Sofies Wellness

Alla inlägg den 9 december 2011

Av Sofie - 9 december 2011 20:03


    

Jag tog en gammal tom kryddburk och fyllde med tacokryddan istället


Efter en julklappsrunda på stan med några kompisar blev det middag med familjen. Precis som i många andra hem på fredagar så blev det tacos. Enda skillnaden var att vi gjorde vår på egengjord tacokrydda och inte den färdigblandade mixen man köper på påse. Vi har aldrig gjort det förut, men resultatet blev fantastiskt. Mycket godare! Och på köpet slapp vi alla tillsatser i pulvermixen (ni visste väl att de är fyllda med tillsatser och socker?). Recept på hemmagjord tacokrydda får ni här:


Tacokrydda (en burk)


Blanda 2 msk chilipulver, 1 msk malen spiskummin, 1 msk paprikapulver, 1 tsk cayennepeppar, 1 tsk torkad oregano, 1 msk salt och 1/2 msk svartpeppar och förvara i en liten burk. Till ett paket köttfärs (400-500 g) behövs 1-2 msk av tacokryddan (beroende på hur starkt du vill ha det)!


Mina tacosmåltider består alltid av ett bröd som jag fyller med en massa köttfärs och färgglada grönsaker, supergott!


Vad äter ni denna fredagskväll? :) 


Av Sofie - 9 december 2011 16:01


  


Mellanmål idag:

x Knäckemacka med bregott i ugn

x Plocktallrik med ägg, kalkonpastrami och röd paprika


Jag har hört att det ska vara gott med knäckebröd i ugnen så att smöret smälter. Så nyss tetade jag och tog ett sportknäcke och bredde med ett lager bregott och hade i ugnen ca 5 min på 175 g. Resultatet blev sådär. Bregottet smälte och brödet blev ännu krispigare, och det blev gott, men det är lite jobbigt att sätta på ugnen och vänta på att den ska bli varm och sedan värma knäckebrödet varje gång man ska äta knäckebröd. Till detta gjorde jag en liten plocktallrik med mina 3 absoluta favoriter, ägg kalkon paprika! Gott :D


Nu ska jag bege mig mot stan och julshoppa med 2 kompisar, har inte köpt en enda julklapp än, PANIK! :P


Någon annan som har testat detta? 


    

Av Sofie - 9 december 2011 07:56


   


Dagens frukost:

x Apelsingröt med kardemumma/yoghurt/kesellablandning (naturell yoghurt+kesella+kardemumma), apelsinklyftor, skivad banan, kokosflingor och kakaonibs

x Kokt ägg med basilikakrydda


Imorse hittade jag på en ny sorts gröt. Jag pressade juice av 1 apelsin, och bytte ut 1 dl av grötvattnet till egenpressad apelsinjuice. Så jag gröten på ca 1 dl gryn (jag hade en blandning av rågflingor o dinkelflingor) +1 dl vatten+1 dl egenpressad apelsinjuice. Koka precis som vanlig gröt och ät med det du vill. Jag rekomenderar starkt kakaonibs till detta, det var gott med choklad och apelsinsmak tillsammans. Läs mer om kakaonibs här (om ni missade det inlägget):

http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/12/07/6778954-jag-testar-raw-kakaonibs/


Nu måste jag skynda mig, ska möta min kompis innan skolan om 5 min :P


 


Det är tråkigt att det blir så mycket sämre bilder nu när jag alltid fotar frukosten med lampljus eftersom det är mörkt ute, jag saknar dagsljuset!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards