmässigt :D Pröva!   


Av Sofie - 27 september 2012 19:42


 


Jag får en del frågor var jag köper mina "konstiga"/annorlunda saker som jag använder i olika recept. Omkring där jag bor finns flera bra mataffärer som jag och resten av familjen handlar i och där kan man hitta mycket. Fast självklart inte allt, när ni frågar brukar jag tipsa om Gryningen på Folkkungagatan eller Pierias Livs i Hötorgshallen.


Men det var inte de ställena jag skulle skriva om nu. Utan om Dagslivs på Fridhemsplan. Jag har sett att många matbloggare har tipsat om affären. Jag har gått förbi där en massa gånger och tänkt "den kan väl inte var så märkvärdig, så stor ser den inte ut att vara". Men på vägen hem idag kom jag förbi där och tänkte att jag kunde kika in en snabbis. Fast det blev inte en snabbis, affären var superstor och hade en massa roligt att kolla på. De hade t.ex världens längsta gryn/flingor/bönor/frön hylla. En massa frukter/grönsaker som jag aldrig har hört talas om tidigare. Massor "konstiga" saker som mandelmjölk i olika smaksättningar, rismjölk, kokosvatten... Kokosmjöl, mandelmjöl för den som vill ha det. Och så mycket mycket mer. De hade verkligen allt!


Så om ni är matnördar och har vägarna förbi kan jag tipsa er om att kika in där. Sveriges största mataffär (eller med störst utbud) tror jag det stod på några skyltar utanför :)


   Hem kom jag med dubbelt av vaniljpulver då det har varit slut i alla våra närmsta affärer de senaste veckorna och de kostade dessutom bara 2/3 av priset, och mandelmjölk, det har jag länge velat testa, jag tror att jag har testat att göra det själv någon gång (måste kolla tillbaka i bloggarkivet) men aldrig färdigköpt. Återkommer med vad jag tycker om den!

Av Sofie - 27 september 2012 08:29


    


x Davosgröt med kakao/kaffe/blåbärsmak toppat med hemmagjord granola, mango, kokoschips och gojibär


Davosgröt (1 portion): Blanda ihop 3/4 dl valfria gryn (t.ex. fiberhavregryn, rågflingor...), 1 dl yoghurt, 1 dl kesella (alternativt mer yoghurt), 2 msk kakao, 1 1/2 msk kaffe, 3/4 dl blåbär och 1/2 mosad banan. Toppa med vad du vill, eller ingeting alls!


Kombinationen kakao/kaffe/blåbär tycker jag är väldigt god, jag har tidigare gjort frukostcupcakes och gottisbollar med de smakerna ihop. Jag kanske även har gjort davosgröt tidigare bara att jag inte kommer ihåg det.


För er som är nya här och inte vet vad davosgröt är kan jag berätta det. Grunden är gryn+yoghurt som du blandar ihop och ställer i kylskåpet under natten så att det geggar ihop sig. Godast är det självklart om du smaksätter blandningen och toppar med något. Vill ni ha mer inspiration på davosgrötkombinationer, sök bara på davosgröt i sökfältet till höger. Davosgröten är en perfekt frukost för dig som har bråttom på morgonen eftersom du gör den på kvällen och det är bara att ta ut på morgonen och äta direkt. Den fungerar även att blanda i en burk och sedan kan man ta med den och äta på bussen/tåget till skolan/jobbet. Dock måste man inte blanda den kvällen innan, det går att göra på morgonen också om man låter den stå och gegga ihop sig någon minut. Det gör jag ibland då jag kommer på på morgonen att jag vill ha davosgröt till frukost!


Har ni någon favoritkombination på davosgröt?


    


Idag då börjar jag strax innan tio och slutar tidigt, superskönt till skillnad från igår då det var tvärtom. Men självklart hade jag en tandläkartid kl. 7.45 Så jag var tvungen att gå upp tidigt iallafall :S Nu är jag iallafall hemma igen, ska fixa till mig lite, försöka fila på en no-rapport och frukostblogga vilket jag gör nu!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards