Sofies Wellness

Alla inlägg den 3 juni 2011

Av Sofie - 3 juni 2011 21:05

 

x Laxburgare

x Min egna variant av skagenröra (räk o dill röra)

x Ugnsrostad sötpotatis

x Blandsallad


Jättegott!

 

Så här lätt gör du det jag lagade till middag (4 pers):


Laxburgare:mixa 500 g laxfile, 1/2 gullök, 1 ägg, 1 krm peppar, 1 tsk salt och forma till biffar och stek i några min


Ugnsrostad sötpotatis:Sötpotatis efter hur många ni är, skölj/skala och skär i klyftor, lägg på en plåt med bakplåtspapper, häll på olivolja o salt, in i ugnen i 20-25 min i 250 g.


Min skagenröra:Skala 500 g räkor, blanda med ett paket lätt creme fraiche och en näve hackad dill.


Jag rekomenderar särsklit min skagenröra, supergod!

Vad åt du till fredagsmiddag?


     


Förresten ställ gärna frågor till mig (om ni undrar något) till vänster här i kanten. Kan handla om vad som helst. Fanny ställde ett antal frågor och har nu fått svar på de. Svaren kan ni läsa till vänster under "fråga mig", klicka bara på besvarad fråga.


Av Sofie - 3 juni 2011 14:20

 

x Limestekt kycklingfile

x Matvete med kokta morötter

x Grön sallad


Mumsigt :)

Ett tips när man kokar t.ex matvete, bulgur o ris osv lägg i morotsbitar och låt koka med. Morötter har nämligen ungefär samma koktid som kolhydraterna man kokar. Så slipper man ha en egen kastrull för kokade morötter.


Nu ska jag försöka ta mig ut i det jättefina vädret :)

Av Sofie - 3 juni 2011 13:45

Igår var jag som sagt i väg på släktkalas några timmar bort. Vi blev bjudna på en sen 3-rätters lunch på en fin resturang med menyn:

x Laxtarte

x Hälleflundra med blomkålsmos, ärtsås och morots/spenatsallad

x Jordgubbar o rabarber med hemmagjord vaniljglass och havreflarn


Allt var supergott, tyvärr hade jag ingen kamera så att jag kunde ta bilder.


Sedan på kvällen på väg hem så var vi tvugna att stanna för attt äta middag någonstans. Tyvärr är det ofta så i Sverige att det bara är hamburgarkedjor, korvmackar och pizza ställen längs vägarna. Till slut hittade vi ett ställe som inte bara hade sådan mat utan "riktig" oxå. Jag bestämde mig för att beställa in en köttbullstallrik. Det jag får in är en mega tallrik, halva fylld med brunsås och 1/4 fylld med lingonsylt. På den 1/4 del som är kvar är det stekt potatis och den halvan med brunsås har ännu mer potatis och även köttbullar på sig. Inga spår efter några grönsaker eller sallad. Till slut hittar jag ett lite bord gömt i ett hörn i restaurangen där det finns lite vanlig grön sallad som man kunde ta (fast egentligen var det endast för de som tog dagens rätt). Så med lite sallad, kanske hälften av potatisen och alla köttbullarna så är jag riktigt mätt. Så mer än halva maten lämnar jag kvar. Jag stör mig på det här. Det är inte konstigt att många människor ser ut som de gör. På sådanna här ställen och vanliga lunchrestauranger får man mega portioner och mest får man av det onyttiga (sylten och brunsåsen) och grönsakerna struntar de i. Visst oftast finns det någon sorts sallad som man kan ta som rätt, men då är det bara sallad och lite grönsaker. Protein och rätt sorts kolhydrater (som jag tycker båda är ett måste i en måltid) finns inte med. Då kommer jag bara bli hungrig och sötsugen ganska snabbt eftersom jag inte fått nåt riktigt.


Jag tror att det är fler som tänker som mig. Det är inte så svårt väl att fixa fram en tallrik lagom mängd av kolhydrater (bulgur, råris, matvete osv), protein (kyckling, lax osv) och en massa fräscha grönsaker. Vad tycker ni? Vore kul med lite åsikter bland kommentarerna.

  Den klassiska brunsåsen är inget för mig! (bild tagen från google)

Av Sofie - 3 juni 2011 10:28

 

x Banangryngröt med linfrön, naturell yoghurt och frysta hallon


Banangröt får du genom att medan du kokar gröten som vanligt så mosar du i en bit banan (ca 1/2) i kastrullen under uppkokningen. Jättegott och en bra variation på vanlig gröt!


Blev sen frukost idag, för jag sov så länge. Har en massa sömn att ta igen efter de senaste intensiva skolveckorna.

Av Sofie - 3 juni 2011 08:30

Våga sova med avstängd mobil


Vi lever i en värld där vi är ständigt uppkopplade. Våga sova med avstängd mobil. Ingen ska störa dig i din skönhetssömn, om det är något sjukt viktigt så får personen som vill ha kontakt med dig ringa på hemtelefonen. Annars kanske det inte är så viktigt och det kan helt enkelt vänta till morgonen.

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards