Sofies Wellness

Alla inlägg under december 2012

Av Sofie - 31 december 2012 17:34


Förra året gjorde jag ett litet inlägg om året (2011) som gått, jag tänkte göra samma sak här med 2012. Alltid lika kul att kolla tillbaka :D


Januari. Hände inte egentligen så mycket. Började min sista av tjugo terminer på min gamla skola. Enligt min dagbok en ganska jobbig månad på olika sätt. Efter att ha gått på miljoner olika öppet hus kom jag till en skola som jag fastade för totalt, och det är det gymnasiet jag går på nu.


Februari. Om januari var jobbig så februari ännu värre. Dessutom har jag aldrig tyckt om de månaderna pga vädret. Skolstress med nationella proven, skönt med sportlov när det väl kom. Hängde även på The Nike Blast kvällsevent med en kompis i början av månaden, vilket var grymt kul.


Mars. Andra halvan av sportlovet flög jag ensam ner till mormor och morfar i Skåne, skönt att bara vila upp sig. Annars hände det inte så mycket mer, plugg och skola.


   


April. Jag hade ett grymt påsklov med familjen i USA. Nästan en hel vecka i New York med shopping, sightseeing, god mat och alldeles för mycket strosande i roliga mataffärer... Jag har alltid velat åka dit, typ som en dröm som gick i uppfyllelse, jag kommer minsann tillbaka. Sedan ett par dagar i Washington DC med sightseeing hos pappas kusin, och slutligen en dag i staden där mamma delvis växte upp i.


Maj. Började maj med att fira Valborg på en kompis landställe. Sista växeln innan jag gick ut grundskolan, ganska stressigt men helt okej eftersom man visste att det snart var över. Dessutom älskar jag maj när det blir soligt och varmare, VÅR!


 


Juni. Jag gick ut grundskolan med betyg som jag var mer än nöjd med. Avslutningsluncher, avslutningsfotboll och tack och hej då till det som varit mitt dagliga liv i 10 år. Början av lovet spenderades sedan med att vila upp sig och hänga med kompisar. Spenderade midsommar med en kompis på hennes landställe. Blev av med min tandställning jag haft i dryga 2 år.


                

Juli. Ett par veckor i Skåne och ett par veckor i Bohuslän med familjen. Bara lugn och ro, sola, läsa och ta dagen som den kom. Började träna betydligt striktare än innan inför tjejmilen.


Augusti. Som vanligt den första augusti fyller jag år, i år blev jag 16 år. Min födelsedag blev dock den värsta någonsin, åkte på en riktig maginfluensa natten till min stora dag och låg spydde resten av den. Inte kul, och min födelsedagslunch blev framskjuten. Stor släkträff (med ca 100-200 pers) en helg i Värmland, supervackert där. Veckan innan skolan började var grymt kul. Jag gick på träningsskola för ungdomar där vi fick lära oss grunderna, träna tillsammans, ställa frågor och lära oss en massa. Kul att hänga med människor i sin egen ålder som också gillar träning. Denna månad innebar även en dag som jag väntat på i flera år, att börja gymnasiet. Nervöst men det gick såklart bra. Slutade månaden med att åka på klassresa med min nya klass.


 


September. Första dagen på månaden sprang jag mitt första lopp någonsin, tjejmilen. Jag hade tränat en hel del inför det, även om sjukdom hindrade mig i delar av augusti tyvärr. Men jag var nöjd iallafall, hoppas att ta mig under gränsen 50 min nästa år istället. Annars spenderades månaden med att lära känna min främmande klass och komma in i rutinerna.


Oktober. Nu hade jag kommit in i "gymnasielivet" mer. Innan hade det varit så mycket nytt att jag inte hann tänka, nu kom alla nya tankar i kapp mig vilket jag kommer ihåg som jobbigt. Höstlovet spenderades i Skåne.


November. Det här var verkligen den största pluggmånaden någonsin. Mitt liv var dagligen på repeat såhär: äta frukost, träna (eller vila), gå i skolan, äta lunch, gå i skolan, äta mellis, plugga, äta middag, plugga, om jag hade tur max en halvtimmes "fritid", sova, för att sedan vakna, äta frukost, träna, gå i skolan... Det var även här jag kom in i mina nya "gymrutiner" och jag började träna mer där samtidigt som jag förälskade mig i att träna på morgonen innan skolan.


 


December. En riktigt mysig månad. Skolan tog inte längre lika mycket tid av fritiden, och jag kunde slappna av mer. Bakning, mys, morgonträning, julkalender, julmarknader, snö... Fick en riktig förkylning sista veckan innan jullovet, låg däckad hemma och bara tog igen allt från hösten. Julafton firades nere i Skåne med familjen, mormor o mormar och moster från USA. Nyårsafton spenderas här uppe i Stockholm hos en kompis!!


Det var mitt år, 2012 har varit ett bra år! Här hänt en massa annat också men framför allt personlig utveckling, känner mig så mycket smartare och självsäkrare men det kommer jag ihåg att jag kände året innan också, det är väl det som sker hela tiden? Genom tiden och livet så utvecklas vi till ett bra bättre "jag" och förstår oss själva mycket bättre. Hur har ert år varit?


Nu ser jag med spänning framemot 2013 med allt det året kommer att innebära :D

Av Sofie - 31 december 2012 09:40


   


x Naturell yoghurt blandat med keso, apelsinsaft, kaffe och kakao efter smak toppat med bovetepuffar, pauluns müsli, kiwi och jordnötssmör

x Ett microägg


     Apelsin+kaffe+kakao blir underbart tillsammans i yoghurt, testa! Sista dagen på året :P Det känns som att 2012 har gått väldigt fort, men samtidigt inte alls. Precis som förra året har jag fixat ihop ett inlägg om året, antingen lägger jag upp det senare idag eller inom några dagar. Ha en fin nyårsafton!


 

Av Sofie - 30 december 2012 20:43


 


Det blev att jag lagade middag ikväll igen, inte mig emot. Jag gjorde en smarrig och superenkel (perfekt snabb vardagsmat) lax:


Lax med sesamfrön, basilika och citron (4 personer)


4 laxbitar

salt

1 citron

1/2 msk torkad basilika

1 msk sesamfrön


1. Salta laxbitarna och lägg i en ugnssäker form.

2. Pressa saften ur citronen och häll över laxen. Strössla över basilika och sesamfrön.

3. Sätt in i ugnen på 200 grader i ca 15 min (eller tills den är genomstekt).

4. Servera med vad du vill!


  Laxen serverades med kokta ärtor, riven squash med balsamvinäger (underbart ihop) och sötpotatismos


Om ni inte har testat sötpotatismos måste ni göra det. Beräkna ca 1/2 sötpotatis per person, skala och skär i mindre bitar. Koka tills den är mjuk. Mixa sönder med stavmixer till mos. Salta något och smaksätt ev. med någon krydda!


Av Sofie - 30 december 2012 20:20


    


Jag har varit på bio idag och sett Berättelsen om Pi, superbra och vacker film, ni borde se den. Extra kul att se i 3D också. Bio innebär för många popcorn, snacks och lösgodis, och visst är det helt okej att äta det om man inte går på bio varje dag. Men om man vill av olika anledningar äta något hälsosammare snack tänkte jag ge er några tips:


x NÖTTER!! Jag är helt beroende av nötter, jag brukar blanda ihop en låda med en massa olika sorter och ibland även torkade bär/frukt/kokoschips. Älska!


x Mörk choklad


x Hemmagjord Smoothie i en mindre termos. Det hade jag med mig idag, den bestod av jordgubbar, mango, kvarg, naturell yoghurt och mesquitepulver. Men det går att variera på mängder sätt med olika frukter, bär, kryddor (kanel, kardemumma, vaniljpulver), kokosmjölk, mjölk, yoghurt, kvarg, citrussaft, kokosflingor, kakao, kaffepulver...


x Frukt, äpplen är enklast att ta med sig utan att de mosas eller behövs skäras/ätas med sked


x Dessa Havrekakor


x Gottisbollar. Vad sägs om morotskakabollar, hallon/aprikos/kokos/kanel, saffransbollar eller min favorit med choklad/kaffe?


 


  Min älskade minitermos, perfekt att förvara en kall smoothie i :D


Vad äter ni när ni går på bio?

Av Sofie - 30 december 2012 09:30


 


Dagens frukost:

x Hallon/lakritsgröt toppat med kesokvarg och valnötter


Hallon/lakritsgröt (1 person): Koka gröt som vanligt på 1 dl fiberhavregryn/havregryn, 2 1/2 dl vatten och en gnutta salt, koka även med en näve hallon och lakritspulver efter smak!


Hejhopp allihopa :P Har ni testat på lakritspulver någon gång? Vad tycker ni om det?


Vi har haft en burk stående ganska länge med detta hemma. Jag har aldrig varit något direkt lakritsfan så det används inte särskilt mycket. Men idag fick jag för mig att blanda i det i min gröt, det var helt okej men antagligen godare om man gillar lakrits mer. Fast ändå så smakar det inte riktigt lakrits, svårt att beskriva smaken, ni får testa själva.


Lakritspulver är iallafall lakritsextrakt av lakritsrot. Om man googlar produkten säjls produkten som en god smakhöjare i mat/bakning och eftersom lakritspulvret har naturlig sötma behövs inte lika mycket socker i det man bakar med. Ska finnas i stora ICA, men annars finns det på Cajsa Warg, Goodstore, Urban Deli, Gryningen och liknande affärer i Stockholm (finns kanske i Göteborg o Malmö också?). Går även att beställa hemma på nätet, t.ex HÄR om ni är intresserade!!


 


Första dagen hemma på en vecka. Idag har jag tagit sovmorgon och strax blir det gym, snabb lunch hemma och bio med en kompis. Vi ska se den där Berättelsen om Pi, hoppas att den är bra. Ha en fin dag :D

Av Sofie - 29 december 2012 20:55

 


Väl hemma i Stockholm igen fick jag den stora äran att laga middag. Det blev en supergod saffranskycklingrätt:


Saffran/chili/vitlök kyckling (4 personer)


1 paket saffran (1/2 g)

2 pressade vitlöksklyftor

1 hackad röd chili (skippa kärnorna om du inte gillar riktigt hett)

2 dl naturell yoghurt

1 msk tomatpure

salt

ca 500-600 g kycklinginnerfile/kycklingfilé


1. Rör i saffran, vitlök, chili, yoghurt och tomatpure i en större bunke.

2. Vi hade tinad innerfilé och dess bitar var lagom, men om ni har vanlig kycklingfilé skär den i mindre bitar först. Salta kycklingen lite.

3. Lägg kycklingen i saffransmarinaden/såsen, låt stå och gotta ihop sig så länge som möjligt, gärna flera timmar men annars räcker 1 min.

4. Lägg kycklingen och såsen som blir över i en ugnsäker form. Sätt in i ugnen på 200 grader i ca 10-15 min tills kycklingen är genomstekt (ta ut och skär en bit itu och kolla).


 


Mums filibabba :D Snabbt (om man skippar att låta den ligga länge i såsen) och enkelt! Som pappa sa "perfekt rätt när man är många, bara att blanda ihop en större sats och så sköter sig allt självt i ugnen" :) 

Av Sofie - 28 december 2012 17:59


 


Sådär, nu är jag i stort sett klar, kanske fixar lite småsaker en annan dag. Som ni ser ser bloggen annorlunda ut. Ny header! Ny presentation! Ny presentationsbild! Länkar till mina favoritbloggar! Andra färger (dessa ska jag kanske dock ändra för jag är inte helt nöjd än)! Annars är det mesta sig likt. Jag älskade den gamla headern och färgerna, men jag har haft den över ett år och känner att jag vill ha något nytt.


Jag hoppas att ni gillar den och att det inte blir förvirrande innan ni vant er!


Här kommer min nya presentation (annars finner ni den alltid till höger) som ger en bättre bild av min blogg än min gamla som jag skrev när jag precis startat bloggen:

Välkommen till en blogg skriven av en 16-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa recept lägger jag ut här med bilder. Frukosten tycker jag är dagens bästa och godaste mål och jag varierar den varje dag. Förutom frukost bjuder jag på lunch, mellanmål och middagstips/recept. När jag lagar mat brukar jag tänka ”Gott, Enkelt och Nyttigt”, det är faktiskt inte så svårt som många tror. Jag är noga med att äta regelbundet för att slippa bli vrålhungrig, sötsugen, trött och irriterad på mig själv och andra. Jag är emot fabrikerad mat och försöker laga med så mycket naturliga råvaror som möjligt. Ute på stan eller när jag är bortbjuden kan det slinka ner en kladdkakebit eller annat bakverk, men när jag är hemma och sugen på något sött älskar jag att experimentera fram nyttiga efterrätter/bakverk som jag delar med mig av här.


Förutom matlagning/bakning är träning ett stort intresse, det brukar bli ca 4-5 pass i veckan (främst gym, löpning och gruppträning). På senare tid har jag även fastnat för inre hälsa då jag har insett att må bra inifrån/ha ett hälsosamt tänkande är minst lika viktigt för att må bra som att äta bra och träna regelbundet. Balans mellan dessa tre tror jag är viktigt. Mitt mål med bloggen är att inspirera andra! Här på bloggen får ni främst se vad jag gör i köket men även en del om mitt liv, inre hälsa och träning.


Ställ gärna en fråga, kommentera eller kontakta mig på min bloggmejl här:

foodandhealthinmyway@yahoo.se


För att inte missa nya inlägg, följ mig på bloglovin här:

http://www.bloglovin.com/blog/2602887/food-and-health-in-my-way


  Hejdå kära gamla fina header, men nu behövs "förnying" :D


Förövrigt är det sista kvällen här nere i Skåne, imorgon beger vi oss upp till Stockholm igen. Då blir det nog lite mer bloggning igen, och så ska jag besvara alla kommentarer/frågor och fixa ett inlägg med alla era bilder från hälsokalendern, men nu njuter jag av att bara vara här!!!

Av Sofie - 26 december 2012 11:28


 


Dagens frukost:

x Kanelkaka toppat med kesokvarg, sportmüsli, hallon, mullbär och valnötter


Nyttig mini kanelkaka i micro (1 person): Blanda ihop 1 mosad banan, 1 ägg, 1 äggvita och 2 tsk kanel. Lägg i en microsäker skål och micra på högsta effekt i 2-5 min (beroende på micro) så det hela stelnar till en kaka. Toppa med vad du vill!


Passar till frukost och mellis. Undebart snabb och lätt att göra med ingredienser som man alltid brukar ha hemma. Och nej det smakar inte ägg om ni oroar er för det. Sålänge man blandar banan med ägg så smakar det inte ägg eftersom banan sötar upp det hela, precis som med bananpannkakor eller bananvåfflor.


Har ni missat tidigare kakor som man snabbt och enkelt gör i micron finner ni dem här:

Mini äpplekaka med kanel, Mini morotskaka, Mini chokladkaka, Mini äpplekaka med pepparkakskrydda, Mini citron/morot/kanel/kokoskaka, Mini blåbärskaka med saffranssås och Mini jordnötskaka med hallon


 


Jag hoppas att ni njuter av en härlig julhelg på det sättet som ni nu vill! Själv har jag nog inte varit så avslappnad och lugn sedan sommarlovet, det är helt underbart. Det finns inte en massa måsten man måste göra! Bara umgås med familjen, läsa en massa böcker/tidningar, gå långa promenader, äta, kolla på film/tv-serier, skriva och bara ta det lugnt. Man måste passa på att njuta för om några veckor är allt igång igen. Idag kanske jag/vi tar oss in till Helsingborg för att se vad deras mellandagsrea har att erbjuda, jag fick en hel del pengar i julklapp och en massa andra roliga grejer för den delen med :P Bloggen fortsätter ligga lite lä medan jag är här nere. Jag lagar knappast någon ny mat (det ovan var det första på flera dagar) och det är betydligt färre som kommer in här och läser vilket inte är särskilt konstigt, dock misstänker jag att läsarstatistiken kommer gå rakt upp igen efter nyår och alla helt plöstligt ska bli så himlans nyttiga ;)

Men vi hörs :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards