Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 19 februari 2013

Gröt med vanilj/päronfluff

Av Sofie - 19 februari 2013 07:41


 


Dagens frukost:

x Hallon/kanelgröt varvat i lager med vanilj/päronfluff och på toppen jordnötssmör


Vanilj/päronfluff (1 person): Vispa 1 äggvita fluffigt med elvisp. Skär 1/2 större eller 1 helt mindre päron i mindre bitar. Lägg päronbitarna på en tallrik och värm på högsta effekt i micron i ca 40 sek, mosa sedan med en gaffel (att värma upp det gör det lättare att mosa). Rör ihop ca 1/2 dl kvarg/turkisk yoghurt, det mosade päronet, 2 krm vaniljpulver och en liten bit banan (för sötman skull) med den vispade äggvitan.


Kolafluffet och choklad/hasselnötsfluffet som jag gjorde förra veckan blev så goda att jag idag exprimenterade fram ett nytt. Och även detta blev supergott :D Alla dessa fluffen kan man ju äta bara som de är till mellis eller kvällsmål också!!


Helt klart värt att gå upp lite tidigare för att göra en bra frukost och ha tid att lugnt sitta och äta den än att sova en liten stund extra. Fast det är inget jag tänker på längre, det är en självklarhet. Jag tror definitivt man får mer energi av att äta en bra frukost än att sova 20 min extra. Hur gör ni? :D


 


Idag lyder skola och sedan har jag ganska mycket att plugga hemma eftersom det inte blev så mycket av det igår :P

 
 
Ingen bild

Moa

19 februari 2013 10:06

Håller helt med! jag går upp ca kl 5 varje morgon för att slippa stressa och göra en riktigt god frukost! behöver igentligen inte gå upp förens kl kvart över 6, för att hinna med en buss, Men helt klart värt det!
Håller på att gå igenom och test alla dina frukostrecept (dem andra recepten med föresten) , hittils är Morotskakagröten helt klart favoriten! Tack för all inspiration! längtar hela tiden tills att få testa ett nytt recept så himla kul och gott! ;)

Sofie

19 februari 2013 15:47

Kul att du tycker om recepten :)

 
Sally

Sally

19 februari 2013 10:12

Priotriterar alltid frukosten! Tror som du att det ger betydligt mer energi ;) Sen lägger jag inte ner så mycket tid framför badrumsspelgeln eller snosandes i sängen som andra kanske gör. Förstår inte hur man kan stå och sminka sig i evigheter och sen säga att man inte hann äta frulle. Prioriteringar mina vänner :)

http://www.skippanudlarna.com

 
Marja - Baka Sockerfritt

Marja - Baka Sockerfritt

19 februari 2013 18:18

Päronfluff lät riktigt smarrigt! älskar att använda päron i bakning/frukost etc, är naturligt sött och saftigt! Jag har tur nu förtiden, för jag har sällan några tidiga tider att passa. Därför har jag ofta tid att äta i lugn och ro, utan att gå upp tidigt.

http://bakasockerfritt.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards