Sofies Wellness

Alla inlägg den 4 december 2011

Av Sofie - 4 december 2011 20:36


Sitter just nu i myskläder och kollar på Allt för Sverige och fixar saker inför den kommande veckan!


Jag älskar bloggar. Och följer många på bloglovin, andra mat/hälsobloggar, men även vanliga livsstilsbloggar, fotobloggar, kompisars bloggar, kändisbloggar och träningsbloggar!

Ni vet väl att ni kan följa min blogg på bloglovin här:

 http://www.bloglovin.com/blog/2602887/food-and-health-in-my-way/follow


Jag vill hursomhelst nu ha bloggtips av er. Tipsa om era egna bloggar och/eller andra bra bloggar som ni själva läser. Släng in en kommentar i detta inlägg med länkar. Jag lovar att kolla på alla. Det behöver inte alls vara mat/hälsobloggar utan bara bloggar som är bra! Då vore jag jätteglad :D


Passa på nu att göra reklam för era bloggar! Ha en trevlig kväll!!!

Förövrigt kan ni få en liten förkik på kvällens middag, recept kommer upp imorgon:

 

Av Sofie - 4 december 2011 16:30

   

    


I affären med mamma häromdagen såg jag en frukt jag aldrig sett förut nämligen Persimon, så jag tvingade mamma att köpa ett par. Väl hemma fick jag googla runt för att ta reda på lite mer fakta om frukten:


Persimon (kaki) är en art i familj ebenholtsväxter. Det är ett lövfällande träd som kan bli över 10 m högt. Bladen är äggrunda till ovala, blommorna rosa. Den härstammar från Östasien där flera sorter förekommit i odling sedan 500-talet. Det finns även en mindre ätlig nordamerikansk art (Diospyros virginiana) benämnd persimon.


Frukt och fruktkött är orange eller gul, till form och konsistens liknande en tomat. Omogen frukt är oätlig p.g.a hög halt av garvsyra. Mogen frukt är geléartad med söt fyllig smak påminnande om plommon. Den kan ätas med sked, kokas eller kanderas. Frukten är rik på vitamin A.

 

Säsong: Oktober - mars


Jag tyckte smaken var som en blandning av melon och plommon, men ändå inte, väldigt svår smak att beskriva. Men väldigt gott var det. Har ni ätit persimon någon gång?


Dagens mellis blev med persimon:

 

Naturell yoghurt, persimon och kakaonibs! 


Av Sofie - 4 december 2011 13:45


Jag tänkte göra ett inlägg varje söndag innan advent om tips på julklappar. Här är 3 kokböcker som jag fullkomligt älskar och tycker alla borde ha hemma:


 

Hälsokokboken av Ulrika Davidsson

En bok fylld med vanliga klassiska recept (som finns i den vanliga rutiga kokboken) men med en hälsosam touch på allting, men även mycket nya annorlunda recept och även bra matfakta i början av boken.

Köp här:

http://www.bokus.com/bok/9789153432777/halsokokboken-den-halsosamma-grundkokboken-over-500-recept/

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153432770

http://cdon.se/b%C3%B6cker/davidsson%2c_ulrika/h%c3%a4lsokokboken_%3a_den_h%c3%a4lsosamma_grundkokboken_-_%c3%b6ver_500_recept-4187428?gclid=CI3U6IDX4awCFZEvmAodMBdAoA


 

Lättlagat på 20 minuter av Maud Onnermark

En bok med goda och nyttiga och framför allt lättlagade recept, även om boken heter "på 20 minuter" så går inte allt under 20 minuter men ändå på kort tid. 

Köp här:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9155235883

http://cdon.se/b%C3%B6cker/onnermark%2c_maud/l%c3%a4ttlagat_p%c3%a5_20_minuter-734752?gclid=CJjIi7fX4awCFelXmAod_1nKmg


 

Frukostera av Victoria Andersson

En blogg som har blivit till en kokbok, om bara frukost. Jättefina bilder! 

Köp här:

http://frukostera.blogg.se/2011/october/frukostera-en-bok-om-frukost-helt-enkelt.html


Ett annat boktips som inte är en kokbok är:

Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson

I denna bok berättas det om alla fusk livsmedelindustrin tar till den mat DU äter, varför t.ex en pistageglass är grön när den inte innehåller någon pistage alls, hur konserverad och pulvermat blev så trendigt på 50/60-t, hur vissa färdigköpta bakverk/kakor kan hålla i flera år medan det du bakar själv blir dåligt inom en vecka

Helt enkelt intressant och på ett sätt hemsk läsning, i slutet finns även en liten E-nummer guide, där står alla E-nummer vad de har för funktion (färgämne, konserveringsmedel, emugleringsmedel, stabiliseringsmedel, förtjockningsmedel osv.), hur det framställs, vad man använder det till och om det har någon känd hälsorisk.

Köp här:

http://www.bokus.com/bok/9789170373893/den-hemlige-kocken-det-okanda-fusket-med-maten-pa-din-tallrik/

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170373892&gclid=CKjn9IS76KwCFUR0mAodUXcRNQ

http://cdon.se/b%C3%B6cker/nilsson,_mats-eric/den_hemlige_kocken_%3A_det_ok%C3%A4nda_fusket_med_maten_p%C3%A5_din_tallrik-908753



Nästa söndag tipsar jag om bra tidningar att ge bort som prenumeration i julklapp!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards