Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2012

Recept: Nyttigare kanelbullar "mellisstyle"

Av Sofie - 26 oktober 2012 21:15


       

Kanelbullar är inte alls min favorit när det kommer till hembakat. Men en dag i veckan hade jag ett extremt sug för det. Så jag bestämde mig för att testa på att göra en nyttigare variant till mellanmål. Och jag lyckades faktiskt väldigt bra på första försöket utan att använda mig av något recept. Ibland fascineras jag av mig själv ;)

Nyttigare Kanelbullar "mellisstyle" (ca 7 st mindre)


2 äggvitor

2 msk havregrynsmjöl (havregryn som jag mixat till mjöl, alternativt något annat mjöl)

en skvätt kokosolja/smör/rapsolja

1 dl kvarg (alternativt turkisk yoghurt)

3 st dadlar

1/2 msk kanel

1-2 krm vaniljpulver


1. Vispa äggvitorna till ett vitt hårt skum. Rör försiktigt i i mjöl.

2. Lägg ett bakplåtspapper på en bakplåt. Smörj med en skvätt olja/smör.

3. Bre ut smeten i form av en rektangel (ca 23x35 cm kanske, jag mätte inte) på plåten. Grädda i ugnen på 200 grader i ca 5-7 min.

4. Mixa ihop kvarg, dadlar, kanel och vanilpulver (alternativt skär dadlarna i små bitar och rör ihop med resten).

5. När "kakan" i ugnen är klar, fördela kanelfyllningen över kakan.

6. Skär tunna remsor på längden, och rulla sedan ihop som vanliga kanelbullar (jag förstod inte tekniken direkt=olika storlek på bullarna haha).

7. Klart! Om du vill kan du strö lite extra kanel över bullarna.


Och nej de ser inte exakt ut som kanelbullar och smakar inte identiskt heller. Men jag tycker att jag lyckades komma nära. Testa testa testa! Underbart mellis, fika eller efterrätt. Och väldigt enkelt att göra, går så mycket fortare än vanliga bullar som ska hålla på att jäsa.


Och sen vill jag även tillägga att bara för att jag gör nyttigare varianter av olika bakverk betyder det inte att jag tycker att man aldrig ska äta de "onyttigare" varianterna. Balans! Jag tycker att det är jättekul att exprimentera i köket och jag ser det som en utmaning att försöka göra om recept till nyttigare varianter. När jag lagar mat vill jag bara använda bra ingredienser som jag mår bra av. Men sedan när jag blir bjuden eller inte är hemma slinker det ner annat också :D


  


 



Lördagsfika imorgon kanske? :)


       

 
 
Catarina

Catarina

27 oktober 2012 08:24

Hej
vilket härligt recept! Kommer såklart att prova :) vart köper du kvarg? Och vilken sort använder du? Eftersom jag bor i en by så har jag inte så stort urval. På Ica finns bara kesella men på Lidl finns det kvarg, vilken är bäst? svara gärna i min blogg om du har möjlighet :)
Ha en härlig helg! Kram Catarina

http://keckla.bloggplatsen.se

Sofie

28 oktober 2012 13:22

Hej!
Svarar på din blogg också. Vi har arlas kesella, det har bara blivit så, en vanesak helt enkelt, dumt eftersom den är dyrast. Jag har testat flera märken som också har varit bra. Så använd den kvarg du vill. Och om du inte visste det så är kesella namnet på arlas kvarg, kesella är alltså kvarg!
Hoppas att du haft en trevlig helg! Kram :D

 
Ingen bild

Klara

27 oktober 2012 17:15

kan man använda något annat än dadlar? :) toppen blogg!

Sofie

28 oktober 2012 12:39

Dadlar ger sötman och konsistens. Men annars antar jag att mosad banan, honung och agave också kan fungera :D

 
Ingen bild

Linda

18 november 2012 21:41

Kul recept, måste jag testa.. Går de att frysa in?

Sofie

19 november 2012 09:47

Har inte testat, men det borde väl gå, men de är nog godast nygjorda :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards