Sofies Wellness

Alla inlägg den 24 december 2011

Av Sofie - 24 december 2011 14:44


Lunchen denna julafton bestod av:

        


x Saffransgröt med hackad mandel, russin och mjölk

x Sportknäcke med tonfiskröra


Ni måste testa någon av mellandagarna att göra julig saffransgröt. Gör två portioner, ät en till lunch och stek den andra portionen till frukost dagen efter:


Saffransgröt (2-3 portioner)


1/2 dl vit quinoa

2 dl rågflingor

1/2 dl dinkelflingor

6-9 dl vatten

1 msk psylliumfrön

salt

2-3 msk finhackade russin

0,25-0,5 g saffran



1. Skölj quinoan under vatten.

2. Koka upp quinoa, rågflingor, dinkelflingor, vatten, psylliumfrön och salt.

3. Blanda i russin och smaka av med lagom saffran. Låt puttra på medelvärme i ca 10-15 min så att quinoan blir mjuk och inte hård.

4. Ät med mjölk, russin och mandel!


Tonfiskröran: Blanda valfri mängd: tonfisk i vatten, kokta ägg som är finhackade, finhackad purjolök, keso, creme fraiche, citronsaft och salt!


 


Nu ska jag fortsätta fira jul med familjen. Strax börjar ju Kalle Anka! Vi hörs imorgon igen


Från mig till er alla, önskar jag en riktig god jul! :D


Av Sofie - 24 december 2011 07:39


   


x Kaneldavos (dinkelflingor+naturell yoghurt+kanel) med skivad banan, apelsinklyftor och pumpakärnor

x Pepparkaksbröd med kesella och kokt ägg

x Saffranskaka


Det är en unik känsla, att vakna tidigt, ingen annan är vaken, göra sig sin frukost, titta ut genom fönstret och allt är mörkt, finna sin julstrumpa och inse att idag är det faktiskt julafton!


Om ni undrar varför jag är uppe frivilligt så tidigt så är det för att jag ska strax bege mig och träffa och två av mina bästa kompisar och så ska vi gå till och kolla på julspel med gulliga barn i kyrkan. Barar därför att det är så mysigt i kyrkan kring jul!


Förövrigt vill jag önska alla mina underbara läsare en riktigt god jul! Och njut av julmaten nu :D


   

Vid min stol i köket fann jag en julstrumpa till mig, men jag får vänta med att öppna den tills jag har kommit hem igen och resten av familjen är uppe!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards