Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 31 juli 2012

Recept: Nyttig Pizza

Av Sofie - 31 juli 2012 20:19


 


Här är det full rulle och har varit hela dagen. Jag har fixat, städat, handlat, gått hem igen för jag hade glömt plånboken hemma (smart jag är va?), vadat i regnvatten på gården (flera gånger dessutom eftersom jag kom tillbaka för att hämta plånboken) pga kraftigaste skyfallet jag någonsin sett, ringt runt till affärer för att hitta kokosmjöl, burit tungt och framförallt bakat en massa. Trött men fortfarande inte klar haha!


Jag testade idag att göra min egen variant på pizza efter att jag sett så många andra blogga om det. Blev perfekt och kommer därför även att göras imorgon fast i mini varianter med olika fyllningar. Men dagens pizza gjordes iallafall såhär:


Nyttig Pizza (1 portion)


1 ägg

1 äggvita

2 msk fiberhavregryn (eller mjöl)

1/2 dl philadelphia

1 msk fiberhusk

1-2 dl krossade/passerade tomater

1 liten pressad vitlöksklyfta

1 näve färsk bladspenat

salt o peppar


Valfri topping, jag hade:

2 skivor strimlad skinka

Smulad fetaost

Oregano

Pesto


1. Elvispa ihop ägg och äggvita till skum i ett par minuter.

2. Rör försiktigt i havregryn och philadelphia. Och sist men inte minst fiberhusk, när fiberhusken är i börjar det svälla så rör snabbt men försiktigt ihop allt till en smet.

3. Bre ut på en bakplåt med bakplåtspapper tunt. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 10-12 min. Höj tempraturen till 225 grader.

4. Värm tomater, vitlök och spenat till en sås i en kastrull. Smaka av med salt och peppar.

5. Fixa/skär toppingen.

6. Bre tomatsåsen över pizzadegen. Lägg på toppingen.

7. Grädda i ugnen till osten smält och ev. fått lite färg. Ha gärna på grillvärme i slutet. Ät och njut!


Detta var verkligen såååå gott :D Ni måste testa! Ni vet vanlig pizza brukar man bli alldeles tung i magen av, det blir man inte av denna.


   


Servera gärna med en sallad till!


 
 
Marja - Baka Sockerfritt

Marja - Baka Sockerfritt

31 juli 2012 21:25

Gud så gott det ser ut! Förut gjorde jag nyttigare pizza då jag använde botten av fullkornstortilla. Riktigt gott!

http://bakasockerfritt.blogg.se

 
Ingen bild

CA

1 augusti 2012 09:59

mmmm... ser rikigt gott ut:)

 
Ingen bild

:)

1 augusti 2012 10:56

Ser gott ut :) Men man kan också göra vanlig pizzabotten, fast med fullkornsvetemjöl, grahamsmjöl, rågmjöl mm, det blir också mumma ;-)

Sofie

2 augusti 2012 15:03

Ja det har jag testat tidigare :)

 
Ingen bild

Anonym

1 augusti 2012 13:44

Hej!
Jag har precis flyttat hemifrån och ska nu börja laga mat på egen hand för första gången i mitt liv, har aldrig gjort det tidigare. Vi har ätit mycket "svensson"-mat i min familj, som spaghetti och köttfärssås, snabbmakaroner med färdiga köttbullar, mos med falukorv, mos med fiskpinnar, färdig pyttipanna.. ja du förstår vilken slags mat jag menar. Är så otroligt trött på det, och vill inget hellre än att laga hälsosam, ren mat. Du har en massa roliga recept och din blogg är väldigt inspirerande! Jag har precis startat en blogg där jag ska försöka dokumentera hur det går för mig, och du är en av anledningarna till varför jag har gjort det! Du är yngre än mig, men ändå så duktig. När jag väl kommit igång med bloggen får du gärna kika in, och vem vet, kanske bli inspirerad tillbaka nån dag i framtiden? ;)

Har lite jag undrar över (nu när jag måste fylla på mitt kylskåp och skafferi för första gången):
-Vad använder du dig av för kakao? "Vanlig" eller raw? Vilket märke? Har hört att den vanliga inte ska vara särskilt hälsosam, att den raw är bättre. Är det någon skillnad i smak mellan dem? Vad har du för åsikter kring detta?
-Hur länge håller en öppen förpackning vaniljpulver? Då jag bor själv är det ju bara jag som kommer använda pulvret, och vill inte köpa något så dyrt om det inte håller särskilt länge... Hur förvarar du pulvret förresten? I skafferi/kylskåp?
-Har hört att kokosmjölk inte ska vara särskilt bra. Det innehåller fett, det vet de flesta, men den största delen av detta fett är mättat. Vad har du för åsikter kring det? Visste du det eller använder du kokosmjölk ändå? Använder du den "lätta" varianten?

Tack för svar och en grym, inspirerande blogg! Återkommer när jag fått i ordning min egen och börjat blogga (det är ju knepigare och mer tidskrävande än vad jag någonsin kunnat tro!) Trevlig sommar :)

Sofie

2 augusti 2012 22:48

Tack :)
Jag förvarar mitt vaniljpulver i skafferiet. Det håller sig länge, nu går mitt pulver åt ganska fort men tidigare när jag inte visste riktigt vad jag skulle göra med det så stod det över ett halvår (eller var det kanske ett helt år? jag kommer inte ihåg) men det höll sig bra under den tiden :D

Jag använder den där vanliga kakaon med ögat du vet på förpackningen. Jag har faktiskt inte testat någon raw variant, och jag vet inte om den är mycket bättre (en del påstår nog det) men när det finns en produkt som är typ identisk och smakar likadant men är mycket billigare så tar jag det. Satsar hellre på superfoods som det inte finns någon billigare variant på! :P

Ja kokosmjölk är mest mättat fett. Ärligt talat så använder jag det mest för att jag tycker att det är en produkt som smakar gott. Dock har jag märkt att många hälsobloggare börjat använda den i sin matlagning som ersättning för mejeriprodukter. De pratar om en massa elektrolyter osv och bra näringsämnen, jag är som sagt inte så insatt i detta. Så det kan nog vara så att det är nyttigt och bra. Jag använder vanliga varianten, inte light, oftast innehåller light bara en massa onödiga tillsatser!

Kul att du har startat en egen blogg, du får länka den till mig när den är mer igång :D

Ha en fin dag, kram! Och lycka till med att sluta med dina "svensson" vanor :P

 
Ingen bild

Wilma

1 augusti 2012 14:06

Åh, ser supergott ut! En liten fråga bara, vart hittar du fiberhusk och vilket märke köper du? Har letat som en galning men inte lyckats hitta något.. :(

Sofie

2 augusti 2012 22:21

Tror bara att det finns ett märke och det är detta: http://www.lindroos.net/produkter/glutenfritt/fiberhusk

När jag skulle köpa det första gången (för kanske ett halvår sedan) var det väldigt svårt att få tag i. Nu finns det i vanliga mataffärer (antagligen eftersom det blivit populärt) som ICA, Coop, PrisXtra osv. Tror även vissa hälsokostaffärer och apotek säljer. Så leta vidare (på glutenfria avdelningen), och om det inte finns där du bor än så fråga efter det i affären så kanske de kan beställa in det, eller annars finns det att köpa på nätet i storpack här: http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/fiberhusk-300-g

 
Ingen bild

Rebecka

1 augusti 2012 21:01

Kan man ha något annat i stället för fiberhusk eller går det att utesluta?

Sofie

2 augusti 2012 15:02

Fiberhusk binder och får det att svälla något. Jag vet inte hur viktigt ingrediensen är i receptet, finns kanske en risk att den blir lite plattare och smular sönder. Fast samtidigt brukar ju ägg hålla ihop ganska bra. Om du har fiberhusk så använd fiberhusk, men annars testa utan, jag tror att det borde gå bra iallafall :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards