Sofies Wellness

Alla inlägg den 14 mars 2012

Av Sofie - 14 mars 2012 19:53


 


Caesarsallad är något som jag aldrig tidigare gjort själv, men jag ätit på restaurang ett antal gånger. Helt okej rätt, jag älskar kycklingen men jag har svårt för att det bara är så mycket gröna blad och dressingen tycker jag inte smakar helt perfekt i munnen. När jag var nere hos mormor på sportlovet visade hon mig hur hon brukar göra caesarsallad. Så med min inspiration från henne har ju nu gjort min egen variant på caesarsallad. Och den serverades idag till middag:


Caesarsallad på mitt sätt (1 portion)


1 kycklingfile

4 stora romanblad

olivolja

1 vitlöksklyfta

1 morot

3 soltorkade tomater

1 skiva grovt bröd

parmesanost

 

1. Skär kycklingen i mindre bitar. Bryn i en stekpanna med rapsolja. Låt genomstekas.

2. Skölj och grovhacka salladsbladen, lägg i en skål och ringla över olivolja och pressad vitlök. Blanda runt och låt stå en stund.

3. Skala och grovriv moroten. Skär tomaterna i mindre bitar.

4. Rosta brödet i en brödrost. Skär i "krutonger".

5. Lägg upp romansalladen, morötter, kyckling, soltorkade tomater och "krutongerna" på tallriken.

6. Riv över parmesan!


 


Min dag har förövrigt fyllts av 2 1/2 timmes biologiprov, lunch, seg eftermiddag i skolan och sedan kompistid med en av mina närmsta kompisar hemma hos mig, nu blir det Sveriges Mästerkock. Kollar ni på det? Hejar ni på någon?

Av Sofie - 14 mars 2012 12:00


 


Idag är det som sagt en nationella prov dag. Det betyder att man får ha med sig en massa mumsigt till provet för att få ny energi. 99 % av Sveriges nior har med sig en påse godis och en burk energidryck/läsk. Inte jag, och det har ingenting om att jag tycker att det alldeles för onyttigt för mig, utan snarare att jag tycker mitt innehåll är 100 gånger godare.


Min lilla låda innehåller: Ett äpple tärnat i pyttesmåbitar, gojibär och kokoschips! Sedan har jag med mig tandpetare så att man kan äta allt på ett roligare sätt. Och en flaska vatten till förstås.

 

Förresten tycker jag att jag borde få godkänt i biologins näringsdel bara för att jag har med mig vad jag har med mig, haha. Eller hur?


 

Av Sofie - 14 mars 2012 07:51


    


x Kokt ägg

x Naturell yoghurt med skogsbärslycka och passionsfrukt

x Blåbärsbröd med philadelphia, plommon och kardemumma


  Åter en ny morgon, med en ny frukost. Idag laddar jag upp inför nationella i NO som resten av 96:orna i landet. Önska mig lycka till!


Jag var överlyckling när jag fann plommon i affären igår. Fast när jag väl smakade dem var dem inte alls lika goda som i höstas i säsong, men det var ändå gott.


Förresten att skriva och rita positiva meddelanden på äggen har blivit min nya grej :P


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards