Sofies Wellness

Alla inlägg den 21 september 2011

Av Sofie - 21 september 2011 22:17

 

x Lybanesisk couscoussallad med keso och grönsaker

x Bondbönor med pesto och grönsaker

x Pastasallad med pesto och en massa god kyckling

x Kycklingsallad med cashewnötter, mango och sallad


Dagens middag blev idag en take out sallad med kompisarna. Jag gillar verkligen sådanna här ställen som har stora skålar med en massa olika sorters fräscha och färgstarka sallader, och sen får man själv välja ihop 4 st till en stor 4-in-1-sallad.


Själv tycker jag att min kombination av sallader smakade ljuvligt, jag älskar kyckling, pesto, bondbönor, keso, nötter, mango och alla goda grönsaker man får i. Om man nu ändå ska äta ute, varför gå på McDonalds när det finns sådanna här ställen som serverar så mycket godare mat?

Av Sofie - 21 september 2011 16:34

 


Tidigare i veckan hörde jag någon berätta något jag tycker var intressant:

"Det är bättre för kroppen att äta på McDonalds i vanligt tempo och bra miljö än att äta väldigt hälsosamt men stressa i sig maten och sitta i en dålig miljö."


Hur äter ni? Sitter ni och äter i lugn och ro eller kastar ni bara i er allt i ett svep?

Själv försöker jag äta i lugn och ro, tugga maten och sitta och prata med någon medans, men ibland räcker inte tiden till helt enkelt. Men det är något man kan tänka på.

Av Sofie - 21 september 2011 13:00

 

Gårdagens middag kan inte beskrivas på annat sätt än underbar, receptet kommer från hälsokokboken (fast jag har gjort några små ändringar), men all "credit" går till författaren som skrivit boken:


      


Thaiköttbullar med cashewnötssås (4 personer)



Köttbullarna:

500 g nötfärs

1 dl matlagningsgrädde

1 ägg

1 tsk salt

1 tsk röd currypasta

1 msk färsk riven ingefära

1 pressad vitlöksklyfta

 

Såsen:

2 pressade vitlöksklyftor

1 röd paprika i småbitar

2 finhackade gula lökar

1,5 tsk paprikapulver

1 tsk röd currypasta

400 ml kokosmjölk

2 dl grovhackade cashewnötter

1/2 tsk spiskummin

 

1. Blanda alla ingredienserna till köttbullarna i en skål. Forma till köttbullar och läg på ett fat.

2. Stek köttbullarna så att de får färg (men eftersom de ska puttra med i såsen senare behöver de inte vara genomstekta).

3. Fräs paprika, vitlök, lök, paprikapulver och currypasta. Tillsätt kokosmjölk, cashewnötter och spiskummin. Låt koka upp och puttra i ca 10 min.

4. Lägg i köttbullarna och låt dem puttra med i ca 5 min.

5. Servera med en sallad och ris/pasta/bulgur/matvete/quinoa eller vad du nu vill ha!


   

Gårdagens middag bestående av:

x Thaiköttbullar med cashewnöttersås

x Matvete

x Sallad


Mums, ett recept jag verkligen rekomenderar att testa om man gillar thaimat!

Av Sofie - 21 september 2011 07:52

     

x Blandgrynsgröt med blåbär, en bit skivad banan, pumpafrön och mjölk


Jag gillar att starta dagen på ett bra sätt= en bra frukost. Men ibland behöver det inte var så komplicerat, idag kokade jag helt vanlig gröt och hade lite tillbehör som inte behövdes fixas särskilt mycket. Det resulterade att frukosten endast tog 5 minuter att göra, skönt, oftast brukar det ta 10-15 min, så idag kunde jag äta frukosten extra långsamt.


Hur lång tid lägger ni ner på er frukost?


  Pumpafrön är definitivt de godaste fröna, underbar smak


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards