Sofies Wellness

Alla inlägg den 24 oktober 2012

Av Sofie - 24 oktober 2012 07:30


 


Nog det godaste knäcket jag har ätit:


Quinoa/fröknäcke (1 plåt, ca 15 st)


3/4 dl quinoa (jag hade vit, men alla färger går bra eller en mix av dem)+1 1/2 dl vatten (eller som det står på förpackningen)

1/4 dl chiafrön

1/4 dl hela linfrön

1 1/2 dl vatten

3/4 dl mandelmjöl (bara vanliga mandlar som du mixar till mjöl)

1/2 dl solrosfrön

flingsalt+ ev. krydda som rosmarin


1. Koka quinoan enligt förpackningen. Låt svalna något.

2. Rör ihop chiafrön och linfrön i vattnet (1 1/2 dl) och låt fröna svälla. Låt stå en stund.

3. Blanda ihop quinoa, frönsmeten, mandelmjöl och solrosfrön.

4. Kavla ut degen mellan två bakplåtspapper och "skåra" (så får du fina bitar från början, istället för att försöka bryta itu det stora knäcket först efter gräddning). Strö över flingsalt och ev. om du vill ha någon god krydda. Jag hade rosmarin på delar av knäcket (rekomenderas starkt).

5. Grädda i ugn på varmluftsläge på ca 140 grader i 30-60 minuter (beroende på ugn). För mig tog det omkring 50 min, men som sagt håll ett öga på knäcket.

6. Låt svalna på plåten och förvara i en burk med lock!


Inspiration till recept kommer härifrån, men jag har gjort om lite!


   Underbart tillsammans med keso och kokt ägg


 


    


Här är det väl chiafrön som är den kanske konstiga ingrediensen som många inte har hemma eller finner i sin mataffär. Dock vet jag att Risenta har släppt chiafrön till vanliga mataffärer men jag har inte själv sett det någonstans. Eftersom fröna är med i receptet för att svälla och binda ihop knäcket tillsammans linfröna antar jag att man bara kan ta dubbelt med linfrön eller byta ut till psylliumfrön som också sväller :D


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards