Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 4 januari 2013

Crunch med varm hallonsylt och kesokvarg!

Av Sofie - 4 januari 2013 11:02


 


Crunch med varm hallonsylt och kesokvarg (1 person): Hacka några valnötter och mandlar, torrrosta på högvärme i en stekpanna (håll noga koll), sista minutrarna rosta även med någon msk havregryn och sista minuten några tsk kokosflingor. Ev. smaksätt med kanel, kardemumma eller pepparkakskrydda, och om man vill kan man söta med några droppar honung. Mosa en bit banan med en näve hallon i en skål, värm i ca 30 sek på högsta effekt i micro. Blanda ihop lika delar kvarg med keso. Toppa kesokvargen med hallonsylten och crunchet.


Perfekt som frukost, mellis eller som jag åt det, efterträningmål. Valnötterna och mandlarna går självklart att byta ut mot vilka nötter/frön man vill. Havregryn och kokosflingor kan man skippa. Kryddor kan som sagt tillsättas. Så himlans gott! Man kan självklart byta ut kesokvargen mot yoghurt eller fil, men just nu är jag i en period då jag älskar kesokvarg, det blir mycket av det :) Fast jag försöker hålla igen lite, det blir ju ganska dyrt i längden!


Idag satte jag klockan betydligt tidigare än jag gått upp på lovet. Jag är en morgonmänniska i grunden, och jag har märkt att jag bara blir seg av att sova tills jag vaknar för jag sover för mycket än jag behöver. Så upp strax efter 7, kastade i mig förfrukost, på träningkläder, tog mig till gymmet som var ovanligt tomt, körde ett benpass med en hel del nya övningar, hem igen och så åt jag det som jag bloggar om i detta inlägg. Sen blev det lite fix hemma, och nu ska jag ut igen. Lunchträff på stan, och eftersom det är så fint väder tänkte jag gå dit. Sen hem igen för farmor kommer på besök. Det är dagens planer änsålänge! Och juste gladiatorerna på tv ikväll, men annars får vi se vad som händer. Ha en fin fredag!


 

 
 
Linnéa

Linnéa

4 januari 2013 13:37

Mm yum!
Mitt beroende just nu är filmjölk med just hallon. Eller stora frysta blåbär.

Sv: Det är du inte ensam om! Då borde du verkligen vara med i min januariutmaning. Den går ut på att laga ett nytänkande recept, ta foto på och skicka in till mig, så lägger jag upp bild och länkar.

http://sockerfritt.blogg.se

 
Ingen bild

Malin

4 januari 2013 13:44

Kan du inte skriva lite mer om vad du tränar? Och tips på övningar och sånt? Detta låter supergott iaf, ska definitivt testa! :)

Sofie

9 januari 2013 20:10

Ibland känner jag att det ska vara bara en matblogg med fokus på hälsa rakt igenom, och ibland känner jag för att skriva en massa om träning också. Även om jag går väldigt mycket på känsla (vad VILL jag skriva om) så vill jag gärna ha en röd tråd med bloggen, konstigt om jag skriver en massa om mat ett tag och sen en vecka är jag jättesugen på att skriva en massa om min träning och sen tröttnar jag på det och det återgår bara till mat igen. Men som ni kanske har märkt blir det ibland lite utstickande inlägg om träning eller inre hälsa ibland, det var dock ett tag sedan sen sist nu.

Men hur jag tränar kort: I somras tränade jag mycket löpning inför tjejmilen. I höstas började jag bekanta mig mer och mer med gymmet. "Planen" nu framöver är träning ca 5 gånger i veckan. Tre styrkepass på gymmet (ett ben/rumpa, ett rygg/biceps/mage, ett bröst/triceps/axlar), ett löppass och sedan något form av gruppträningspass som jag har lust för eller ett till löppass. Nyckeln för att jag ska tycka det är kul, motiverande och utvecklande för kroppen är att jag ständigt varierar vad jag gör. Jag testar ofta nya övningar för att hitta nya favoriter och tränar sällan exakt likadana pass.

 
Ingen bild

elin

4 januari 2013 16:58

hejsan!jag ska ha en kompis över på "gladiatorernakväll" och hon, som jag är träningsfrekar och jag tänkte höra om du hade nått tips på snabbt och billigt fredagssnacks? hoppas du hinner se detta annars blir det väl fruktsallad som vanligt ;-)

Sofie

4 januari 2013 17:31

Vad kul det låter :) Läser kommentarer från mobilen nu så jag kan inte länka till inlägg, men eftersom du så snabbt vill ha svar så kan jag skriva några namn på goda saker du kan söka på här till höger, för fredagsgott sök på "något gott till melodifestivalen" "gottisbollar" "Mangoglass" "chokladfluff" "krämig hälsosam snabb kladdkaka" Annars testa de chokladmuffinsen jag la upp häromdagen eller gå in på kategorin nyttigt gottis till höger där jag har allt sådant samlat, för variation till fruktsallad: skär olika frukter och lägg i en ugnsform, riv över choklad och kokosflingor (och kanske ev.nötter/frön) och sätt in i ugnen tills chokladen smält! :)

 
Ingen bild

elin

4 januari 2013 17:23

hejj! kan inte du nån gång lägga upp dina favoritbloggar? läser typ bara din (i kategori mat och sånt) just nu.. skulle vara jääääättesnällt!! :D

Sofie

9 januari 2013 20:10

Om du kollar en bit ner till i kolumnen här till vänster finns det en rubrik som heter "Andra inspirerande bloggar" där jag har länkat mina favoriter. Kika där :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards