Sofies Wellness

Alla inlägg den 12 februari 2013

Av Sofie - 12 februari 2013 06:15


 


Idag är det som ni säkert vet Semmeldagen. Egentligen tycker jag att det är lite fånigt att bara för att det är en viss dag så ska ALLA äta semlor, även fast att man egentligen inte är särskilt sugen på det. Idag tänker jag äta en semla men bara om jag är sugen på en semla, inte om någon annan anser att jag borde äta en semla för att det är en vis dag. Hursomhelst igår hade jag iallafall semmelcravings, jag var ju hemma sjuk, och tänkte ringa mamma och fråga om hon kunde köpa hem några, men sen var ju så uttråkad efter att ha legat i sängen hela dagen, så jag fick för mig att exprimentera med att göra egna semlor på MITT sätt. Och de blev superbra. Så alla ni som är på jakt efter ett recept på nyttigare semlor, här har ni:


Nyttigare minisemlor med hallonfyllning (5 st mini)


Brödet:

1 dl kvarg/turkisk yoghurt/silkestofu

1 ägg

2 krm vaniljpulver

1 krm malen kardemumma

2 msk stevia (eller annan sötning som strösocker/kokossocker/agave/honung efter smak)

1 tsk bakpulver

3/4 dl havregrynsmjöl eller annat mjöl (havregrynsmjöl får man om man mixar havregryn till mjöl)

1/4 dl kokosmjöl (eller mer havregrynsmjöl eller annat mjöl, dock tror jag i lite större mängd då kokosmjöl drar åt sig mer vätska än andra mjöl)

1 msk fiberhusk

ca 1 msk av ett ägg att pensla bullarna med


Mandelmassan:

4-5 msk mandelmjöl (bara att mixa vanliga mandlar till mjöl)

1 msk mjölk

några droppar agave eller honung (efter smak)


Hallonfyllningen:

1 dl kvarg/turkisk yoghurt/keso

1 dl hallon

2 krm vaniljpulver

några droppar agave eller honung (efter smak)


ev. lite kokosmjöl som "pudring"


1. Börja med brödet. Blanda först ihop kvarg, ägg, vaniljpulver, kardemumma, sötning och bakpulver. Sedan rör du i mjöl och fiberhusk.

2. Forma till 5 mindre "bullar". Lägg på en plåt, pensla med lite ägg.

3. Grädda i ugnen på 200 grader i ca 10-15 min.

4. Gör mandelmassan genom att röra ihop mandelmjöl och mjölk. Söta med honung/agave och smaka av.

4. För hallonfyllningen blandar du bara ihop kvarg/turkisk yoghurt/keso med tinade hallon och vaniljpulver. Söta med honung/agave och smaka av. Om du använder dig av keso behöver du även mixa smeten med en stavmixer för att slippa klumparna.

5. Skär bröden itu, så att du får ett lock och en underdel. Bre över mandelmassan på underdelen, sedan fördelar du över hallonfyllningen och lägger på locket. För att få den klassiska vita pudringen, strössla över lite kokosmjöl.

6. Klart för servering. Ät och njuuuuut!!


Bara bra saker, de äts med gott samvete till fika, mellis, efterrätt eller varför inte frukost!?! Om du inte äter dem direkt efter gräddning, fyll dem inte förrens precis innan. Jag åt och provsmakade två till mellis direkt när de var klara. Men de tre bröden som blev kvar la jag i en påse (inte i kylskåpet, det sa det på nyhetsmorgon igår, man ska INTE lägga bröd i kylskåpet) och sparade mandelmassan och hallonfyllningen i kylskåpet. Sedan fick resten av min familj göra varsin egen på kvällen, mycket godare och fräschare än om jag gjort alla fem på direkten och ställt in dem färdiga i kylskåpet.


"Backstage" i köket innan de var färdiga och fina och godkända för att fotas:

 


 


       



Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards