Sofies Wellness

Alla inlägg under augusti 2011

Av Sofie - 18 augusti 2011 10:33

   

x Naturell yoghurt och kesella med en massa kardemumma, skivad banan, värmda blåbär och en massa müsli


Idag började jag dagen med ett stort glas med godsaker. Fifty-fifty med yoghurt och kesella och sen en massa av kryddan kardemumma (bara jag som älskar den?), en bit skivad banan och blåbär (värmda i micron) och toppa det med müsli, JÄTTEGOTT!!!! Och så en finn crips med skinka till, och jag är glad i magen till nästa mål.


  Så här såg det ut när man blandat ihop "sörjan" i glaset


Se till att kika in här senare idag för att få receptet på en av de godaste fisksoppor jag ätit :D


Av Sofie - 17 augusti 2011 17:42

   

x Fil med en tärnad aprikos/persika (kommer aldrig ihåg skillnaden) och krossade valnötter


Idag hade jag bråttom, och hade ungefär 30 sek på mig att blanda ihop något mellanmål och sedan 1 min att äta det. Jag skulle iväg och träna och kunde inte äta något för stort innan. Då passar det utmärkt att hälla upp lite fil/yoghurt, lite frukt/bär och lite nötter/frön i ett glas. Sen efter träningen blev det en till persika/aprikos och lite nötter. Nu ska det lagas middag och sen kommer några kompisar hit och vi ska ha myskväll och titta på film. Blir säkert väldigt trevligt!


Ha en fortsatt bra dag ;)

Av Sofie - 17 augusti 2011 12:15

 

Här kommer receptet på en god ärtsås jag lagade häromdagen.


Ärtsås (4 personer)


3 dl frysta ärtor

1 1/2 dl vatten

1 1/2 msk konc kycklingfond

1 dl lätt creme fraiche

1-2 msk hackad färsk timjan

salt och peppar


1. Koka ärtorna i vatten och fond i ca 3 min. Tillsätt creme fraiche. Mixa slätt med mixerstav. Rör i timjan och smaksätt med salt och peppar.


Jättegott till lax (som vi åt det) men säkert även också till kyckling och kött!


 

Av Sofie - 16 augusti 2011 21:40

   

x Hemmagjord vaniljyoghurt (naturell yoghurt+vaniljpulver), skivad banan och en bit smulat fröknäckebröd


Väldigt gott!!!


Idag har jag träffat lite kompisar som jag inte träffat sedan juni, så det var väldigt roligt, nu ska jag läsa lite bloggar och sen hoppa in i duschen innan det är dags att sova :)

Av Sofie - 16 augusti 2011 14:30

Igår bakade jag ett fröknäckebröd som blev jättegott, här är receptet:


  Innan ugnen

 

Fröknäckebröd

 

2 dl linfrön

1 dl sesamfrön

1 dl pumpafrön

1/2 dl solrosfrön

4 dl vatten

salt

 

1. Blanda allt och låt stå och bli geleaktigt i 3 timmar.

2. Bre ut allt på en form med bakplåtspapper och toppa med salt.

3. Låt stå i ugnen på 150 g i ca en och en halv timme. Öppna luckan då och då för att släppa ut fukt.

4. Skär upp i bitar och låt svalna.


Receptet har jag tagit från en blogg för någon vecka sedan, tyvärr har jag glömt vilken så jag kan inte länka den personen som tack för receptet


  Efter ugnen, uppskuret i bitar

Av Sofie - 16 augusti 2011 10:13

   

x Hallon/kokosdavosgröt (på naturell yoghurt, havregryn, kokosflingor och hallon) med hallon och pumpafrön

x Hemmagjort fröknäckebröd med ruccolapesto (köpte i italien) och körsbärstomater


Kan verkligen rekomendera att göra davosgröt med kokosflingor och hallon, så himlans gott. Receptet på hemmagjort fröknäckebröd kommer upp senare idag.


Nu ska jag gå och vaccinera mig för TBE innan jag möter upp några nära vänner.


Ha en underbar dag :D


 

Av Sofie - 15 augusti 2011 20:34

Frukost: Mango/hallonsmoothie (enligt detta recept ungefär: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/06/15/5599493-dagens-frukost/)

Två finn crips, ena med en kokt äggvita och örtsalt, och den andra med lite prusciutto


Mellis:Ett päron


Lunch:Bulgursallad med lax, bönor, körsbärstomater, fetaost

   

Mellis:En "klassisk sofie macka" (en skiva frökus med skinka och keso) och lite fröknäckebröd jag lagade idag på eftermiddagen

   

Middag:Stekt lax med matvete/röd paprika, sallad och hemmagjord örtsås

 

Kvällsmål:Har inte ätit än, men om jag är lite hungrig trycker jag väl i mig en frukt senare


Träning: 40 min löpning


En väldigt bra dag blev det idag. Jag har tagit det mest lungt och njutit av att vara hemma. Har köpt lite nödvändiga saker på åhlens, lämnat tillbaka böcker på biblioteket (de var flera månader försenade hehe), städat en massa hemma (rensat tidningar, packat upp väskan, städat skrivbordet men jag har mer saker att fixa hemma innan veckan är slut). Innan middagen tog jag mig ut på en löpartur, riktigt härligt och när jag väl kom hem lagade mamma och jag tillsammans en enkel laxrätt, men väldigt god. Receptet på örtsåsen kommer upp här snart. Det blev lax till både lunch och middag idag, men vad gör det? Det är ju så himlans gott :P


Ha en trevlig kväll!!!!!

Av Sofie - 15 augusti 2011 14:30

   

Jag har knappast varit hemma och lagat mat i köket på hela sommaren så igår kväll var det jättekul att få göra det igen. Det blev sjukt gott.


Köttfärsgulasch med potatis (6 portioner)


1 gul lök

2-4 morötter (beroende på storlek)

600 g potatis

2 röda paprikor

500 g nötfärs

5 dl vatten

1 köttbuljongtärning

500 g krossade tomater

1 msk kummin

1 msk paprikapulver

salt o peppar

 

1. Hacka löken. Skala morötterna och skär i bitar. Skär potatisarna och parikorna i tärningar.

2. Fräs alla grönsaker och köttfärsen i olja i en gryta.

3. Tillsätt vatten+buljong, krossade tomater och kryddor. Låt koka till potatisen och morötterna är mjuka. Smaksätt med salt och peppar.

4. Servera med keso/gräddfil.


    Jag fullkomligt älskar keso till köttfärs i alla dess former, rätten passar perfekt nu så här en kylig höstdag

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards