Sofies Wellness

Alla inlägg den 12 juli 2012

Av Sofie - 12 juli 2012 16:59


 


Här nere har jag i stort sett inte lagat någonting alls. Men idag kliade det lite i fingrarna på eftermiddagen och jag fick för mig att göra något mer "lagande" mellanmål. På sistone har jag läst en massa raw food recept. Så jag var väldigt taggad på att göra något sådant, men då måste man nästan alltid ha en mixer och en del inte så vanliga ingredienser. Vilket jag inte har här. Men jag fick ändå ihop en fin raw food botten med smak av choklad som faktiskt blev väldigt god.


Raw botten med topping (1 portion)


7 mandlar

2-3 katrinplommon

1 1/2 msk mandelmjöl

1 tsk kakao

1 tsk vatten

ev. lite honung om man vill ha sötare (jag tyckte inte det var nödvändigt)

valfri topping


1. Grovhacka mandlarna och plommonen så bra som det går. Blanda ihop med resten till en kladdig massa.

2. Tryck ut så tunt som det går på ett fat. Ställ in en stund i kylskåpet så att det stelnar.

3. Ta ut och toppa med vad du vill. Jag hade ett brett lager mandelsmör, vaniljkeso och hallon direkt plockade ur trädgården!


Passar både som mellanmål och efterrätt :)


Bottnen fylldes med mer och mer gott:

     


 

Av Sofie - 12 juli 2012 10:55


Jag läser en hel del hälso/mat/träningsbloggar (och även andra sorters) och då får man läsa en hel del bra inlägg (och även mindre bra...). Det finns ingenting som gör mig så irriterad (men samtidigt så glad och jag får ett fånigt leende på läpparna) när man läser ett sånt inlägg som är sådär klockrent skrivet, med smarta och motiverande tankar och man känner igen sig i mycket av vad de skriver. Att jag blir irriterad beror på att jag blir lite sur på mig själv att det inte är jag som skrivit inlägget och kommit på tanken haha.


Det finns 3 tjejer som jag tycker utmärker sig lite extra när det gäller inlägg som oftast är väldigt bra skrivna och ger en tankeställare, dessa är Fanny, Annie och Elbe. Nu när jag är lite off med bloggningen tänkte jag att ni kunde få ta del av några läsvärda inlägg:


Här är länkarna:

Fanny om Hur smal "får" man vara, hur många kakor "får" man äta och hur man egentligen "får" leva

Fanny om Varför man ska skippa sätta upp en massa förbud och ha en massa regler för hur man ska äta och sedan se träningen som en kompensation för det man ätit, man ska se det i livslångt helhetsperspektiv

Fanny om Att det inte är svårt att laga bra och ren mat

Fanny om Myten att det är farligt! att äta på kvällen/innan man lägger sig


Annie om Att vara den där dryga alltid så hälsosamma tjejen (den här älskar jag, så klockren och jag känner igen mig)

Annie om Inställning och Tankemönster

Annie om Att vikten inte är det viktiga

Annie om Tjejers rädsla för att bli biffiga om de styrketränar

Annie om Hur viktigt det är att äta MYCKET mat om man tränar mycket, inte hålla på och räkna kalorier och ligga på sådär 1200-1500 om dagen

Annie om Att om man SKA äta lördagsgodis?

Annie om Vad hälsa är?


Elbe om Hur man gör för att aldrig misslyckas någonsin


Och det här är bara några exempel på bra inlägg med ett meningsfullt budskap! Har ni läst några fler bloggar med några bra smarta inlägg (med en tanka) får ni länka till dem i en kommentar :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards