Sofies Wellness

Alla inlägg den 6 oktober 2012

Av Sofie - 6 oktober 2012 20:35


 


 


Kvällens middag kommer nedan. Laxrättens recept snott (men med måttmodifieringar) härifrån. Och mitt recept här:


Lax i wasabi/tomatsås och sötpotatis/ärtmos (4 personer)


4 laxfiléer

salt o peppar

500 g passerade tomater

1 dl vispgrädde

1 msk wasabi på tub

1 tsk chilipulver

1 tsk honung

2 dl sköljda färdigkokta linser (röda eller gröna)


500 - 600 g sötpotatis

2 dl gröna ärtor

salt o peppar


1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Lägg laxbitarna i en ugnssäker form. Salta och peppra.

2. Blanda i en skål passerade tomater, vispgrädde, wasabi, chilipulver, honung och linser. Häll över laxen. Grädda i ugnen 15-20 min.

3. Skala sötpotatisen. Skär i mindre bitar. Koka under lock i ca 10 min. Sista 1-2 min, koka även med ärtorna. Mixa till mos med en stavmixer. Smaka av med salt och peppar!


Jag älskar verkligen sötpotatismos, det måste ni pröva om ni inte har gjort det. Det går att variera i mängder. Bara att koka sötpotatis och mixa. För variation kan man även mixa med spenat, smulad fetaost, kokta morötter, kokosmjölk, kikärtor, avokado, citronsaft... Och smaksätta med mängder av olika kryddor efter smak och vad man har till, t.ex curry, basilika, chilipulver, dragon, rosmarin...


Har ni testat sötpotatismos tidigare?


 



Av Sofie - 6 oktober 2012 12:51


    


Efter träningen idag gjorde jag en supersmaskig frukost/mellanmål med inspiration från Julia:


   Banan äggröra med äpple, kardemumma, vanilj, kaffe och kokos (1 person)


1 banan

2 ägg

1 tärnat äpple

4 krm malen kardemumma

1/2 tsk vaniljpulver

ca 2 msk kaffe (lagom för mig som inte dricker kaffe men tycker om svag smak, ni som dricker kaffe kan behöva mer, och om man inte gillar kaffesmak alls är det bara att strunta i kaffet)

1-2 msk kokosmjölk


1. Mosa bananen och blanda ihop tillsammans med äggen.

2. Sätt på en platta med olja i en kastrull och häll i bananäggen och rör runt så att det blir smuligt som vanlig äggröra. Medan bananäggen håller på att stelna rör i äpple, kardemumma, vaniljpulver, kaffe och kokosmjölk så att allt blir till en röra.

3. Ät helt som det är eller toppa med något. Jag hade gojibär och valnötter på!


 


Jag var först lite skeptiskt till kardemumma ihop med kaffe, men det var faktiskt väldigt gott och även ihop med resten. Testa vet jag!


Nu ska jag strax iväg och träffa en kompis. Dock först lunch, ja det har gått några timmar sedan jag åt ovan :P


Ps. Precis som med bananpannkakor på 2 ägg+1 banan så smakar inte denna bananäggröra ägg, då hade det nog inte varit så gott tillsammans med banan, kardemumma, kaffe, vaniljsmak...

Av Sofie - 6 oktober 2012 12:04

      


Idag startade jag dagen på bästa sätt. Vaknade av mig själv ganska tidigt (för att vara helg), i med lite förfrukost för att ladda med energi men samtidigt inte för mycket så att jag får håll, på med träningskläder, låta maten smälta något medan jag planerade vad jag skulle göra och sedan så körde jag...


5 grader ute men med en underbart lysande sol och vackra färger på alla träd överallt. Helt underbart! Planen var att köra min 5 km runda i ett lungt och behagligt tempo och sedan stanna här och där för att köra några styrketräningsövningar med kroppsvikten i tabatastyle. Ingen press, inte ta ut mig som jag brukar utan bara köra så att jag blir svettig och får jobba en del, bara för att få kroppen på rätt spår igen. Känna efter hur kroppen mår efter att inte ha tränat på länge (har ju varit sjuk och sedan inte helt varit 100 % även fast att jag har klarat av vardagen), se vad jag klarar av i dagens form.


Resultatet blev att jag sprang (eller snarare joggade) knappt 5.5 km på 32 min, ingen mästertid alls men jag sprang hela tiden och det var det enda målet idag. Sedan efter ungefär varje km var det styrkeövnings "paus", de tre första gångerna körde jag en tabataintervall (dvs 20 sek jobba, 10 sek vila x 8 gånger) där jag växlade två gånger, så jag körde totalt varje övning 1 min 20 sek. Såhär såg det ut:


Styrke "paus" 1:

Armhävningar varvat med boxhopp på en bänk


Styrke "paus" 2:

Dips från en bänk varvat med walking lunges (hade tänkt hitta någon tung sten att ha som vikt, men fann tyvärr ingen så det blev lite väl lätt)


Styrke "paus" 3:

Axelarmhävningar varvat med superman


Styrke "paus" 4:

Även här tabata men med ingen vila. Man kör 20 sek vanlig planka och sedan i pausen kör man 10 sek hög planka, sedan 20 sek vanlig planka osv i 4 min. En tuff övning, förut klarade jag alla 4 min, men idag blev det bara 3 min sen skakade jag så mycket att jag var tvungen att sluta.


Sedan efter att jag sprungit klart så körde jag en trappintervall i en trappa. Första gången upp med en fot på varje trappsteg och sedan ner igen, sedan två fötter på varje steg (ner igen) och slutligen en fot på varannat steg (ner igen) x 2 varv. Trappan ligger i närheten av där jag bor, så jag tog tiden (idag 3:54 min) så kan jag komma tillbaka till trappan och köra samma sak igen och försöka slå tiden.


Sedan nedvarvningsjogg sista biten hem, och sedan stretch inomhus. Allt som allt tog det väl ca 1 timme. Känns så härligt att kunna träna nu igen efter att ha varit sjuk. Men jag måste komma ihåg att ta det lungt nu i början, och trappa upp det långsamt till min gamla "form".


Nu är jag iallafall på superbra humör. Jag har glömt hur bra man mår efter att man har tränat. Och nu vill jag bara träna ännu mer haha, och komma tillbaka till det löptempot och den styrkan jag hade. Men inget mer av det idag. Idag ska jag ta en helt pluggfri dag (många veckor sedan sist), träffa en kompis och farmor ska även komma över hit en stund. Vad hittar ni på idag?

  



Sådär, jag har ju inte skrivit så mycket om min träning och exakt vad jag gör, men ni ville ju gärna läsa mer om det. Så jag tänker börja skriva om det mer. Men jag vill att träningsinläggen precis som mina andra inlägg ska ha någon mening och vara inspirerande. Inte titta hur mycket jag har tränat och vad duktig jag är, 5 gånger i veckan.


Med detta inlägg vill jag:

x Tipsa om ett smart träningsupplägg i crossfitanda (man ska genomföra det så fort som möjligt) som går att variera på miljoner sätt. 5 km löpning i sitt tempo, med styrke "pauser" varje km där man varvar två olika övningar i tabataform.

x Sprida träningsglädje

x Tipsa alla om att ta sig ut i det underbara höstvädret idag. Springa, gå, powerwalka, cykla, åk inlines, njuta på en bänk, få uppmärksamhet genom att köra en massa kroppsövningar på en gräsmatta där många går förbi...


Vill ni ser mer av liknande inlägg? Tränar ni idag? Och är det något ni inte förstår av träningsupplägget ovan (typ någon övning) var inte rädda för att fråga ;)

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards