Sofies Wellness

Alla inlägg den 1 juni 2011

Av Sofie - 1 juni 2011 20:05

 

x Vitt ris

x Biff med wokade grönsaker

x Kyckling med cashewnötter och grönsaker

x Scampi med wokad broccoli

x Kinesisk soya


Idag blev det take out-mat till middag. Jag och mina föräldrar tog 3 rätter och delade så att man fick lite olika rätter. Supermumsigt!


Hälsonörd som jag är började jag tänka lite allmänt på kinesisk mat. Hur hälsosam är den egentligen? Vitt ris är ju inte det bästa (hej snabba kolhydrater haha). Men det är ju ganska mycket protein i form av kyckling och biff osv och ganska mycket sorters grönsaker. Men sen kom jag och tänka på den här rinniga såsen som allt är wokat i. Vad är det? Någon sorts buljong eller vatten med maizena eller någon sorts olja? Försökte google det, men utan resultat. Någon som vet vad det är för nåt?


Men som sagt take out mat är ofta väldigt god och det är skönt att slippa laga mat, så jag tycker det är nåt som bör unna sig ibland, men inte för ofta, man kan aldrig helt veta vad de stoppar i maten man får.


    

Av Sofie - 1 juni 2011 17:16

 

Alla har väl gått i skolan och sprungit de årliga konditionstesten. Jag hade det idag. I min skola springer vi 3km, förra terminen sprang jag på 15.30 min. Idag var jag jättetaggad och jag kände medans jag sprang att det gick bra och att jag skulle få en bättre tid än förra terminen. Tyvärr så blev det något fel med tiderna för våran lärare höll inte koll på hur många varv vi sprang (vi springer en massa varv kring ett fält), så vi sprang för många varv. Så jag fick ingen exakt tid pga det men ca 14.30 min, så jag förbättrade mig. Så jag är stolt över det.


Här är lite tips för andra som tycker det här med konditionstest är jobbigt:

x Om du inte alls är vältränad. Få inte panik kvällen innan testet och gå ut och spring, det kommer inte hjälpa dig. För att klara testen med en bra tid så måste du träna regelbundet.

x Testet är inte till för att visa hur dålig kondition du har (även fast det känns så ofta) utan för att visa att om du har en dålig tid att du kanske måste ändra på dina motionsvanor.

x Spring med musik i öronen, det peppar dig lite extra

x Tryck i dig lite snabba kolhydrater innan

x Tänk när det är jobbigt "Nu gäller det, det är bara att köra på, jag får vila när jag kommer i mål"


Vad tycker ni om dessa test? Bra eller dåliga? Eller bara allmän pina?

Av Sofie - 1 juni 2011 16:59

 

x Knäckemacka med keso, tonfisk och färsk orgegano


Har aldrig smakat tonfisk förut, har hört att det ska smaka riktigt äckligt och hört av andra att det är gott. Så beslöt mig för att testa. Jag tyckte faktiskt det var gott och ett bra alternativ till mina vanliga keso/skinka knäckebröd.

Tonfisk är en bra protein källa, så i framtiden ska jag äta det lite oftare.


 

Av Sofie - 1 juni 2011 14:00

  (ser inte jättegott ut men det var det)


Gröcurry och kokosmjölkssoppa med sesammarinerad torsk (4 portioner)

 

5 dl vatten

2 st grönsaksbuljongtärningar

1 burk kokosmjölk

2 msk gröncurry

1 krossat citrongräs

3-4 msk fisksås

2 msk sesamolja

1 msk sesamfrön

400 g torskfile

5-6 champinjoner

1 bit ingefära

1 lime (saften)

1 ask/påse babyspenat

120 g skivade vattenkastanjer

1 burk räkor


1. Koka upp vatten och alla ingredienser till sesamoljan i en stor kastrull. Låt koka sådär 10-15 min. Lyft ur citrongräset från soppan (ska endast ge smak).

2. Blanda sesamolja och sesamfrön. Skär torsken i 3x3 cm bitar. Marinera torskbitarna i sesamblandningen.

3. Skiva champinjoner, skala och riv ingefäran. Tillsätt ingredienserna i soppan och koka upp. Smaka av med lime.

4. Tillsätt de marinerade fiskbitarna. Efter någon minut lägg i spenat, vattenkanstanjer och räkor och låt det bli varmt.


   

 

Av Sofie - 1 juni 2011 10:45

 


Med start idag t.om nationaldagen på måndag är det evenemanget Smaka på Stockholm i Kungsträdgården. Jag vill rekomendera alla stockholmare att gå dit. Jag har varit där tidigare år och ska försöka besöka den nu i helgen.


För dig som inte vet var det är ska jag berätta det. I kungsträdgården ställer en massa restauranger från stockholm upp små tält där de serverar en massa olika sorters mat. Det serveras bla thailändsk, vietnamesisk, indisk, afrikansk, gotländsk, vanlig svenskhusmankost och en massa annat. Förutom vanliga menyer har varje restaurang en "smak-assiett" för endast 25 kr, så då kan man testa lite olika mat från olika restauranger. Förutom mat så bjuds det även på en del konserter på scenen och annat skoj. Det brukar bli en riktig sommar folkfest (hoppas bara på fint väder)!


För mer info kolla in deras hemsida:

http://www.smakapastockholm.se/


Som sagt jag ska försöka gå dit i helgen och då kommer jag självklart ta lite bilder och lägga upp här.


     

(bilder tagna från deras hemsida)

Av Sofie - 1 juni 2011 08:28

 

x Hallondavosgröt med solrosfrön och hackade valnötsbitar


Jättegott! För dig som inte ätit davosgröt innan kan jag verkligen tipsa dig om det, gott och jättesnabbt att göra. Blanda 1 dl havregryn med 2 dl yoghurt i en skål, täck med plast och ställ in i kylskåpet över natten. Ta ut på morgonen och färdig att direkt äta. Jag åt hallondavosgröt idag, då mosade jag bara i en massa hallon med yoghurten. Annars kan man ju lägga på en massa bär/fruktbitar på morgonen som man gör med gröt.

Av Sofie - 1 juni 2011 06:30

Se allt jobbigt som en utmaning


Ibland känns allt bara hemskt och jobbigt. Men se det som en utmaning istället, då känns det bättre och roligare!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards