Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 28 november 2012

Recept i Expressens "Mitt Kök"! (och lite om jantelagen)

Av Sofie - 28 november 2012 19:32


    


   Jantelagen kan kasta sig i väggen. Idag kom senaste "Mitt Kök" (extra tidning från expressen) ut i butik där jag medverkar med mitt helt egna recept. Morotskakagröt!!! Receptet finns även här på bloggen redan, annars får ni gärna köpa hem tidningen. Jag har bara snabbt hunnit bläddra igenom hela, och den verkar faktiskt ganska bra (så ni får mer för pengarna än bara mitt recept haha).


Coolt tycker jag att en mattidning kontaktar mig och undrar om jag vill vara med med ett eget recept. Kan tyckas skrytsamt, men jag är ganska stolt. Jag tror att jag/vi människor i allmänhet behöver bli bättre på att ge oss själva en klapp på axeln och inte hålla på med blygt "äsch det var väl inte så märkvärdigt". Och vi ska absolut inte skämmas över det som vi gör bra, utan vara stolta över det vi gör och presterar! Samtidigt som vi inte är vad vi presterar, utan vi är de vi är och vi är bra för det ändå, vad vi än presterar (med tanke på det här fröken duktig syndromet/perfektionist tänkandet).


 


  Med underbara klassiker melliset: Kesokvarg, kanel, jordnötssmör, frysta bananskivor och äpplestavar! Och detta téet. Och nej jag satt inte bara och läste min sida upp och ner ;) utan bläddrade igenom hela, men själva bilden blev på min sida :P


Sedan skadar det ju inte heller att jag fick ett mejl idag som berättade att min påhittade pizzamacka i Leksands Knäckebrödstävling kommit inom topp-10, att jag fick veta att jag fick A på senaste matteprovet och att jag för första gången på flera månader är nästan helt pluggfri! :D


Sedan måste jag fråga er när jag ändå är inne på det, hur ser ni på det här med jantelagen?

 
 
Ingen bild

Louise

28 november 2012 20:57

Jag tror jag har snöat in lite på jantelagen på senaste tiden. Bara den senaste veckan har jag skrivit om den på mitt skriftliga nationella prov, och nämnt den under mitt muntliga nationella prov.

Jag tycker vi är alldeles för dåliga på att visa oss själva uppskattning. Jag är bra! :D

 
Hanna

Hanna

28 november 2012 21:44

Jag tänker vara en rebell och skita blankt i Jantelagen!
Är du med mig? :D

http://klockanhalvtre.blogg.se

Sofie

28 november 2012 21:50

Låter bra :)

 
Ingen bild

sofia

28 november 2012 22:52

Jag tror att det viktigaste är att man är stolt men ödmjuk. Tycker att det är stor skillnad mellan att skryta och att berätta om sina prestationer. Man ska få dela med sig och ge sig själv en klapp på axeln när det går bra och man ska få njuta av det, men om man gör det för att få bekräftelse eller för att trycka ner andra så har man lite missat poängen och jag tror inte heller att man njuter lika mycket av sina framsteg då.

Jag tycker att du är väldigt inspirerande och grattis till Mitt Kök-grejen!

Sofie

29 november 2012 20:30

Jag tror att du har helt rätt :)

 
Ellen M

Ellen M

28 november 2012 23:46

Jantelagen kan slänga sig i väggen! Man förtjänar allt som man har jobbat efter/lyckats uppnå: så STORT grattis å jag vet hur skönt det är att vara pluggfri!

Jag har din blogg bland mina bokmärken på iPhone å läser i princip varje dag (är tyvärr dålig att kommentera..)

Grattis än en gång, riktigt COOLT också ;-)

http://www.etastic.blogg.se

Sofie

29 november 2012 20:31

Tack :D

 
Ingen bild

Ulrika

29 november 2012 01:14

Wooooow vad jättehäftigt!! Alltihop! Grattis!!

Sofie

29 november 2012 20:31

Tack :)

 
Emma

Emma

29 november 2012 13:39

Vad kul Sofie! Du är verkligen jättevduktig och inspirerande, vag stolt över dig själv ;-)

http://Emmabarremyr.blogg.se

 
Ingen bild

J

29 november 2012 18:02

Vad är jantelagen? :)

Sofie

29 november 2012 20:34

Ungefär såhär: Att man inte ska tro att man är något. När man gör något bra får man inte prata och vara stolt över det. Det är liksom fel att vara duktig och säga att man själv är det!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards