Sofies Wellness

Alla inlägg under april 2013

Av Sofie - 12 april 2013 14:00

Kakorna ovan ser inte särskilt märkvärdiga ut. Men om man som jag älskar jordnötssmör kommer man att tycka att dessa är underbart goda. Kakorna är energirika men bara fyllda med nyttigheter. Perfekt nyttigt helggottis eller som mellis on-the-go!

Nyttiga jordnötssmörskakor med kanel och banan (9 st)

1 dl jordnötssmör

1 1/2 mosad banan

4 msk fiberhavregryn eller vanlig havregryn

1/2 tsk bakpulver

2 tsk kanel

1 äggvita

1-3 msk valfri sötning som honung/agave/stevia/kokossocker/liknande (jag hade 2 msk agave i)

1. Bara att blanda ihop allt i en skål med en gaffel. Smaka av med sötningen.

2. Lägg ett bakplåtspapper på en bakplåt. Forma smeten till 9 st kakor. Lägg på bakplåtspappret.

3. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 10-15 min!

Av Sofie - 12 april 2013 08:20

Dagens frukost:

x Smoothie toppat med havreringar, kokoschips och gojibär

x Ett par kokta ägg

x En jordnötssmörskaka (recept kommer senare idag)

Mango/blåbär/bladspenat/kanel/ingefära smoothie (1 glas/liten skål): Mixa ihop 1 1/2 dl mango, 1 dl blåbär, 1 näve färsk bladspenat, 1 dl naturell yogurt, 1 tsk kanel och 1 krm torkad ingefära!

Godmorgon :D Jag startade dagen som vanligt med en härlig frukost. Nu är det bara fredagen kvar och sen är det äntligen helg. Och eftersom vi har studiedag på måndag blir det långhelg. Skönt!

Av Sofie - 11 april 2013 08:45

Till frukost idag fick det bli en ny variant av ett av mina favoritrecept; snabbgjorda frukostmuffins i micro. Dessa blev supergoda.

Frukostmuffins med mesquite och carob med hallontopping (1 person)

Muffins:

2/3 dl fiberhavregryn eller andra gryn

1 krm vaniljpulver (kan uteslutas)

1 ägg

1 äggvita

1/2 dl finriven morot

1/2 mosad banan

1 1/2 msk mesquite

2 tsk carob

Topping:

Kvarg och hallon + en klick hasselnötssmör på toppen

1. Blanda ihop allt till muffinsen. Fördela i muffinsformar i papper, jag tog 4 st mindre formar.

2. Micra på full effekt i micron tills de stelnat (ca 2 min).

3. Blanda ihop allt till toppingen. Bara att kleta över muffinsen när de är klara! Jag tog även en extra klick hasselnötssmör på mina muffins.

Har ni inte mesquite eller carob hemma? Se alla tidigare varianter på frukostmuffins här där det finns massor av varianter med bara "vanliga" ingredienser som de flesta har hemma!!!

Av Sofie - 10 april 2013 07:43

Dagens frukost:

x Gröt med smak av apelsin, kokos och kanel toppat med kesokvarg, blåbär och kakaonibs

Gröt med smak av apelsin, kokos och kanel (1 person): Koka gröt som vanligt på 1 dl fiberhavregryn/havregryn, saften ur 1 apelsin (1 dl), 1 dl kokosmjölk, 1/2 dl vatten och 1 tsk kanel. Toppa med vad du vill!

Underbart god gröt. Apelsin+kokos+kanel kan inte bli fel :D Ha en fin dag! Och glöm inte veckans onsdagsutmaning.

Av Sofie - 10 april 2013 05:00

Det har gått några onsdagar utan någon onsdagsutmaning, men denna vecka kör vi minsann en. Är ni med?

Den här onsdagsutmaningen sker inte bara denna onsdag utan hela veckan ut. Det vi ska göra är att pröva på mindfulness. Jag har länge tänkt att jag ska göra det, men det har aldrig blivit av, jag har skyllt på annat men jag vet att om jag skriver det här så kommer det att bli av. Det vi ska göra är att utföra mindfulness en stund varje dag hela den här veckan som är kvar (5 dagar). Det spelar ingen roll om det är 3 min eller 60 min, bara ni gör det en stund varje dag för att få in vanan.

Om man som jag är nybörjare på mindfulness behöver man ju hjälp med hur man ska göra. Jag har funnit en app som heter just Mindfulness appen (den blåa/vita ikonen med en människa som sitter) som jag tänker använda mig av. Där finns det färdiga guidade meditationer som är olika långa (3 min, 5 min, 15 min, 30 min).

Om mindfulness för er som inte vet:

Mindfulness handlar bland annat om sinnesnärvaro. Genom att vara medvetet närvarande i nuet kan man bli friare att välja hur man vill agera på det som händer i tankar, känslor och kropp i varje ögonblick. Vid mindfulnessmeditation utvecklar man färdigheter i just detta. Mindfulness är inget nytt, utan kommer ur 2500-åriga traditioner från Buddismen. Det är en av grunderna i den buddhistiska filosofin och psykologin med avsikt att minska lidande och finna lycka och stillhet. Mindfulness minskar stress och oro och höjer medvetenheten i din vardag, genom att skapa bättre förståelse och balans i ditt liv.

Brukar ni meditera? Är ni med och testar det denna vecka?

Av Sofie - 9 april 2013 18:47

Idag gjorde jag mig ett nytt lyxigare mellanmål när jag kom hem från skolan. Blev underbart gott, detta ska jag göra igen :D Egentligen var det som bananpannkakor bara det att jag hade lite mjöl och kakao i, gjorde en stor "pannkaka" så att det blev en wrap och gräddade den sedan i ugnen istället för i stekpanna. Bara när man hör ugnen kanske man tänker "okej det där tar lång tid" men den var inne i 3 ynka minuter, typ lika lång tid som de tar att koka gröt.

Chokladpannkakswrap med hallonfyllning (1 person)

1 ägg

1/2 mosad banan

1 msk valfritt mjöl (jag tog havregrynsmjöl)

2 tsk kakao

lite kokosolja eller rapsolja (smakfri)

1 näve hallon

1/2-1 dl kvarg eller turkisk yoghurt (beroende på hur hungrig du är)

ev. lite vaniljpulver

1. Blanda ihop ägg, mosad banan, mjöl och kakao.

2. Lägg ett bakplåtspapper på en bakplåt. Olja in bakplåtspappret (kanske fungerar utan, men jag vågade inte prova pga risken att den fastnar utan något fett). Häll smeten i en cirkel på bakplåtspappret.

3. Grädda i ugnen på 225 grader i 3-4 min.

4. Blanda ihop hallon, kvarg och vaniljpulver.

5. Bre röran över pannkakswrapen. Rulla till en rulle. Ät och njut!

Som de flesta recept går även detta att variera på miljoner olika sätt. Man kan byta ut kakaon och istället ha i citruskal eller kanske kaffepulver? Hallonen i röran kan man ju byta ut mot vilka bär eller frukter som helst.

Trevlig kväll :D

Av Sofie - 9 april 2013 09:00

När vi flög till Barcelona flög vi tidigt på morgonen, så jag hade med mig lite mat att äta på vägen. Jag gjorde dessa frukostbarser kvällen innan med inspiration från denna blogg. Först tyckte jag att de blev väldigt misslyckade. De skulle göras i micron, och jag micrade och micrade och micrade men de vill aldrig stelna. Dessutom så "jäste" dem in i varandra pga bakpulvret. Efter dryga 12 min i micron fick det var nog även fast att de var ganska kladdiga. Jag skar upp dem i bitar, och lät dem svalna. Då blev de faktiskt mindre kladdiga, och sen fick de stå i kylskåpet under natten. Och sen på morgonen hade de stelnat ganska bra så receptet blev lyckat iallafall. Blev mer som mjuka kakor/bars än hårda bars man köper i butik. Dessutom smakade de väldigt bra vilket ju är minst lika viktigt! Dock om jag skulle göra dem igen så skulle jag göra dem i ugnen på bakplåtspapper, runt 200 grader till de stelnar (kanske tar 20-30 min?).

Frukostbars med bär och kardemumma (ca 8 st)

1 dl havregryn

1 tsk bakpulver

1 1/2 dl kvarg

1/2 dl kokosflingor

2 dl hallon/blåbär

1/2 msk kardemumma

1 mosad banan

1. Blanda ihop allt till en smet. Klicka ut på en stor tallrik eller på en bakplåt med bakplåtspapper.

2. Micra antingen i ca 12 min tills de stelnar, kolla kring var 3 min så att de inte är inne för länge. Eller sätt in i ugnen på 200 grader tills de stelnar men fortfarande är lite halvkladdiga, jag gissar på 20-30 min.

3. Ta ut och skär direkt i ca 8 bitar. Ät antingen kladdiga och varma som de är eller låt dem svalna och stå i kylen över natten och så har du frukost att bara ta ut ur kylskåpet morgonen efter.

Passar både som frukost och mellanmål, perfekt att ha med sig on-the-go! :D

Jag gjorde först 5 bitar, men sen växte de ihop och sen så skar jag sönder dem till 8 bitar när allt var klart :D Dessa håller sig kring en halv vecka i rumstemperatur och ca en vecka i kylskåp, annars kan man ju alltid frysa ner dem.

Av Sofie - 8 april 2013 20:04

Igår var jag på släktmiddag hos farmor. Vi åt en massa god cateringmat, men de måste ha blivit något fel för det blev verkligen massor av mat över. Så vi fick alla som var där en hel del rester med hem. Till middag idag fick det bli lax, kyckling och sallad från igår. Men sen rev vi morötter också och jag lagade en god bulgurröra. Ett livsmedel som jag har börjat gilla starkt är fänkål så jag hade det i och sen så hade jag även i citronsaft för en syrlig och fräsch smak samt tomatpure. Jag älskar vanlig bulgur, men det blir alltid lite godare om man kokar den med något.

Syrlig bulgur med fänkål och tomat (ca 3 personer)

1 fänkål

1 1/2 dl okokt bulgur

3 dl vatten

1/2 dl tomatpure

saften ur 1 citron

salt o peppar

1. Skala bort och släng översta lagret av fänkålen om det inte är väldigt fräscht. Hacka resten till småbitar.

2. Fräs fänkålen i ca 5 min med olja.

3. Häll i bulgur och vatten. Låt koka upp.

4. Rör i tomatpure och citronsaft. Låt puttra på svag värme under lock tills vattnet har kokat bort.

5. Smaka av med salt och peppar!

Passar väldigt bra med kyckling och fisk.

Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

Instagram: sooofieee

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

Inlägg om vikt och kalorier

Superfood Guide

<<< April 2013 >>>

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen