Sofies Wellness

Alla inlägg den 8 februari 2012

Av Sofie - 8 februari 2012 22:01



Jag slutar denna dag med en finn crips med varmrökt lax (kvar från middagen) med citronsaft på och några clementinklyftor. Idag har det varit en vanlig skoldag. På kvällen har jag även varit och hört/sett en film om mobbning, särskilt om överviktiga som blir mobbade i skolan. Det var väldigt intressant och berörande, filmen vi såg borde alla få se. Nu blir det lite hetsplugg innan sängen, jag skriver långt nationellt prov i svenska imorgon. Alla lärare säger att man inte kan plugga till de nationella proven, men jag kan iallafall öva på hur man skriva olika sorters texter för någon sorts text kommer jag definitivt behöva skriva imorgon.


Så godnatt alla kära läsare! :)



Av Sofie - 8 februari 2012 13:00


     


   


I hemkunskapen förra veckan fick vi kyckling som bas och sedan en massa andra råvaror och sedan fick vi exprimentera oss fram till ett eget recept. Det var kul. Jag gjorde en härlig marinad som även blev till sås och ugnrostade rotfrukter och grönsaker till. Det blev riktigt smarrigt, här har ni receptet:


Sofies marinerade kyckling med ugnsrostade grönsaker och soyasås

 (2 personer)

1-2 kycklingfileer

1 msk soya

2 msk saft från apelsin

1/2 tsk malen kardemumma

1 tsk olja

5 potatisar

1 morot

1 dm bit squash

1-2 vitlöksklyftor

1/2 tsk salt

1 msk olja

1 msk mjölk

 

1. Sätt ugnen på 250 g.

2. Blanda soya, apelsinsaft, kardemumma och olja i en skål. Skär kycklingen i bitar och lägg ner i marinaden. Låt den stå i ca 10 min medan du skär rotfrukterna/grönsakerna.

3. Skölj potatis, morot och squash. Skär alla 3 ingredienserna i mindre bitar. Lägg allt i en ugnssäker form. Pressa över vitlök, salta och ringla över oljan. Blanda runt allt i formen. Sätt in i ugnen i ca 25 min. Kolla då och då så att det inte bränns, du kan behöva sänka värmen efter ett tag.

4. Ta upp kycklingen ur marinaden och bryn i en stekpanna. Lägg över på en tallrik. När det är ca 5-10 min kvar i ugnen lägger du även i kycklingen och låter den genomstekas.

5. Den marinad som kycklingen inte sugit upp häller du i samma stekpanna som du brynade kycklingen i. Sätt på värmen och blanda ut till en sås med någon msk mjölk. Låt puttra en stund och servera med resten!



Bilden är tagen och redigerad i appen Instagram, ni som har iphones med instagram, följ gärna mig för förkik på mat jag lagar och se andra bilder ur mitt liv: @sooofieee


 Har ni instagram? Jag följer er gärna om ni skriver vad ni heter :D


       

Av Sofie - 8 februari 2012 07:45


 


Den här müslin köptes hem förra veckan, och jag älskar den. Den är nu min nya favorit tillsammans med pauluns müsli. Smaken är god och jag älskar att den är krispig och man får tugga vissa bitar lite extra. I är det gojibär (superbären som jag älskar), havregryn med havtorn, pumpakärnor, torkade aprikoser, vetecrisp, havregryn, bransticks, vete/rågflingor och linfrön. Allt detta är goda saker med bra innehåll.


Den har hög fiberhalt, proteinhalt och inget tillsatt socker, vad mer kan man önska?


Nackdelen är kanske priset. Den är dyr jämfört om man hade blandat ihop sin egen. Men det är det kanske värt?



Mina favoriter i är de mörkare avlånga bitarna "bransticks" och gojibären


 Den här müslin är ny på marknaden, och det har även kommit en supermüsli variant med acai, blåbär och hallon. Den skulle jag även vilja testa.


Några bilder på hur jag har ätit müslin under veckan som gått:

 


Och som sagt testa inte att göra gröt på blandningen som jag gjorde i förra veckan, bransticksen och vetecrispen kokade bara sönder och det blev en geggig massa.

     


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards