Sofies Wellness

Alla inlägg den 5 oktober 2012

Av Sofie - 5 oktober 2012 14:00


Ja du är nog inte ensam. Det har blivit en riktig svensk grej att göra det på fredagar. Men här är några tips om du vill laga din tacos från grunden och utan onödiga tillsatser:


 


Tacokrydda (en burk)

Blanda 2 msk chilipulver, 1 msk malen spiskummin, 1 msk paprikapulver, 1 tsk cayennepeppar, 1 tsk torkad oregano, 1 msk salt och 1/2 msk svartpeppar och förvara i en liten burk. Till ett paket köttfärs (400-500 g) behövs 1-2 msk av tacokryddan (beroende på hur starkt du vill ha det)!


 


Hemmagjort Bröd/Wrap (1 st, 1 person)


2 äggvitor

2 1/2 msk valfritt mjöl (t.ex. dinkelfullkornsmjöl, havremjöl, mandelmjöl, sojamjöl)

1 krm salt

olivolja


1. Vispa äggvitorna till ett hårt vitt skum. Rör i mjöl och salt.

2. Olja ett bakplåtspapper och lägg på en bakplåt. Bre smeten på det oljade bakplåtspappret till en rund cirkel.

3. Grädda i ugnen ca 5-6 min på 200 grader.


Även guacemolen kan du göra själv:


Mosa avokado och blanda med kesella/turkisk yoghurt/creme fraiche, pressad vitlök, hackad röd chili, salt och peppar.


      Om man inte är så hungrig tycker jag det är underbart med en tallrik fylld av sallad, tomat, paprika, avokado och majs. Och sedan bara ha en stor klick köttfärs med min hemmagjorda tacokrydda på/i :)


Annars önskar jag er bara en trevlig fredag!!!

Av Sofie - 5 oktober 2012 08:19


 


Idag fyller min kära mamma år. Självklart sång och uppvaktning på sängen med presenter och frukost. Eftersom min mamma älskar morotkaka fick jag en idé om att göra morotskakacupcakes/muffins med mitt frukostmuffins recept som man gör i micron. Lyckat!


Morotskaka cupcakes/muffins i micro (ca 6 st mindre)


Muffinsen:

3/4 dl fiberhavregryn

1 ägg

1 äggvita

1 mosad banan

4 tsk kanel

1/2 tsk torkad ingefära

4-5 krm vaniljpulver

1 1/2 dl finrivna morötter

1 msk agave/honung


Frostingen:

1-1 1/2 dl turkisk yoghurt (eller kvarg)

1-2 krm vaniljpulver

1/2-1 msk agave/honung

finrivna morötter


1. Blanda ihop allt till muffinsen. Fördela i muffinsformar, ca 6 st mindre.

2. Sätt in i micron på högsta effekt ca 3 min, så att de får fast konsistens som muffins.

3. Blanda ihop allt utom morötterna till frostingen. Bre frostingen över muffinsen. Toppa med rivna morötter!


Som ni ser hade jag i lite agave (men fungerar lika bra med honung) i muffinsen och frostingen, det brukar jag inte ha i detta recept men ville ha de lite sötare idag, men inte för söta så att det inte passade för frukost. Om ni vill bjuda och fika på dem skulle jag nog blanda i yttligare 1 msk honung/agave.


 


Så min smarriga frukost idag bestod av två av cupcakesen ovan, ett microägg och en liten skål yoghurt med blåbär, mango och müsli, tog dock ingen bild. Vad smaskade ni på denna morgon?

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards