Sofies Wellness

Alla inlägg den 6 juni 2011

Av Sofie - 6 juni 2011 20:44

 


1 mil, 10 km, det kan låta väldigt långt för den som inte är en erfaren löpare. Men sanningen är att man kan ganska lätt träna upp sig till att klara 1 mil på 1 timme. Självklart gäller det att träna kroppen för att klara det, men mycket sitter dock i huvudet. Du måste klara det psykiskt. Här är lite tips att tänka på (som inte har med det fysiska att göra):


x Du måste ha ätit bra och druckit tillräckligt under dagen(särsklit nu när det är så varmt ute).


x Innan måste du bestämma dig för "jag ska klara det här, det kommer att bli jobbigt, men jag ska klara det".


x Du måste hålla ett högt tempo hela tiden, tillåt inte dig själv att sakta ner.


x Lyssna på musik med högt tempo, det peppar och när det är jobbigt försök koncentrera dig på texten de sjunger. Vad sjunger de egentligen?


x Le, skratta lite åt dig själv och njut av stunden. Det kanske låter lite konstigt. Men ofta när jag tränar brukar jag le lite för mig själv, och genast smittar leendet av sig till resten av kroppen och jag blir glad i hela kroppen. Tänk för dig själv "titta på mig, jag har en stark och fin kropp som klarar att springa, det finns de som faktiskt inte har det".


x Använd tiden till att rensa tankar. Vad har hänt under dagen (eller kommer hända under dagen om du springer på morgonen)?


x Förbered dig på att det kommer att bli jobbigt, särsklit de sista kilometrarna. Men stanna inte, det blir bara jobbigare sen att komma igång igen.


x Försök hela tiden distrahera hjärnan med olika saker. Kanske rabbla 6ans, 7ans o 8ans multiplikations tabell i huvudet en stund? Bara det får bort tankarna på att det är jobbigt fysiskt.


Sen när du är klar och har klarat det var stolt över dig själv och unna dig något. Spring igen om en vecka och försök springa på kortare tid. Jag tränar aldrig själv så hårt som när jag tränar mot klockan. Att slå en tid är helt enkelt en underbar känsla.


Om du inte klarar det var ändå stolt. Försök igen om en vecka. Du kanske måste förbättra din kondition lite under veckan, spring då lite kortare men intensivare sträckor.


Hoppas att det hjälpt någon lite på traven. Man kan ju även använda tipsen för både kortare och längre springrundor om man vill det!

Av Sofie - 6 juni 2011 20:27

 

x Kycklingklubba med soyamarinad

x Ugnsrostad squash

x Bulgursallad med gurka, tomat, smulad fetaost, spenat, ruccola o basilikaolja


Bulgursallader är så gott och enkelt att göra på sommaren. Precis som ni ser på bilden så blev det jättegott. För er som undrar hur man gör denna middag se här:


Kycklingklubbor: Sätt ugnen på 225 g. Lägg klubborna i ugnsform med lite olivolja på botten, pensla klubborna med soya o salta. Låt stekas i ugnen ca 30-35 min.


Ugnsrostad squash: Lägg i squash skuren i stavar+lite olivolja med kycklingklubborna de sista 5-10 min i ugnen.


Bulgursallad: Koka bulgur och lägg i en stor skål, blanda i gurka o tomat i små bitar, smulad fetaost och ruccola/spenat. Häll över lite peppar o ev. basilikaolja eller annan dressing.


Mängderna får man bedömma lite själv efter antal personer och hur stora portioner man äter.


   



Av Sofie - 6 juni 2011 17:10

 

x Ris

x Kycklingwok med cashewnötter o chili o vitlök

x Lite grönsallad man fick till


Idag är sista dagens som smaka på stockholm evenmanget i kungsträdgården är och jag och en kompis gick förbi där under eftermiddagen.

(Läs inlägget om evenemanget här: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/06/01/5493775-smaka-pa-stockholm-2011/)

Det var riktigt mycket folk där som njöt och åt och hade det trevligt i det fina vädret. Jag och min kompis gick runt och kollade runt alla tälten och till slut bestämde jag mig för att köpa min lunch på ett av thaiställena. Supersmaskigt, jag älskar thai mat.


Idag är sista dagen för evenemanget så jag hoppas att om du bor i stockholm att du hunnit ta dig förbi. Annars är sista chansen ikväll.


Lite bilder jag tog där idag:

   

Av Sofie - 6 juni 2011 14:15

 

Kanelstekta äpplen med kesella och nötter

 

Så här gör du:

Tärna 1 äpple i bitar. Häll lite rapsolja i en stekpanna och lägg i äpple bitarna. Låt de bli genomvarma, häll på kanel (efter vad man tycker, men kanske några tsk). När det är varmt, lägg på en tallrik och servera med en stor klick kesella och strö över lite nötter (t.ex. valnötter men inte ett måste).


Jättegott och samtidigt ett nyttigt mellanmål, med kolhydrater o protein o fett.


Någon som ska testa?

 

Av Sofie - 6 juni 2011 09:51

  


x Färska jordgubbar

x Naturell yoghurt med kokosflingor (att doppa jordgubbarna i)

x Knäckemacka med skinka, keso o röd paprika

x Blåbärsgröt med fiberhavregryn o iskall mjölk


Sveriges nationaldag idag! Och vad associerar jag med Sverige, sommar o nationaldagen? FÄRSKA JORDGUBBAR FÖRSTÅS! Jag har alltid frysta jordgubbar hem att ha i t.ex gröten, men inget slår de färska man kan köpa under sommarhalvåret, speciellt de svenska som börjar komma nu. Att lyxa till det och doppa de röda bären i yoghurt med kokos (med en tandpetare) är så gott.


För er som undrar hur man varierar den vanliga gröten till blåbärsgröt:

Blanda i ca 1 dl frysta blåbär när gröten nästan kokat klart och låt de smälta och bli varma. Gott med kall mjölk till.


Förresten idag ville mina föräldrar testa keso på mackan eftersom de alltid ser mig göra det. Det fick godkänt men de fattade inte riktigt hela grejen med keso istället för bregott haha.


Hur ska ni fira nationaldagen? :)

Av Sofie - 6 juni 2011 09:00

Livet blir inte roligare än du gör det


Många deppar ner sig och tycker sig liv är skit och klagar bara över det utan att göra någor. Men jag kan säga att ditt liv inte kommer att kännas roligare om du fortsätter. Försök se det positiva som finns och lev i nuet.

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards