Sofies Wellness

Alla inlägg den 15 oktober 2012

Av Sofie - 15 oktober 2012 21:54


 


Sitter och gottar mig med kvällsmålet ovan. Blev en riktigt lyxig variant med en blandning av turkisk yoghurt, keso och kesella, toppat med kardemumma, blåbär, pekansmör och cashewnötter. Varför inte köra all in liksom? :D


Det känns som att det var hundra år sedan jag satt och skrev mer om mig än om bara en massa recept upp och ner här. Inte för att det är något fel på alla mina fina recept. Ibland känner jag att jag bara vill lägga upp en massa recept och inget mer. Ibland vill jag göra den mycket mer personlig och skriva mer om mig och mitt liv och kanske ha inlägg som inte är kopplade på något sätt om mat (nej livet handlar inte om mat även om man kan tro det ibland när man läser min blogg haha). Typ en massa tankar som kommer upp i mitt huvud och kanske skriva om mer personliga saker. Men sedan finns ju det problemet att man inte kan bli för personlig för att man kan inte gå in på detaljer som man inte vill att folk man känner i verkliga livet (och icke verkliga livet självfallet också) ska få reda på som läser min blogg, och det kan ibland vara lite svårt att avgöra ibland var gränsen men det brukar gå bra.


Om vi ska gå in på något ni ville läsa mer om; träning. Den här veckan testar jag på något nytt, eller nytt och nytt, jag satsar på styrketräning på gym. Tidigare har jag kört 1 eller max 2 gympass i veckan. Nu kör jag 3 morgonpass med alla olika musklergrupper på 4 dagar. Dvs jag splittar i bröst/triceps/axlar, ben/rumpa och rygg/biceps/mage, det har jag alltid velat testa. En massa nya övningar (vill ni att jag ska lägga upp tips på färdiga pass med övningar?), vilket betyder en massa ny teknik och rörelsemönster som kroppen ska vänja sig efter. Därför många reps för att inte skada mig själv. Första passet genomfördes idag, härligt och jag tror att jag kommer att ha grym träningsvärk imorgon i delar av överkroppen. På måndagar har jag lång sovmorgon dvs att mitt morgonpass idag började kl. 9, det kanske man inte kan kalla morgonpass egentligen men det har varit det tidigaste jag har tränat innan. Men imorgon och på torsdag minsann, då ska jag iväg vid 7.30 för att hinna innan skolan börjar, då blir det morgonpass på riktigt. Och jag tror att jag kommer att gilla att vara igång så "tidigt", det ger energi för hela dagen och sedan efter skolan är man redan klar och kan ägna tiden åt annat. Dock blir det inget fina morgoninlägg om jag ska upp tidigt och träna (prioritering sova), men till imorgon har jag fixat ett fint pannkaksrecept som jag gjorde i lördag men inte har lagt upp än!


Okej nu har vi pratat mat, pratat allmäna saker och träning. Då återstår den mentala biten va? Den som är minst lika viktig som de andra för en bra hälsa. De senaste dagarna har inte varit så bra för min del på detta plan. Först tänkte jag skriva om det här, för att visa att jag som oftast är glad och positiv har lite svackor här och där jag med, men sedan kom jag på att jag nog inte ska bli för privat som tidigare nämnt. Idag känns dock allt mycket bättre. Den senaste tiden har jag läst på mig en hel del om mental hälsa (intressant) men det är också jobbigt för man hittar så mycket svagheter i sig själv. Men det är samtidigt bra för då kan man ta till sig det och bli bättre och må bättre inifrån. Mycket av det jag har läst vill jag sprida med mig, men jag tänker bearbeta det först innan skriver om det. Ja då vet ni det med!


Bla bla... Det här blev flummigt, väldigt flummigt. Men jag behövde skriva av mig. Och visst det kanske inte var så kul för er att läsa. Men det var det jag kände för att skriva, och det är ju min blogg. Jag bestämmer vad som står, och ibland vill jag skriva helt vilt. Det är bara att skippa och bläddra ner till recepten om man känner för det, vilket jag antar är den stora anledningen till att ni kikar in här??


Så lite om mig just nu. Hur är det mer? På alla plan? :)


 


Nu måste jag verkligen sova, vi hörs!!!

Av Sofie - 15 oktober 2012 18:06


      


Jag kom på en supersmaskig sak till mellanmål idag när jag kom hem från skolan. Mini morotskaka med frosting! God, nyttig och snabbgjord, mina 3 främsta kriterier när jag lagar mat (och att det ska vara enkelt). Grunden är helt enkelt min chokladkaka i micro som jag gjorde till frukost förra veckan. Jag sa ju att jag skulle kunna använda det receptet till en massa saker :D Jag halverade grundreceptet nu när det var mellanmål (äter mer till frukost), men om man vill (mer hungrig eller vill ha till frukost/lunch) kan man köra på 2 ägg, 1 banan och 2 krm bakpulver (grunden) det är bara att ha i mer av resten av ingredienserna. Här kommer iallafall receptet:


Mini morotskaka till mellanmål/frukost (1 portion)


Kakan:

1 ägg

1/2 mosad banan

(ha mer banan om du vill ha sötare (smaka av), eller en skvätt agave/honung, men jag tyckte det räckte)

3/4 dl rivna morötter

1-2 tsk kanel

1 krm torkad ingefära (2 krm om du gillar det starkt)

1 krm vaniljpulver

1 krm bakpulver


Toppingen:

kvarg/turkisk yoghurt

mosad banan

vaniljpulver

rivna morötter

valnötter

agave/honung


1. Rör ihop allt till kakan i en djup microsäker skål. Smaka av, man kan vilja ha lite olika mycket av kryddorna och sötningen (bananen).

2. Sätt in på högsta effekt i micron i ca 2-3 min, eller tills kakan stelnat helt.

3. Rör ihop en klick kvarg/turkisk yoghurt med mosad banan och vaniljpulver.

4. Ta ut kakan och lägg upp på ett fat. Bre över kvarg/yoghurtröran. Toppa med rivna morötter och några mindre bitar valnötter. Ringla över lite honung/agave! Ät och njut :D


     


  Såhär ser det ut när jag äter :) Brukar skriva ner en liten post it lapp med exakta måtten och ingredienserna jag har i och sedan när jag har smakat av allt kan jag ibland justera måtten något om jag tyckte att det smakade för mycket/för lite av något! Ibland när jag inte bloggar direkt om receptet brukar jag lägga lapparna vid datorn och ofta ligger de kvar när jag har bloggat, just nu har jag en massa post it lappar bredvid mig :P Dags för rensning!


Sådär nu blir det lite mer plugg här hemma för min del :S Har inte så mycket ikväll, det går nog fort :D Lite tedrickande med en någon tv-serie/tidning/bok tycker jag låter bra senare, och vem vet kanske jag kommer på något roligt eller smart att skriva här också...

Av Sofie - 15 oktober 2012 08:12


 


x Carob/hallongröt med keso, favoritkrämen, kokosflingor och några till hallon


Carob/hallongröt (1 person): Koka ihop en gröt på 1 dl fiberhavregryn, 2 dl vatten och en nypa salt. Rör i 1 msk carob (eller kakao, men då blir det kakaogröt istället) och 1 dl hallon. Låt puttra ihop till en gröt och toppa med vad du vill!


Favoritkrämen: Mosa ihop 1/2 banan med 1/2 msk jordnötssmör och 1/2 msk kakao! Om man vill kan man även värma krämen i micron en kort stund.


Carob köptes hem billigt för längesedan. Men jag använder det nästan aldrig, jag vet inte vad jag ska göra med det. I gröt fungerar det alltid. Men någon som har något annat tips?


 


Då kör vi, ny vecka med nya möjligheter :D Nu gör vi det bästa av den!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards