Sofies Wellness

Alla inlägg den 9 februari 2013

Av Sofie - 9 februari 2013 17:17



Oftast när jag lagar och äter mat lägger jag grönsakerna för sig, kolhydraterna för sig och proteinerna för sig. I denna smarriga rätt har jag istället blandat ihop allt till en stor krämig röra, liknande denna tonfiskröra.


Kycklingröra med bulgur, spenat, soltorkade tomater, fetaost, vitlök och basilika (1 person)


1 dl kokt bulgur (eller liknande som quinoa/matvete/ris)

1 liten kycklingfilé

1 stor näve fryst spenat

1 näve frysta sojabönor (kan uteslutas)

1 vitlöksklyfta

1 morot

1 dl krossade tomater

1 tsk torkad basilika

3 hackade soltorkade tomater

1 bit smulad fetaost

salt o peppar


(1. Koka bulgur eller liknande om du inte har färdigkokt.)

2. Skär kycklingen i mindre bitar. Bryn i en stekpenna. Fräs med spenat och sojabönor.

3. Pressa vitlöken och skala och grovriv moroten. Fräs tillsammans med kycklingen.

4. Rör i krossade tomater, baslika, soltorkade tomater och fetaost. Låt puttra ihop sig i några minuter.

4. Smaka av med salt och peppar! Ät precis som det är, man behöver inget till eftersom allt redan är i ;)


Även denna rätt är perfekt matlådemat!!! Jag åt min hemma till lunch en dag förra veckan när jag hade studiedag :D


Av Sofie - 9 februari 2013 09:07


 


Dagens frukost (som var mäktig så mamma fick norpa lite av den):

x Blåbär- och äpplepaj med kardemumma/kanelsmak med vaniljkesokvarg och en stor klick jordnötssmör


Emma hade gjort en mini hallon- och päronpaj till kvällsmål häromdagen som såg riktigt god ut. Så jag tog inspiration från henne men gjorde min större eftersom jag skulle ha den till frukost, bytte ut frukten/bären och tillsatte kardemumma och kanel. Helt galet gott! Som efterrätt till frukost ungefär. Passar som frukost, mellanmål, kvällsmål och fika (sedan kan man ju halvera/dubbla recept beroende på hur hungrig man är, om man äter till kvällsmål eller frukost eller beroende på hur många man är):


Nyttig blåbär- och äpplepaj med kardemumma/kanelsmak (1 frukostportion)


Pajdegen:

3/4 dl fiberhavregryn (eller andra gryn)

2 msk kokosmjöl (går säkert även med andra mjöl eller mer gryn, men man missar lite god kokossmak)

1 banan

1/2 msk kardemumma

1/2 msk kanel

1/2 tsk vaniljpulver

2 tsk kokosolja (eller rapsolja eller smör)

1 äggvita


Fyllning (kan bytas ut mot andra frukter/bär):

1 1/2 dl tinade blåbär

1 mindre grovrivet äpple

kokosflingor


1. Blanda ihop allt till pajdegen. Tryck ut i en mindre form.

2. Blanda blåbär och äpple och lägg i pajdegen. Strössla över kokosflingor.

3. Sätt in i ugnen på 175 grader i ca 15 min.

4. Klart att ätas, om du vill kan du toppa med något också!!


 


       


   Supergott ni måste pröva :D Vaknade upp tidigt idag med ont i halsen. Typiskt, men det har släppt nu. Ska iallafall vila och ta det lugnt, och passa på att läsa en del skolsaker jag har. Sedan ikväll ska jag bort på födelsedagsmiddag hos en kompis, ska bli kul :D Vi hörs!!!


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards