Sofies Wellness

Alla inlägg under augusti 2011

Av Sofie - 21 augusti 2011 09:45

   

I senaste tidningen SOLO fanns det ett uppslag om de 12 vanligaste dietmisstagen (eller matmisstagen, man behöver inte gå på diet för att göra dem) som tjejer gör. Jag tyckte det var väldigt bra skrivet, så jag fotograferade de misstagen jag tyckte var bäst. Så jag tänkte lägga ut de, ett och ett och sen själv kommentera också. En bra ide?


Vi börjar med detta:

 

Detta felet kommenterade jag häromdagen när jag hade varit ute och ätit lunch. Många tar en sallad i hopp om att kunna göra kroppen något gott efter allt de åt föregående kväll, men ofta (precis som det står i texten) så gör en sallad med mindre energi bara att man blir vrålhungrig till middagen och då överäter, och även blir det lätt att man småäter fel sorters saker innan. Det är bättre att sprida ut måltider med lagom energi hela dagen, vare sig om man går på diet eller inte.


  Så var inte rädda för att äta potatis till lunch, ät bara i lagom mängd så gynnar det kroppen, se till att ha en bra kolhydratskälla+en proteinkälla+sallad och grönsaker

Av Sofie - 20 augusti 2011 17:04

   

Har varit och shoppat med mamma på stan idag. Och då stannade vi för en liten lunchpaus på ett cafe. Jag tog Grillad kyckling med klyftpotatis, sallad och tsatziki, jättegott!!! Egentligen tycker jag det är bättre att äta hemma, man tjänar mycket pengar på det och man får exakt vad man vill ha. Men det kan vara kul att äta ute ibland och få slippa att laga mat.


Något som många tror är "hälsosamt" är att till lunch köpa sig en sallad. Visst det är bra mat, men en sallad innehåller sällan lika mycket energi som en rätt med bra kolhydratskälla (som råris, bulgur, potatis osv) och ibland även proteinkällan saknas. Så då kommer man vara vrålhungrig till middagen, och då äta en massa och antagligen småäta fel sorts mat på eftermiddagen. Det är bättre att sprida ut måltiderna.

Av Sofie - 20 augusti 2011 10:16

   

x Hallon/vanilj bulgurfrutti med pumpafrön

x Bröd med skinka, keso och färsk timjan


Idag testade jag på till frukost att göra något som heter bulgurfrutti, som jag har läst flera andra matbloggar har gjort. Tänk er typ risifrutti fast hemmagjord (=utan typ 7 sockerbitar), men istället för ris så är det bulgur i.


Jag blandade iallfall 1 dl kokt bulgur, 1 dl naturell yoghurt, hallon och vaniljpulver. Om man vill göra egen klassisk risifrutti byter man ut bulgurn mot 1 dl ris, helst råris. Smaksätt med vad du vill, men jag blandade i hallon och vaniljpulver och det blev supergott.


   

Av Sofie - 19 augusti 2011 19:15

  


Detta pryder Sverige idag, jag blir så trött på det. Mest skrattar jag åt det inombords för det är så fånigt. Det fungerar inte, alla sådanna löpsedlar om hur lätt och snabbt man ska kunna gå ner i vikt. Jag vet att det inte fungerar, men jag blir så sur på dessa människor som trots allt tror på det och köper sig ett nummer (så tidningarna tjänar på det). Allra hemskaste är det med unga tjejer som har en massa komplex för kroppen.

Micromat är sällan bra för kroppen, en massa tillsatser för att den ska hålla sig fräsch, se bra ut och vara "god". Vi äter mat och får i oss energi och sedan bränner vi det när vi rör på oss (eller bara genom att leva, man bränner en massa kcal även fast man ligger i sängen hela dagen), så är kroppen skapad. Det finns ingen mat som "bränner" fett.


Vad tycker ni om detta? Ska man skratta eller gråta?

Av Sofie - 19 augusti 2011 17:56

   

Eftersom jag har gått på konfirmationskurs de senaste två veckorna har inte farmor kunnat komma över och fira min födelsedag. Så idag på eftermiddagen kom hon över och jag hade bakat en underbar kaka innan som jag bjöd på. Nämligen Äpplekaka med vitchoklad och hallon! Mumsigt :)


Att äta söta kakor är inget jag rekomenderar att äta varje dag. Men ibland ska man definitivt få njuta av det. Och då på riktigt, alltså med riktigt smör (inget konstigt lätt margarin) och riktigt socker (inget sötningsmedel här heller), och definitivt ingen färdiglagad kaka man köper i frysdisken, i dem är det ofta skumma saker i. Det ska vara HEMLAGAT!!!


Receptet jag använde mig av hittar ni här:

http://filibabba.blogg.se/2011/april/hallon-vit-choklad-applen.html#comment


   

Av Sofie - 19 augusti 2011 10:19

   

x Fiberhavregrynsgröt med skivade jordgubbar, hasselnötter och mjölk

x Ugnsvärmd baguette med skinka och ost


Jäääääääättegott, jag <3 jordgubbar!!!! Jag är fortfarande hos min kompis här men jag ska åka hem om ett tag för farmor ska komma hem till mig senare och fira min födelsedag i efterskott. Vi hörs senare :D


   





Av Sofie - 19 augusti 2011 08:45

       

Sådär bjuder på lite bilder från igår kväll, är hos en kompis som jag sov hos i natt och vi har haft sjukt mysigt. Vi gjorde egna köttbullar med potatis till middag. Och sen senare på kvällen när vi kollade på film åt vi en massa jordgubbar och min favoritchoklad med kaffe. Mumsigt!!!

Av Sofie - 18 augusti 2011 14:45

   

Lagade denna rätt igår och den blev sjukt god. Av receptet blev det väldigt mycket mat, men då kan man göra matlådor av det istället. Eftersom det är mycket bulgur så blev det väldigt matig och inte så "soppigt".


Curryfisksoppa med bulgur (6-8 portioner)


1,5 liter vatten

3 grönsaksbuljongtärningar

3-4 scharlottenlökar

3 stora morötter

2-2,5 dl bulgur

1 burk kokosmjölk

2,5 tsk curry

salt o peppar

1 paket fryst vit fiskfile (ā 400 g) typ hoki eller liknande

300 g oskalade räkor

1 broccolihuvud

ca 1 dl hackad dill

 

1. Koka upp vatten och buljong.

2. Fräs hackad lök och morot i olja i en stor kastrull.

3. Häll ner buljongen, bulgur och kokosmjölk i den stora kastrullen. Låt koka upp och puttra i ca 5-10 min.

4. Blanda i curryn och smakade av med salt och peppar.

5. Tillsätt fisken hackad i bitar och broccoli. Låt fisken bli genomkokt.

6. Innan servering låt skalade räkor och dill få puttra med en kort stund.

7. Ev. Servera med mjukt bröd och keso.


      Jättegott :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards