Sofies Wellness

Alla inlägg under maj 2011

Av Sofie - 31 maj 2011 20:39

Tänkte ha något på bloggen som jag kallar för dagens produkt. Då vill jag säga mina åsikter om en produkt eller matvara som jag oftast tycker om (men ibland även sådannt som jag inte tycker om). Låter det som en bra ide? Jag kallar det för "dagens" produkt men jag kommer nog inte lägga upp det varje dag, men några gånger i veckan i alla fall ska jag försöka. Och vi börjar med ...


KIWI :)



  


Kiwi är en frukt som jag personligen älskar smakmässigt. Man kan äta den som den är, eller till gröt eller yoghurt t.ex

Frukten är väldigt nyttig. Den innehåller väldigt lite fett och kalorier. Men samtidigt mängder av C-vitamin. Apelsin som man brukar säga innehåller mycket c-vitamin innehåller faktiskt mindre c-vitamin än kiwi.

Något som många kanske inte vet är att även skalet går att äta om det är sköljt innan, det innehåller en massa antioxidanter som är bra för kroppen på många sätt.


Så vad tycker du om kiwi? :D

Av Sofie - 31 maj 2011 19:08

 

x Asiatisk fisksoppa (med bla torsk, räkor, vattenkastanjer, spenat, grön curry pasta, kokosmjölk osv, recept kommer imorn)

x En skiva grovt bröd att doppa i soppan (inga direkta kolhydrater i soppan, så därför en skiva bröd till)


Det var ett nytt recept jag testade idag, supergott (men det brukar det oftast vara haha när jag lagar mat)!

Av Sofie - 31 maj 2011 17:00

 

Pizzamellanmålsbullar!


Eftersom jag visste att jag troligtvis inte skulle vara hemma till mellis idag tog jag fram dessa ur frysen (har någon påse där med sådanna) och la i väskan imorse, för att jag skulle kunna äta ta fram och äta de när magen börja kurra vid 15-tiden. Jättegott!


Receptet hittar ni på denna blogg:

http://matiigt.blogg.se/2011/april/gi-proteinpizzabullar.html#comment


Den bloggen kan jag även rekomendera, väldigt fin och bra skriven!

 

Av Sofie - 31 maj 2011 13:45

 

Renskavröra (3 personer)

 

2 stora morötter

1 broccolihuvud

1 purjolök

1-2 vitlöksklyftor

1 paket renskav

1 msk soya

1 tsk ingefära

1 burk tomat creme fraiche (går nog bra med vanlig oxå)


1.Skala och skär morötterna i bitar. Skär även upp broccolin. Låt de båda koka i lättsaltat vatten så att de blir lite mjuka.

2.Hacka purjolöken och vitlöksklyftan i bitar. Fräs i lite olja. Tillsätt renskavet och bryn det.

3.Blanda i soyan och ingefäran och låt det fräsa med.

4.Lägg i tomat creme fraichen och låt koka ihop några minuter.

5.Lägg i de redan kokta morots- och broccolibitar. Låt allt bli varmt.


Servera i tunnbröd o sallad (som jag gjorde) eller med ris/bulgur/potatis. Enjoy! :)


 


 

Av Sofie - 31 maj 2011 07:52

 

x Råggrynsgröt med kardemumma, jordgubbar, naturell yoghurt

x Knäckemacka med skinka, keso, purjolök


Jag äter ofta olika mackor med skinka o keso och idag testade jag med lite purjolök på. Det var gott, dock tog jag lite för mycket purjolök på, så efter bilden var tagen och jag smakade tog jag av en del av purjolöksbitarna.


Nu är det pepp inför läsårets sista prov som jag har på morgonen. Ska bli så skönt nu när allt pluggande är över!

Av Sofie - 31 maj 2011 07:00


Le, le och le ännu mer!



Alla borde le mer. Leenden sprider sig och gör en glad (faktist även om man är på dåligt humör)! Det passet jag tränade igår har en ledare som alltid ler åt alla. Det gör mig alltid så glad! Så idag, se det som en utmaning, försök le till så många som möjligt och se hur många leenden du får tillbaka!

Av Sofie - 30 maj 2011 20:56

Som sagt frukost ger en bra start på dagen. Oftast äter jag någon sorts form av gröt då. Och eftersom jag älskar det så tänkte jag att det kanske finns några där ute som inte vet hur man gör. Därför tänker jag lägga upp det enkla receptet här.


  

(jag vet gröten/bilden ser väldigt tråkig och äcklig ut, men med en massa tillbehör blir den mycket färggrannare och godare)

 

Vanlig gröt (1 port)

 

1 dl gryn (jag brukar antingen ha havregryn, råggryn, fiber havregryn eller någon grynblanding)

2 dl vatten

1 krm salt


Blanda ihop allt och låt koka ihop i några minuter, färdigt! Ät med mjölk/yoghurt/kesella/keso och skivad frukt/bär!


Jag brukar även ofta blanda i lite linfrön , solrosfrön, vetekli, valnötter för att få en lite mer energirik gröt. Det kan även vara gott att låta lite kanel eller kardemumma koka med i gröten och ge smak!


Men som sagt, jag äter ofta gröt så räkna med många frukostbilder bestående av gröt i olika kombinationer.


Av Sofie - 30 maj 2011 19:34

 

x Renskavsröra

x Fullkornstunnbröd

x Sallad på brödet


På sportlovet var jag i Norrland och förälskade mig i renkött och framför allt renskavs tunnbrödrullar som de sålde där. Jag har länge tänkt att jag ska försöka göra mina egna liknande rullar, så idag gjorde jag det. Jag får erkänna att de inte blev riktigt lika goda som de i fjällens skidbackar men goda blev de. Väldigt sällan jag äter tunnbrödsrullar med fyllning normalt, men det är kul med lite variation, men denna röra hade passat minst lika bra till ris eller bulgur eller liknande.

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<<
Maj 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards