Sofies Wellness

Alla inlägg den 9 mars 2012

Av Sofie - 9 mars 2012 20:39


 


Till middagen idag gjorde jag en klockren kall röra som vi åt med helt vanlig stekt kyckling till. Om man gillar fetaost, soltorkade tomater och pesto då kommer man definitivt älska denna röra:


Kall röra med fetaost, soltorkade tomater och pesto


50-75 g fetaost

ca 5 soltorkade tomater

1 msk röd pesto

1 dl kesella

 

1. Smula fetaosten och hacka de soltorkade tomaterna.

2. Bara blanda allt och njut!


Om du inte har kesella hemma kan du nog byta ut den mot turkisk yoghurt eller creme fraiche. Och även den röda peston mot grön pesto.


Nu åt vi denna med kyckling till middag men den sitter utmärkt på frukostknäckebrödet eller förrättssnitten också. Eller varför inte doppa grönsaksstavar i? :D


 

Fredagsmiddag med familjen: Stekt kyckling, supergod röra, bulgur, broccoli och rivna morötter! :D



Av Sofie - 9 mars 2012 13:26


     


Mitt halsont igår utvecklade sig på kvällen till lite feber som även höll i sig denna morgon. Så det har blivit en dag hemma vilandes för min del. Så typiskt, jag har feber 2 gånger på 1 månad, innan dess var det sådär 8 år sedan jag senast hade det.  


Spenderade iallafall lite dötid på förmiddagen med att baka bröd. Jag nämndes som sagt i senaste MåBra tidningen och i där fanns en del recept bland annat detta blåbärsbröd. Jag hade inte allt hemma så jag fick göra om det lite men det blev gott iallafall, här har ni hur jag gjorde det (och inom parantes orginal receptet):


Blåbärsbröd (1 limpa)


2 dl fiberhavregryn (vanliga havregryn)

6 dl fullkornsdinkelmjöl

1/2 dl hela linfrön (krossade linfrön)

1/2-1 dl torkade och hackade aprikoser

1 dl solrosfrön

2 tsk bikarbonat

1 krm salt

1 tsk malen kardemumma

1 tsk kanel (eller yttligare en 1 tsk kardemumma)

3 dl naturell yoghurt

1-1/2 dl frysta blåbär

1 dl vatten

1 msk honung

1 msk rapsolja+mer för formen

 

1. Sätt ugnen på 175 g.

2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör sedan ner allt flytande i samma bunke. Rör till en jämn och kladdig smet.

3. Smörj en avlång form med rapsolja och häll över smeten. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 1/2 timme (90 min). Ta ut brödet ur ugnen och direkt ut ur formen och låt det svalna (helst på galler). Skär i bitar och frys in.


 



Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards