Sofies Wellness

Alla inlägg den 2 oktober 2012

Av Sofie - 2 oktober 2012 15:00


    


I helgen när jag skulle bort en kväll bakade jag en alldeles underbar krämig chokladkaka. Utan minsta spår av strösocker, mjöl, smör... Är det möjligt? Ja det är det! Men jag ska inte ta någon credit för receptet, det har jag snott nästan rakt av från Fannys fina blogg. Bytte ut silkestofu mot turkisk yoghurt, och några andra små detaljer. Säger bara, detta receptet måste ni testa, chokladälskare eller inte!


Underbar krämig nyttig chokladmoussekaka med frosting och pekannötter (1 stor)


Chokladkakan:

2 dl dadelpuré (läs nedan hur ni gör det)

3 mogna avokados

6 ägg

5 äggvitor (nästan 2 dl om ni kör på burk)

2 1/2-3 dl kakao

2 dl turkisk yoghurt (alternativt silkestofu)

1 dl vatten

2 tsk vaniljpulver

1/2 tsk salt


Frostingen:

1 dl dadelpure (läs nedan hur du gör det)

2 dl turkisk yoghurt (alternativt silkestofu)

4 msk kokosolja

1/2 dl vatten

2 dl kakao


30 g pekannötter

kokosolja att steka i

1 msk honung/agave


1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Klä botten en form med löstagbara kanter med aluminiumfolie. Sätt på kanterna, spänn fast och vik upp folien på utsidan av formen. Mixa avocado och dadelpuré till en jämn smet, tillsätt äggen och fortsätt mixa. Tillsätt sedan resten och häll smeten i formen.

3. Grädda i ugnen i 40 min. Håll koll på ytan och täck med aluminiumfolie om den får mycket färg. Stäng av värmen på ugnen och låt kakan stå kvar där inne i 15 min. Ta och och låt svalna.

4. Mixa allt till frostingen, låt stå i kylskåpet.

5. Rosta nötterna i olja i en stekpanna så att de får lite färg. Ta av från värmen och rör i honung/agave.

6. Vänd kakan upp och ned på ett serveringsfat, bre över frostingen. Toppa med nötterna.

7. Ta en bit, och verkligen njut av varje tugga!


Såhär gör du dadelpuré:
 
Lägg dadlar i en skål och fyll med vatten. Låt stå någon timme. Häll av vattnet och mixa till en slät puré.

  Fungerade även dagen eftersom som ett perfekt lyxigt mellanmål tillsammans med keso och varma hallon


   


      Tillfredsställer alla chokladälskares behov ;) Och om du inte har orken eller tiden att göra hela kakan, gör bara smeten till kakan och ät den. Helt underbar god!


       


Och ja jag köpte faktiskt äggvita på dunk för första gången för att baka denna kaka, även fast att jag har varit kritisk till det innan. Men man kan ju knäcka ägg om man hellre vill det, och göra jag vet inte vad med äggulorna. Förresten vi borde ta hela den där äggvita debatten i ett eget inlägg, jag får en hel del frågor om det. Vad gör man med alla äggulor som blir över? Jag tycker ju att det är lika hemskt som ni att slänga gulorna, de är ju fyllda med en massa nyttigheter!!!

Av Sofie - 2 oktober 2012 08:39


 


Dagens frukost:

x Effektknäcke med keso, kokt ägg och örtsalt

x Kryddigt fräs med turkisk yoghurt och rostade valnötter


Kryddigt frukost/mellanmålsfräs med turkisk yoghurt och rostade valnötter (1 person): Skala och grovriv 1 morot. Skölj 1 äpple, grovriv halva och skär andra halvan i små bitar. Fräs morot och äpple i en stekpanna med lite olja/smör. Krydda efter smak med en massa kanel och lite ingefära. Låt fräsa i några minuter så morot/äpple blir varmt och mjukt. Lägg över på en tallrik. Ta några valnötter och krossa i mindre bitar. Torrosta dem i samma stekpanna i 1-2 min tills de fått färg, kolla noga så att de inte bränns. Servera fräset med en stor klick turkisk yoghurt (ca 1 dl) och rostade valnötter (man kan köra på icke-rostade också om man inte orkar rosta)!


Godmorgon världen :D

Jag fick idéen redan i helgen att göra ett sådant här kryddigt fräs men jag har bara inte hunnit testa det förrän nu. Supergott blev det iallafall, rekomenderas...


Idag känns det som om det kommer att bli en bra dag. Lugn och skön morgon. Inte jättelång dag i skolan. Sedan ska jag gå på mitt första föreningsmöte. Det är en av de roligaste sakerna med min skola, vi har ett föreningsliv (till och med Sveriges största mohaha) där man kan gå med i olika föreningar och engagera sig i olika saker och ting och samtidigt vara social. Sedan ikväll blir det nog en hel del plugg, det blev tyvärr inte så mycket av det igår...


    


Förresten i eftermiddag kommer det upp ett recept på en alldeles krämig underbar chokladmoussetårta med frosting. Det vill ni inte missa! Dessutom är den helt "clean" :)


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards