Sofies Wellness

Alla inlägg under augusti 2011

Av Sofie - 23 augusti 2011 16:48

   

Eftersom jag strax nu om 5 min ska gå på konfirmations repetion så behövde jag få i mig middag innan och jag hade inte mycket tid på mig att fixa ihop den. Då är verkligen wokgrönsaker underbara, man behöver inte skölja, skära och tillaga. Bara att lägga i stekpannan med lite olja och så är det snabbt klart.

Min middag blev helt enkelt så här idag:

     

x Wokgrönsaker på en bädd av babyspenat

x Färdig rökt makrill (som jag hittade i kylskåpet)

x Lite blandat bulgur och råris som var färdigkokt i kylskåpet

x En sås på kesella, turkisk yoghurt och malen ingefära (som jag gjorde medan wokgrönsakerna stektes)


Visst är wokgrönsaker bra? En blandning av massa goda och nyttiga grönsaker som blir färdiga på ett kick :D

ANNONS
Av Sofie - 23 augusti 2011 12:00

   

Här kommer receptet som jag lovade er igår:


  (Klicka på bilden för att se närmare)


Receptet kommer från senaste Laga Lätt, så all credit för receptet går till dem. Enligt receptet ska man inte ha någon "riktig" kolhydratskälla till, men om man vill ha det, så passade bulgur jättebra till (vi åt rätten med det).


Lite mer bilder:

      

Efter att köttfärsen varit i ugnen så blev den lite vattnig ovanpå, det ser inte så gott ut, men det smakade ingenting så det gjorde inte så mycket


ANNONS
Av Sofie - 23 augusti 2011 08:04

 

Idag blev det:

x Hemmagjord risifrutti med kardemumma och varma blåbär och pumpafrön

x Finn Crisp med kokt ägg och örtsalt

(x En kiwi)


Idag gjorde jag egen risifrutti för första gången, det var ungefär samma som bulgurfrutti bara att man byter ut bulgurn mot råris. Sedan gjorde jag en egen touch på det och hade kardemumma i med varma blåbär (värmde i micron) till. Jättegott :D


Risifrutti: 1 dl råris+1 dl naturell yoghurt+1/2 krm malen kardemumma


Att gå upp lite tidigare så att man hinner göra en bra och rejäl frukost och hyfsatt med tid att äta den, det är något jag prioriterar. Det tycker jag alla borde göra. Att jag får i mig bra och energirik mat på morgonen gör att jag orkar resten av dagen mycket bättre. Man behöver inte så mycket extra tid. Kanske 10 min extra, mycket kan man även fixa kvällen innan.

Prioriterar ni att få i er en bra frukost?


Nu ska jag strax dra mig iväg till skolan. Som tur är börjar vi inte med ordinarie schema de första dagarna, så det blir nog ganska slappt och kul idag.


       


Av Sofie - 22 augusti 2011 21:40

 

Hehe ni får en liten smygtitt på dagens middag som var riktigt god, receptet kommer upp någon gång under morgondagen! Kan säga att den innehöll fetaost, basilika, oliver, tsatziki och ugnrostade grönsaker, alltså mat på riktigt medelhavsvis :D Så kika in här då


Nu ska jag trycka i mig några nötter som kvällsmellis innan jag ska slå mig ner till ro och njuta av 8 timmars skönhetssömn, sov gott!

Av Sofie - 22 augusti 2011 18:15

Efter uppropet idag var jag och resten av gänget iväg och åt lunch tillsammans. Jag och en kompis delade på en mumsig räkmacka:

    



Sen väl hemma igen några timmar senare, så laddade jag med ännu mer mackor innan träning. Blev en "sofie-specialare": bröd, skinka, keso och körsbärstomat. Och sen på andra mackan gjorde jag en ny variant som blev väldigt lyckad: bröd, skinka och smulad fetaost, sen in en stund i micron så att fetaosten blev varm och smälte lite.


   

Senare på dagen kom jag på att jag inte ätit bröd i någon form på jättelänge, så jag hade väl lite "cravings" på det idag. Till frukost och mellanmål äter jag oftast hellre gröt, yoghurt, smoothie eller liknande, men bröd kan vara gott ibland.

Av Sofie - 22 augusti 2011 09:31

   

x Hallon fiberhavregrynsgröt (på fiberhavregryn, solrosfrön, linfrön och en massa hallon) med blåbär, en bit skivad banan och mjölk


Upprop idag kl. 11. Laddar dagen med en rejäl gröt, det håller man sig mätt på länge. Jag älskar att blanda i bär eller riven frukt i gröten som får koka med, idag fick det bli hallon. Annars är både blåbär och rivet päron en favorit.


Nu börjar jag gå i skolan som vanligt, så nu kommer det inte vara så mycket inlägg under skoltid, men på morgornar och framförallt kvällar blir det inlägg som vanligt.


Ha en grym dag :P


  




Av Sofie - 21 augusti 2011 20:00

 

x Ugnsstekt lax med pestokrydda (från italien)

x Bladspenatsallad

x Ugnsbakade körsbärstomater

x Råris

x Egengjord kesosås (på keso+citronsaft+hackad färsk basilika)


Mums, som sagt, jag är ensam hemma ikväll så jag kunde laga exakt vad jag ville utan att beshöva ta hänsyn till resten av familjen. Lax älskar jag så det fick det bli, sen blev det råris till, resten av min familj är inte så förtjust i råris (utan tycker mest om basmatiris eller helst inget ris alls) så jag passade på att laga det till. Något nytt jag testade var att ugnsbaka körsbärstomater, blev supergott, bara att dela de på hälften och lägga in de sista 10-15 min i ugnen med laxen.


Nu blir det att njuta av de sista timmarna innan skolan börjar, blir nog soffan och någon dvd-box. Ha en fin kväll :)


      Direkt uttaget från ugnen



Av Sofie - 21 augusti 2011 17:09

  

Jag vet att jag har en jättesnygg handduk ;)


Söndagen innan skolan börjar, suck. Det ska bli skönt att komma tillbaka till vardagen och rutiner och få träffa alla kompisar igen. Men tanken på långa dagar i dystra klassrum känns inte så bra.


Hitills tycker jag att jag har använt dagen till max, passade på att sova så länge jag kunde (morgonpigg som man är så vaknade jag vid 9), lång frukost med tidningen, städ och fix hemma, en 50 min löprunda, lunch, dusch och sen gå till en park och lägga sig på gräsmattan i solen och bara vara. Att bara få ta det lungt, sola, sätta sig in i en spännande deckare (bara jag som inte kan sluta läsa mari jungstedts deckare?), lyssna på musik, njuta av tystnaden och den gröna naturen samtidigt som man njuter av ett medtaget mellanmål är underbart. Sådannt borde jag göra oftare.


      Att bara vara och titta upp den fina himlen är ett sätt att finna välbefinnande


  Slutresultatet av mitt mellanmål jag hade med mig när jag hade blandat ihop det på plats :)


Naturell yoghurt, lättkesella, tärnade kiwier, en halv banan i bitar och müsli på det 

 

  

Jag hade med mig en burk med naturell yoghurt och kesella blandat, en med müsli och en med tärnad frukt, bara att blanda allting på plats


  Kiwi och banan, MUMS!!!


Ett tips är att när ni äter upp keso, kesella, creme fraiche, turkisk yoghurt: spara burkarna, för de är alldelles utmärkt att ta med olika mellanmål i när man inte är hemma


  Närbild :D


Nu måste jag ta mig till affären, är nämligen hemma ensam hela kvällen då resten av familjen har andra planer, så jag måste iväg och köpa middag, kan ni gissa vad det blir? LAX förstås ;)

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se