Sofies Wellness

Alla inlägg den 25 mars 2012

Av Sofie - 25 mars 2012 20:20


 


Resten av familjen som inte var hemma på lunchen ville ha våfflor till middag, jag som redan ätit det gjorde en enkel kycklingrätt ā AliceAugusta style. Mums:


Kyckling i asiatiskmarinad (1 portion)


1 kycklingfile

1 msk limesaft

1 krm chiliflakes

1 pressad vitlöksklyfta

1/2-1 tsk malen ingefära

1 tsk soja

 

1. Skär kycklingen i bitar.

2. Blanda ihop resten i en skål och låt kycklingen marineras i (så länge som möjligt beroende på hur mycket tid du har).

3. Genomstek i en stekpanna med olivoja.


  

Tillsammans med quinoa (som jag har en hatkärlek till), bladspenat, denna grönsaksblandning i ugn och en klick turkisk yoghurt :P


Vad äter ni till middag ikväll?


Av Sofie - 25 mars 2012 13:49


   


Efter en härlig förmiddagspromenad och lite shopping på Cajsa Warg med min kompis Hedda kände min kropp för lunch. Bara jag hemma och med tanke på att det är våffeldagen idag, började jag göra våfflor enligt mitt tidigare recept, dock kände jag för att ändra lite (som jag alltid gör), så testade att blanda i kakao och banan i smeten=chokladvåfflor. Resultat? En god banansmak och en svag smak av kakao, smakade inte direkt jättemycket choklad men våfflorna var jättegoda ändå! :P


Eftersom det bara var jag hemma halverade jag receptet:


Healthier Våfflor med banan och kakao (3 st+en mini)


2 ägg

125 g keso

1 msk grahamsmjöl

1 msk sojamjöl

1/2 msk antingen fiberex, fiberhusk eller vetekli

1/2 dl vispgrädde

1/2 tsk bakpulver

1 krm salt

1 banan

1 msk kakao

smör att steka i


1. Mixa allt i en mixer till en slät smet.

2. Låt svälla i kylen i sådär 20-30 min minst.

3. Värm våffeljärnet. Lägg på en klick smör och häll på nästan 1 dl smet (beror ju på hur stor ditt våffeljärn är). Grädda så att den får fin färg och frasiga kanter. Lägg på en tallrik med aluminiumfolie över så håller den sig varm medan du gräddar resten.

4. Servera med antingen kesella/turkisk yoghurt/vispgrädde, frukt/bär, nötter/frön!


Jag åt mina med kvarg+blåbär+hallon+vaniljpulver mosat till en god gegga, kokosflingor och pekannötter :D


 

Blev även premiär idag för att äta ute på balkongen, tummen upp för det :D


Nu ska jag rusa till pendeln som tar mig till tennisen. Alla som känner mig vet att jag är ute i sista sekund till allt, tur att man är van löpare så att man kan springa dit man ska och ändå komma i tid :P

Av Sofie - 25 mars 2012 09:35


 


x Riskaka med jordnötssmör, kanel och banan

x Riskaka med osötat äpplemos och kakaonibs

x Egen bananyoghurt (naturell yoghurt+mosad banan) med kokt matvete, torkade aprikoser, mandlar, kiwi och kakaonibs

(x Ett kokt ägg)


Godmorgon, ni har inte glömt att ställa fram klockan va? Själv vaknade jag halv 9 i den nya tiden och gick upp och åt denna frukost. Mums!


Dagens planer är att strax träffa en kompis, tennis lite senare och även svenskplugg om jag orkar. En ganska lugn men härlig söndag med andra ord helt enkelt :D


Förresten det är Våffeldagen idag och om ni vill ha ett bra recept på våfflor finner ni det här! Själv får jag se om jag gör några våfflor...


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards