Sofies Wellness

Alla inlägg under april 2013

Av Sofie - 22 april 2013 07:54


 


Dagens frukost:

x Chokladbolls mugcakes toppat med kesokvarg och kokta blåbär


Chokladbolls mugcakes (2 st, 1 person)


2/3 dl fiberhavregryn/havregryn

1 mosad banan

2 msk kakao

2 msk kokosflingor

2 msk kokat kaffe

1 krm bakpulver

2 krm vaniljpulver (kan uteslutas men godare med)

1 ägg

kokosolja/rapsolja/smör


1. Bara att röra ihop hela smeten, smaka av.

2. Smörj två muggar med kokosolja/rapsolja/smör. Häll i smeten.

3. Micra på högsta effekt i ca 2-3 min (tills de har stelnat).

4. Vänd dem upp och ned på ett fat.

5. Servera som de är eller ev. toppa med något!


Åh det här var så gott och mättande. Bra start på veckan! Smakade helt enkelt liknande chokladbollar men i kakform. Testa :D Annars har ni ju alltid min chokladbollsröra om ni är sugna på något annat "chokladbolligt".


Mugcakes är något som man ser lite här och var nuförtiden. Jag testade faktiskt på mugcakes redan förra sommaren, men jag tyckte de var så jobbiga att göra i muggar så jag började göra dem i muffinsformar istället. Så alla mina frukostmuffins i micro är från början mugcakesrecept bara att jag gör dem i muffinsformar istället för muggar. Men idag fick jag för mig att köra i muggar igen. Och de blir ju faktiskt mycket finare när man gör dem i muggar så nu kommer jag nog fortsätta med mugcakes. Har ni några bra mugcakes recept som ni kan dela med er av? :D


    


Önskar er en trevlig vecka :D


Av Sofie - 21 april 2013 20:18


Läsarfråga: Jag har funderat på en sak, du är ju så duktig (och påhittig!) när det kommer till nyttiga recept m.m, men äter du någonsin lösgodis/chips/popcorn/läsk/alkohol etc..
Jag har inget problem med något utav ovanstående (gillar inte ens chips, läsk eller alkohol) däremot älskar jag godis!
Du har ju gett tips på massa nyttigt fika och så, klarar du dig på det eller "fuskar" du ibland? Kram!


Svar: En bra fråga då det svaret på den kanske inte framgår så mycket på bloggen. Jag har fått kommentarer från personer som är riktigt irriterade på mig "Hur kan du vara så nyttig? Äter du aldrig något onyttigt? Åh vad jag får dåligt samvete när du är så nyttig".

Såhär är det: Jag gillar choklad, men annars tycker jag inte särskilt mycket om godis. Chips och ostbågar med olika smaker tycker jag smakar vidrigt och jag hatar att sitta i samma rum med någon som äter det eftersom det luktar så illa, dock kan naturella lantchips och popcorn vara gott. Glass kan också vara gott ibland, men det ska vara riktigt god glass när det är glass (ben and jerry cookie dough är en favorit medan big pack glass i tre färger är bottennapp). Hembakade bakverk gillar jag. Läsk och saft har jag aldrig gillat (förutom en period då jag drack coca cola), nu är detta inga problem men jag har många minnen som 4-7-åring från olika kalas där alla föräldrar var tvungna att fråga mig typ 3 gånger att det verkligen var säkert att jag inte vill ha saft. Alkohol känner jag inte heller något behov av att dricka. Det smakar vidrigt och det gör varken mitt sinne eller min kropp någon nytta.

Även om jag tycker om choklad, viss sorts glass, hembakat osv så äter jag faktiskt inte det så ofta. Och det är inte för att jag har någon regel om att jag inte får äta det (som så många andra har och sen får de världens ångest när de äter det iallafall, jag tror verkligen inte på sådana "regler"). Det här är något jag har tänkt på. Varför är jag så sällan sugen på sötsaker och onyttigheter? Jag ser ett ganska klart samband, och det är träningen. När jag tränar blir jag extremt sällan sugen såg på onyttigheter. Det är som att kroppen vet att när jag tränar är det viktigare att jag får i mig bra mat, och därför får jag inga sug efter "onyttigheter". När jag blir sjuk och inte tränar blir jag alltid mer sötsugen och kroppen vill ha mer snabba kolhydrater i form av ben and jerrys och vitt bröd (och då får den det). En annan intressant sak tycker jag är att när jag var yngre så drack jag Coca-cola, jag åt all sorts glass, älskade söta bakverk och när jag väl börjat äta godis så kunde jag äta alla sorter. Och jag tyckte det var gott, på senare år har jag insett att jag var inne i något form av sockerberoende (jag har börjat skriva ett annat inlägg om det och om socker/sötningsmedel i allmänhet, det kommer upp någon gång, men det tar en himla tid att skriva det). En annan anledning tror jag att jag inte känner någon lust till att äta så mycket sötsaker/onyttigheter är att jag äter mycket och bra mat (frukost, lunch, flera mellanmål, middag). Är man mätt så blir man helt enkelt inte sugen. Sen vet jag ju också att riktiga mellanmål är bättre för mig än fika, jag blir piggare och orkar mer, så om jag inte är särskilt sugen känns det helt meningslöst att äta det.

Din fråga var om jag "fuskar" ibland. För det första tycker jag inte om ordet fuskar, det låter som om det är helt fel att njuta av något "onyttigt". Jag försöker ge min kropp bra mat, och ibland är bra mat något som mitt sinne njuter av. Jag äter enligt principen "Jag äter vad jag är sugen på." Är jag sugen på Ben and jerry en onsdag, ja då äter jag det. Är det lördag kväll och jag inte är sugen på något sött, nej då äter jag inte det. Detta fungerar väldigt bra för mig då jag sällan längre får sug efter sötsaker sålänge jag äter bra mat i allmänhet och tränar. Jag har helt enkelt hittat min balans. Annars tycker jag 80/20 konceptet är ganska bra om man inte har hittat sin balans, dvs 80 % bra mat och 20 % sämre mat.

Här på bloggen kommer ju främst det jag lagar/bakar upp. Och till 99 % av gångerna när jag gör det så bakar jag "nyttigt", jag tycker det är mycket roligare och spännande att göra det och jag vet att jag mår så mycket bättre av att äta det. Är jag ute på stan eller bortbjuden äter jag av det som det bjuds på. Det ni får se på bloggen är ju det som jag lagar. Om jag äter en bit choklad eller något som någon annan har bakat känner jag inte att det är något särskilt roligt att blogga om.

Då vet ni det :D


En nyttig gottis favorit i repris: Kokosmuffins med bärfyllning


Vad anser ni om alla de sakerna jag har tagit upp? Har ni förbud eller kör ni mer som mig "vad ni är sugna på"?

Av Sofie - 21 april 2013 12:00


 

  

Dagens pannkaksbrunch:

x Grötpannkakor med kanel/morot toppat med kokossås (kokosmjölk+keso+kvarg), kokta jordgubbar, kiwi och hasselnötsmör


Idag lyckades jag sova ut ända till kl. 10 :D Så det fick bli en härlig pannkaksbrunch. Jag som alltid brukar göra nya varianter och smaksättningar körde faktiskt efter ett gammalt recept. Klicka på grötpannkakor ovan eller HÄR så kommer ni till receptet. Receptet är definitivt ett av mina favorit pannkaksrecept, så himlans goda, testa!!


Idag står en massa plugg på schemat, matten är redan gjord men måste resten göras och det är bäst att börja så fort som möjligt. Sen vill jag ut också, solen skiner och temperaturen närmar sig 15 grader, kanske en promenad eller springtur? Vi får se, jag kände mig lite halvkrasslig igår förmiddag och då blev träningen inställd, men som tur var släppte det sedan och jag kunde både jobba och gå bort på middag på kvällen. Så vi får se hur det blir med träningen idag :P Era kommentarer och frågor från de senaste dagarna ska jag se om jag hinner svara på senare, och jag vill gärna få till ett söndagstankeinlägg som jag började med förra söndagen, men vi får se hur min tid räcker till. Och nu ska jag sluta bara skriva på, ni får ha en mysig söndag och njuuut av vårsolen och värmen :D Kram på er!


    

Av Sofie - 20 april 2013 09:39


 


Dagens frukost:

x Snabbgjorda kokosmuffins med mango, hallon och vanilj toppat med kesokvarg och en klick hasselnötsmör


Till frukost letade jag fram ett kokosmuffinsrecept jag använt ett par gånger innan. Idag blev de smaksatta med mango, hallon och vanilj. Mums filibabba! :D


Kokosmuffins med mango, hallon och vanilj (1 person)


1/2 dl havregryn

1 msk kokosmjöl

1 msk kokosflingor

1/2 msk kokosolja

1 1/2 dl fryst mango

1 dl frysta hallon

2 krm vaniljpulver

1 ägg

1 äggvita

ev. en bit mosad banan eller lite honung för sötmans skull (jag hade ca 1/4 banan)


valfri frosting


1. Tina mango och hallon i micron. Mosa med en gaffel till "sylt".

2. Rör ihop sylten med resten av ingredienserna till muffinsen. Fördela i 2-4 muffinsformar beroende på storlek.

3. Micra på högsta effekt i 2-4 min (beroende på micro) tills de stelnat till muffins.

4. Ät som de är eller toppa med valfri frosting. Jag hade keso+kvarg+hasselnötssmör!


Se tidigare kokosmuffinsvarianter här: Morot/kanel, Blåbär


Passar till både frukost, mellis och fika. Har du inte kokosmjöl eller kokosolja? Kika då istället in på alla mina andra frukostmuffins som du snabbt och enkelt gör i micron HÄR och som varken innehåller kokosmjöl eller kokosolja!!


 


Idag vaknade jag utvilad och tänkte vad skönt att jag verkligen har sovit ut efter den här stressiga veckan. Och sen kollade jag på klockan och den var bara 6, typiskt mig att inte kunna sova ut när jag väl får. Fast samtidigt har jag sovit som en stock i natt, och jag vet att det inte handlar om hur många timmar man sover utan hur djupt man sover (har skrivit om sömn i skolan, borde skriva ett inlägg om det här bloggen). Så jag gick iallafall upp eftersom jag var pigg. Jag har spenderat hela morgonen med att läsa i Eldvittnet. Har ni inte läst Keplers böcker så har ni missat något, de är sjukt spännande! Bara ett bra boktips. Dagens planer är ett benpass på gymmet, några timmars jobb på eftermiddagen och ikväll ska jag på middag hos en kompis. Sen ska jag försöka ta det bara lugnt däremellan. Låter som en ganska bra lördag :D Vad ska ni hitta på idag?

Av Sofie - 19 april 2013 07:33


 


Dagens frukost:

x Davosgröt toppat med kokta hallon, jordnötssås, bovetepuffar och kakaonibs


Davosgröt (1 person): Blanda ihop 1 dl havregryn med 2 dl yoghurt och/eller kvarg. Låt gegga ihop sig en stund eller låt stå i kylskåpet över natten.


Jordnötssås: Mosa samman med en gaffel 1 msk jordnötssmör och 1 msk vatten tills jordnötssmöret har finfördelats och det har blivit en fin sås. För variation testa att byta ut vattnet mot kokosmjölk, eller ha i lite kanel, vaniljpulver, kakao eller ingefära.


Godmorgon alla fina läsare :D

Idag hade jag typ noll inspiration till att göra frukost. Så det fick bli en helt plain davosgröt utan smaksättning. Vill ni ha mer inspiration till hur ni kan variera er davosgröt, kika HÄÄÄR.

Topping på davosgröten fick som ni ser fick bla bestå av en jordnötssås. Egentligen är bara skillnaden på såsen jämfört med bara jordnötssmör att den är rinnigare. Underbart gott precis som jordnötssmör. Jag har även skrivit lite tips på hur jag tror man kan variera den. Så alla jordnötssmörälskare testar detta NU :D


Idag är det fredag, men det kommer bli en lååång fredag för mig. Vi börjar extra tidigt för att ha flera nationella prov i franska på förmiddagen och sedan går vi efter vanligt schema på eftermiddagen. Sen åker jag direkt och jobbar hela kvällen, men det ska bli kul. Trevlig fredag på er!!!


 

Av Sofie - 18 april 2013 08:39


 


Dagens frukost:

x Fiberhavregrynsgröt med kaffe/ingefära/blåbär/banan toppat med kesokvarg, päron och hasselnötssmör


Kaffe/ingefära/blåbär/banangröt (1 person): Koka gröt som vanligt på 1 dl fiberhavregryn/havregryn och 2 dl vatten men koka även med 2 msk kokat kaffe, 1 krm torkad ingefära, 1/2 dl blåbär och 1/2 mosad banan (mest för att söta upp det beska kaffet, annars kan man nog ta mer blåbär). Låt puttra ihop i några minuter. Ev. kan man rör i några msk äggvita efter kokning för mer mättnad och protein. Toppa med vad du vill!


Det fick bli gröt till frukost idag precis som igår. Men gröt är nog den bästa frukosten, och den går att variera på miljoner sätt. Vilken är er favoritgröt (dvs vad har ni helst i och på gröten)? :D


Idag ser det ut som höst ute, grått och det regnar. I skolan ska vi på förmiddagen ha konditionstest, 3.3 km löpning. Att ta sig runt är inga problem för mig, problemet är att det gäller att springa så fort som möjligt. Efter en vinter med mest styrketräning och lite konditionspass är nog inte min kondition så bra som jag önskar. Men det gäller nog bara att springa för fulla muggar och inte tänka så mycket, att mentalt kunna pressa sig själv till sitt yttersta är nästan lika viktigt som att ha en bra kondition. Sedan på eftermiddagen har vi nationella prov i svenska muntliga, som jag har fasat för det, men idag gäller det. På kvällen kommer det att bli en massa franska plugg, vi har tre nationella prov i franska imorgon och jag har inte börjat plugga för det än. Ja som ni märker kretsar typ hela mitt liv kring skolan just nu :S Vad ska ni göra idag? :D


 

Av Sofie - 17 april 2013 14:02


   


Jag hade som sagt bara en lektion i skolan idag, så det blev lunch hemma. Jag gjorde en underbar lunch med kokospannkakor, kokossås, hallon/blåbärsåssås, kiwi, hampafrön och jordnötssmör med chokladsmak. Recept från Emmas blogg!


Kokosdröm lunch (1 person)


Kokospannkakorna:

1 banan

1 ägg

1 dl äggvita

1 msk kokosmjöl (kan uteslutas med då blir de såklart inte kokosiga)


Kokossås:

1/2 dl kokosmjölk (gärna mycket av det krämigare)

1/2 dl kvarg

1/2 dl keso


Bärsåsen:

1 dl frysta hallon

1 dl frysta blåbär

1/2-1 dl vatten att koka i


Valfri frukt, frön, nötter, nötsmör, bär att toppa med


1. Mixa ihop allt till kokospannkakorna med en stavmixer.

2. Stek till 3 pannkakor på medelhögvärme. Ha tålamod och vänd inte för tidigt för då faller de isär.

3. Blanda ihop kokosmjölk, kvarg och keso.

4. Värm hallon, blåbär och vatten i en kastrull. Låt koka i minst 1 min så ev. hepatit i bären kokar bort.

5. Varva pannkakor, kokossås och bärsås så att det blir en fin pannkakstårta.

6. Toppa ev. med frukt och/eller frön eller liknande (se förslag ovan).

7. Ät och njut!!


          

Så himlans gott :D Jag har även funnit en ny sorts jordnötssmör idag med choklad, carob och vanilj (den bruna klicken på bilden) som är heaven för en nötsmörsälskare som jag!!! Trevlig eftermiddag :P


Av Sofie - 17 april 2013 13:48


 


Dagens frukost:

x Gröt med jordgubbar, citron, kanel och vanilj toppat med kakaonibs och mjölk


Gröt med jordgubbar/citron/kanel/vanilj (1 person): Koka gröt som vanligt på 1 dl fiberhavregryn/havregryn och 2 dl vatten men koka även med 1 näve frysta jordgubbar, saften ur knappt 1/2 citron, 1 tsk kanel och 1 krm vaniljpulver. Viktigt att det kokar rejält drygt 1 min så eventuell hepatit i jordgubbarna kokar bort. Om man vill kan man även röra i några msk äggvita efter kokning. Toppa med vad du vill!


Lite sent frukostinlägg idag, men som vanligt när jag tränar innan skolan så orkar jag inte lägga ner yttligare tid på att blogga direkt på morgonen. Gröten ovan var iallafall smaskens, längesedan jag åt jordgubbar, jag längtar så tills det kommer färska svenska.


Idag har jag då som tidigare nämnt tränat på morgonen, blev ett gympass för bröst/triceps/axlar. Sen hade jag bara en lektion i skolan (lärarna har någon kurs), så jag gick på den. Och sen har jag åkt hem och lagat och ätit lunch (ska blogga om den strax). Det var min dag hitills i väldigt korta drag. Nu blir det plugg plugg plugg resten av eftermiddagen och kvällen. Visst vi på gymnasiet går inte 8 timmar om dagen i skolan MEN vi behöver lägga ner en massa tid för att plugga hemma på kvällar och helger, definitivt över 40 timmar per vecka tillsammans med tiden vi går i skolan.


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards