Sofies Wellness

Alla inlägg den 23 januari 2013

Av Sofie - 23 januari 2013 20:19


 


Jag sitter och kollar på Sveriges mästerkock på tv, det är alltid kul tycker jag att kolla vad de lagar. Kollar ni också på det? :D Hursomhelst, nu ska jag tipsa er om det jag lagade till middag idag. En väldigt annorlunda rätt som var het av sambal oelek och hade en udda smak av nejlika. Annorlunda men gott, det var faktiskt en kompis som snackade om att hon lagat något liknande idag i skolan, så jag snappade upp några ingredienser och gjorde något liknande. Jag hade i en massa linser och grönsaker, vilket gjorde att jag inte behövde ha lika mycket kött i men det var fortfarande väldigt mättande. Ett 500 g paket brukar vara lagom för min familj på 4 personer, men nu när jag hade en massa annat i räckte 500 g nötfärs till 8-9 personer. Att äta helt vegetariskt är inte min grej, men att byta ut delar av köttet mot linser ska jag försöka göra oftare, för miljön och djurens skull :D Använde mig även av sojamjölk för första gången, men man kan ta vanlig mjölk istället.


Färsröra med linser, svamp, purjolök, sambal oelek och nejlika (ca 8-9 personer)


8 champinjoner

1 stor purjolök

2 morötter

500 g nötfärs

2 förpackningar kokta linser (380+380 g)

1 dl tomatpure

2 dl krossade tomater

1 1/2 msk sambal oelek

knappt 1 krm malen nejlika

1 dl sojamjölk eller vanlig mjölk

salt o peppar


1. Skiva champinjoner. Hacka purjolök. Skala och finriv morötter.

2. Fräs champinjoner och purjolök i en stekpanna, efter några minuter fräs även med morötter.

3. Bryn färsen i en annan stekpanna.

4. Lägg ihop innehållet i båda stekpannorna i samma stekpanna/grytform.

5. Skölj linser. Rör i linser, tomatpure, krossade tomater, sambal oelek, nejlika och mjölk med resten. Låt puttra ihop sig i ca 5-10 min. Smaka av med salt o peppar!


Nu använde jag mig av färdigkokta linser på förpackning, men det är självklart mycket billigare om man kokar själv.


  Med quinoa, gröna ärtor, små tomater och avokado


Av Sofie - 23 januari 2013 13:00


 


Enkla banankakor i micro har jag gjort innan i lite olika varianter. Det är verkligen enkelt, det är som bananpannkakor, man behöver bara 1 stor mogen banan+2 ägg/1 ägg+1 äggvita. Smakar inte alls ägg sålänge man har en mogen banan (den smakar sötare än lite grön/omogen) och rör ihop det hela noga. Sedan kan man ha olika saker i (som kanel, kardemumma, pepparkakskrydda, rivet äpple/morot, ingefära, vaniljpulver, bär, rivet päron, kakao, nötsmör...). I receptet nedan körde jag en basic banankaka med gjorde en underbar och lyxig varm sås till.


Mini banankaka med varm hallon/jordnöt/kokossås (1 person)


1 stor mogen banan

1 ägg

1 äggvita

ev. lite vaniljpulver


1 dl hallon

1/2 msk jordnötssmör

1 msk kokosmjölk


1. Mosa bananen och rör med ägg och äggvita. Ev. kan man ha i lite vaniljpulver.

2. Lägg i en microsäker skål och micra på högsta effekt i ca 2-3 min.

3. Mosa ihop hallon, jordnötssmör och kokosmjölk. Värm den snabbt i micro.

4. Lägg banankakan på ett fat och toppa med den varma såsen, och ev. något mer (jag hade mullbär o kakaonibs).


Bra mellanmål och frukost. Jag åt den som mellis efter träning häromdagen :D Och såsen var verkligen god, man behöver ju inte toppa den på banankaka utan den fungerar säkert även utmärkt på gröt, yoghurt, kesokvarg, pannkakor, våfflor...


Se liknande här: Mini morotskaka och Mini kanelkaka!


Av Sofie - 23 januari 2013 07:27


 


Dagens frukost:

x Hembakat bröd med skinka och pestokeso (keso blandat med en klick pesto)

x Ingefärayoghurt (naturell yoghurt blandat med lite torkad ingefära) toppat med paulúns müsli, bovetepuffar, kiwi, gojibär och hasselnötssmör


Godmorgon :D

En ganska enkel frukost då ingenting skulle bakas eller värmas, bara att blanda ihop. Pestokeso var det längesedan jag åt sist, men det är verkligen ett gott pålägg tillsammans med skinka. Ingefära i yoghurt var nytt, men även det var gott. Testa!!


Och som vanligt ska jag bege mig till skolan nu. Vill även tacka för alla fina kommentarer jag får, det är roligt att få positiv feedback (även om negativ kan vara lika viktigt ibland). Ni ställer även mycket frågor, både bland kommentarerna och i frågerutan till höger, det är förstås kul men jag hinner inte svara på dem i det tempo ni skriver dem. Jag brukar svara på dem "enkla" kommentarerna som det går under 1 min att svara på direkt, men de längre kommentarerna och alla i frågerutan lägger sig på hög. Men jag ska sätta mig ner någongång och svara på allihopa och lägga upp i ett inlägg. Så att ni vet!! :D


Ha en fin onsdag, och om ni kikar in här senare kommer ni få ett recept på en enkel banankaka jag gjort tidigare men med en ny och underbart god varm sås att ha på.


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards