Sofies Wellness

Alla inlägg under juni 2011

Av Sofie - 20 juni 2011 16:00

 

Senaste Topp Hälsa kom ut härom veckan. Det är min favorit hälsotidning. Det står en massa intressant i och det jag gillar är att det inte bara står "så här ska du makalöst gå ner 10 kg i månaden", utan det står hur man realistiskt kan leva hälsosamt, en massa goda recept, intervjuer med människor, en massa om hur man psykiskt ska må bra, skönhet, mode, träningstips, resor osv.


     Två intressanta artiklar från senaste numret. Det ena är tips på styrkeövningar man kan göra i skogen, t.ex under ett löparpass stanna och köra lite styrka, det ska jag använda mig av i sommar. Och sedan en artikel om hemligheten kring maten och dess innehållsförteckning som ofta är svår att förstå. T.ex vilka E-medel ska man undvika och vilka är helt okej att äta?


Så ni som inte upptäckt denna tidning än, spring och köp och läs på stranden någon dag!

Av Sofie - 20 juni 2011 13:24

 

x Kycklingfile i soya med thaigrönsaker

x Råris

x Sallad men balsamvinägerdressing

x Keso


Jättegod lunch. Lägger upp receptet senare på världens enklaste thaikyckling med grönsaker till. ;)


 

Av Sofie - 20 juni 2011 10:04

 

x En kopp äpple/kanel te

x En fullkornsskiva med skinka och smält ost

x Hemmagjord hallon-och vaniljyoghurt med müsli, lite olika frön/nötter, banan och hallon


För er som undrar hur man gör hemmagjord hallon-och vaniljyoghurt kan jag säga att det är så enkelt som att man blandar naturell yoghurt med mosade hallon och tillsätter lite vaniljpulver. Det är så mycket godare än de färdig blandade bäryoghurtarna man kan köpa i butik.


    Smält ost är så mycket godare än ost som inte är det :P


För er som undrar vad jag ska hitta på idag, så kan jag berätta att jag ska träffa en kompis och sen ska hon följa med mig på en fotocasting för apoteket. Spännande, hoppas att det går bra!

Av Sofie - 20 juni 2011 06:45

Erkänn dina misstag



Alla gör misstag och ibland kan det vara jobbigt att erkänna de. Men tänk såhär: Man lär sig av sina misstag och kommer inte göra de igen, ofta blir det oanade konsekvenser av det du förnekar att du gjort som inte var bra :)

Av Sofie - 19 juni 2011 16:50

 

x Två skivor hembakt fullkornsbröd med skinka och keso, ena med kryddningen torkad oregano och den andra färsk basilika


Inget slår hembakat bröd. Speciellt min favoritlimpa med en massa goda frön som jag gjorde idag. Mumsigt, och jag bakade flera limpor som jag fryst ner så nu har jag sådannt jättegott hembakat bröd färdigt att alltid bara kunna tina upp och äta.


Receptet på brödet kommer självklart upp i veckan, så håll utkik! :)


  Vad jag sitter och njuter av just nu medan jag skriver detta inlägg :D

Av Sofie - 19 juni 2011 13:45

 

Ibland kan det vara lite svårt att förstå skillnaderna mellan osötat, osockrat, utan socker/sockerfri och utan vanligt socker (för mina öron låter det likadant). Jag hittade en liten ruta om detta i en tidning som förklarar detta. Bilden är lite suddig men jag hoppas att det ändå går bra att läsa.


Så kom ihåg nu osötat är bäst, men om det är en produkt som innehåller naturligt socker är osockrat bra. För även om sötningsmedel inte ger så mycket energi så är det inte det bästa och naturliga för kroppen, det sägs även skapa ett sötsug efter riktigt socker om man äter det och det vill man ju inte heller ha.

Av Sofie - 19 juni 2011 11:26

  



x Blåbärssmoothie med topping (bananbitar, blåbär och de flingorna jag testade igår)

x Finn crips med citronkeso (keso+citronsaft) och lax


Mumsigt!


Receptet på min goda blåbärssmoothie:


 


Blåbärssmoothie (ett stort glas)

 

2 dl blåbär

1 dl naturell yoghurt

1/2 banan

1 krm vaniljpulver (svårt att få tag på, men går att strunta i)

 

Bara att mixa ihop med en stavmixer och servera i glas!

 

   

 

Första gången jag testade på Finn Crips, det var riktigt gott och när jag ätit upp min första finn crisp med lax gjorde jag en till för jag var så hungrig. Jättebra alternativ till de gamla hederliga knäckebröden!

Av Sofie - 18 juni 2011 18:30

 

Det är lördag idag vilket ofta betyder lördagsmys och efterrätt hemma hos många. Självklart tycker jag att man kan unna sig lite vanlig glass och godis om man känner för det. Men annars har jag ett tips på en lite nyttigare efterrätt som ändå är väldigt god:

Skär lite olika frukter/bär till en fruktsallad. Jag tog färska jordgubbar och ett äpple.

Servera med egengjord chokladkesella. För 1 pers: Blanda 1 dl lättkesella (eller vanlig kesella) med 1/2 tsk kakao och 1 krm vaniljpulver (vaniljpulver INTE vaniljssocker, kan vara lite svårt att få ta i, men finns i vissa matbutiker, men om man inte har det kan man kanske ta lite vaniljsocker eller strunta i det helt).

Måtten är ungefärliga och alla tycker om olika mycket kakaosmak så jag rekomenderar att man testar sig fram smakmässigt. Jag vet att en del inte tycker om smaken av kesella, men jag tror att det går bra att byta ut kesellan mot turkisk yoghurt (jag har inte testat det men de två produkterna brukar man kunna byta ut mot varandra)

 

Idag har jag köpt en ny digitalkamera så räkna med bättre bilder på bloggen från och med imorgon. Har även köpt lite nya köksredskap så att det kommer gå lättare att laga mat och testa nya recept hemma.

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards