Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 31 juli 2012

Recept: Apelsin/kanel (frukost) muffins med hallon, chokladtopping och pumpakärnor

Av Sofie - 31 juli 2012 09:47


   


Gjorde en ny variant av mina frukostmuffins som jag gör i micron:


Apelsin/kanel (frukost) muffins med hallon, chokladtopping och pumpakärnor (3 st)


Muffinsen:

1 dl fiberhavregryn

1 ägg

1 äggvita

skalet från 1 apelsin

saften från 1/2 apelsin

1/2 msk kanel

1/2-1 mosad banan

1 krm vaniljpulver

9 st hallon


Toppingen:

En klick kesella

Naturell yoghurt

Kakao

Mosad banan

Agave/honung


Pumpakärnor

3 hallon


1. Blanda ihop allt till muffinsen utom hallonen till en smet. Lägg i muffinsformar (i papper) eller koppar (som tål micron), fyll ca 1/2 fulla. Jag hade 3 muffinsformar. Stoppa ner 3 hallon i varje.

2. Micra på högsta effekt i micron tills de stelnar, ca 3 min.

3. Blanda ihop allt till toppingen, smaka av.

4. Lägg toppingen på muffinsen och ha ev. lite pumpakärnor och hallon på (jag hade det mest för utseendets skull)!


Morgonlyx! Alldeles lagom söta för frukost, om man vill ha de till fika skulle jag blanda i någon msk honung/agave eller mer banan. Mamma som kom upp precis när dessa var klara fick smaka, och de fick klart godkänt av henne :)


Förresten så är jag riktigt glad av att jag vaknade såhär pigg, normal och med matlust idag efter gårdagens andra halva. Det är efter sådanna stunder som man inser hur glad och lycklig man borde vara varje dag för att man har en fullt fungerande och frisk kropp. Igår var jag nämligen på stranden med mina kusiner och hade det allmänt bra i solen. Fast i slutet började jag må något illa, jag mår i stort sett aldrig illa och jag har ont i huvudet typ max 1-2 gånger på år. Jag förstod ganska snabbt vad det rörde sig om, matförgiftning, det har skett 2 gånger tidigare under den perioden som jag har gillat att hålla på med mat (jag antar att desto mer man håller på med det, desto större risk är det att man råkar få i sig något dåligt). Som tur var hann jag hem innan helvetet bröt ut. En sak som är bra med matförgiftning jämfört med vanlig magsjuka är att när man väl fått ut det så blir man ganska snabbt som vanlig, och det brukar gå ganska fort. Men jag låg iallafall helt utslagen i sängen och kollade på OS resten av kvällen. Mat var det först inte att tänka på, även fast att kroppen var helt tom på näring. Men sent på kvällen lyckades jag få i mig en hög spagetti med herbaremare på (jag fick en konstig craving efter det), och en lite köttfärssås och en bit fetaost, det var det enda min kropp kunde tänka sig att äta. När man är sjuk är det extra viktigt att lyssna på kroppen! Okej vad vill jag säga med detta då? Jo förutom att berätta om min gårdag, tycker jag att ni idag ska tänka lite extra på att ni har en stark och frisk kropp som klarar att leva. När man ligger där i de värsta smärtorna och rent av tror att man kommer dö vissa stunder (fast man vet innerst inne att man inte kommer att göra det) så är det det enda man tänker på. Och vi behöver nog tänka på det lite oftare än när vi är sjuka. Uppskatta din kropp du fått och ta hand om den!


 


     


Så idag ska jag ta det lite lugnare även fast att jag i stort sett mår som vanligt. Dock har jag en massa att fixa inför morgondagen, mitt kök ska förvandlas till en bakstuga, för imorgon är det inte en vanlig dag...


 
 
Johanna

Johanna

31 juli 2012 13:03

dem såg ju riktigt mumsiga ut!

http://jwes.shapemeup.se

 
Ingen bild

nettis

31 juli 2012 13:24

hur många morgon/frukost muffins är en bra portion att äta då 2st? jag tänkte om gör dessa:
http://skippanudlarna.com/2011/11/24/frukost-och-mellanmalsmuffins-med-smak-av-kanel/

och hur många är normalt till mellanmål?

Sofie

2 augusti 2012 15:10

Det beror väl på hur hungrig du är, hur mycket du rör på dig/tränar, hur stor du är osv.

Jag åt nästan alla 3 (mamma norpade en bit av en) ovan till frukost när jag gjorde dessa.

Om jag skulle äta muffinsen från skippa nudlarna till frukost skulle jag nog äta alla 4 (en hel sats), för 1/2 dl havregryn, 1 msk mjöl, 1 msk olja och 1 ägg tillsammans med andra saker som inte ger så mycket energi är ju inte så mycket. För i vanliga fall är ju 1 hel dl havregryn med 1 ägg och sedan något mer proteinrikt på som mjölk/keso/kesella, alltså när jag gör grötfrukost lagom.

 
Ingen bild

Bananajunkie

31 juli 2012 13:33

Dessa ser jättegoda ut!! Har en liten fråga bara - hur förvarar du ditt vaniljpulver? Svalt och torrt i ett skafferi eller i kylskåp? Hur länge klarar sig en öppen förpackning?
Vad är det för kakao du använder, vilket märke? Använder du vanligt eller raw kakao? Är det nån skillnad i smak?? Den "vanliga" kakaon som se flesta köper har jag hört inte ska vara sp hälsosam.. Vad har du för tankar kring detta?? Tack för en superblogg! Du är jätteinspirerande! Jag ska flytta hemifrån om 1 månad och ska då börja laga mat själv för första gången. Har aldrig gjort det tidigare så det ska bli spännande! Funderar på att själv då starta en blogg. Ja jag vet inte hur detta hörde samman med mina frågor, men men, haha vill bara säga att jag kommer vara inne på din blogg en del för att inspireras och lära mig komma igång med matlagningen. Tack för en superblogg, hoppas du får en fin dag! Kram

Sofie

2 augusti 2012 22:39

Tack!
Jag förvarar mitt vaniljpulver i skafferiet. Det håller sig länge, nu går mitt pulver åt ganska fort men tidigare när jag inte visste riktigt vad jag skulle göra med det så stod det över ett halvår (eller var det kanske ett helt år? jag kommer inte ihåg) men det höll sig bra under den tiden :D

Jag använder den där vanliga kakaon med ögat du vet på förpackningen. Jag har faktiskt inte testat någon raw variant, och jag vet inte om den är mycket bättre (en del påstår nog det) men när det finns en produkt som är typ identisk och smakar likadant men är mycket billigare så tar jag det. Satsar hellre på superfoods som det inte finns någon billigare variant på! :P

Kul att du ska starta en egen blogg, du får länka den till mig när den är startad :D

Ha en fin dag du med, kram!

 
Sandra

Sandra

3 augusti 2012 13:20

Hej Sofie! Vilken härlig blogg du har! Fattade inte att du var så ung =). Testade det här receptet imorsse och det var toppen. Helst toppingen var dundergod. Dessutom mättade två muffins jättebra. Tack för tipset! //Sandra

http://hippiepippi.blogg.se

Sofie

3 augusti 2012 21:12

Tack! Kul att du tyckte om dem :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards