Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 14 april 2013

Vad duktig du är!?!

Av Sofie - 14 april 2013 21:48


Det här med "fröken duktig" är något som jag länge velat ta upp och skriva om. Jag har själv länge lidit av det, men för något halvår sedan kom jag till insikt med det och började förändra mitt beteende. Nu lyder jag inte under "fröken duktig" men jag kan ändå ibland komma på mig själv att få tillbaka vissa inslag av henne. Mer än så vill sig inte skriva på bloggen, men jag jobbar på det.


Men jag tycker det är ett väldigt viktigt ämne att prata om, särskilt bland unga tjejer där prestationskraven ofta är så himla höga på sig själva. En viktig del är det här med användningen av ordet DUKTIG. När man gör många bra saker får man ofta mycket positiv respons i form av kommentarer som "vad du duktig du är". Visst kan det vara härligt, peppande och bra att höra det ibland. Men det kan lätt leda till ett beroende, särskilt som ung tror jag när självkänslan ofta är sisådär, som gör att man ständigt måste prestera för att få höra att man är "duktig" och att man "duger". Att ständigt känna den där pressen att man "måste" leder lätt till att man gör saker som man egentligen inte vill eller hinner men man gör det iallafall bara för att höra orden "vad duktig du är" eller så gör man det inte och känner sig misslyckad. Så istället för att bara säga snälla saker till varandra när vi har gjort något, borde vi börja berömma varandra mer för att vi är fina människor precis som vi är!


Det jag vill få fram är att det gäller att inse sitt eget värde. Att man duger precis som man är utan att ha presterat ett dugg. Kom ihåg NI är fina precis som ni är :D


Förövrigt kan jag meddela att jag har en massa tankar på inlägg liknande detta om inre hälsa och välmående som jag vill skriva och dela med mig av. Men som vanligt är det tiden som gör att jag inte hinner skriva dem :P Men kanske kan söndagstankar bli ett nytt begrepp på bloggen då jag tar upp något som jag tycker är viktigt inom inre hälsa?

 
 
frida

frida

15 april 2013 06:39

Så sant så! Bra skrivet :) Håller helt med!

Ocj det där med "söndagstankar" lät inte dumt :)

Kram!

http://Fridamarianystrom.blogg.se

Sofie

15 april 2013 08:43

Ja kanske ska börja med det då :) Kram!

 
Nadja:)

Nadja:)

15 april 2013 09:47

För det första måste jag säga att dina recept är sjukt goda och det du skrev var riktigt bra!! För speciellt tjejer i min ålder uppåt behöver verkligen veta att vi är fina som vi är!! Oavsätt vad andras säger så ska vi inte göra om oss bara för en mäniska tycker att man ska göra det:)
Så tack att du tog upp det på din blogg!! Mvh

http://hardcoretraining.bloggplatsen.se

 
Anna

Anna

15 april 2013 09:50

Jag höll precis mitt nationella tal i Sv b och det handlade om detta. Fint skrivet!

http://lidenmentuff.blogspot.com

 
Malin

Malin

15 april 2013 11:00

Mycket klokt skrivet. Jag vill nog påstå att "problemet" kvarstår väldigt ofta även i vuxen ålder. Jag tror att det bara tar en annan form och uttryck. Hur många av de som hamnar i den berömda väggen är det inte som handlar om prestationskrav och ångest?
Ser fram emot att läsa om dina söndagstankar om du bestämmer dig för det. :)

http://orkanensmitt.bloggplatsen.se

 
Emma

Emma

15 april 2013 18:30

Väldigt bra inlägg Sofie! Detta borde det pratas mer om då det är ett viktigt ämne. Vi måste bli bättre på att vara stolta och nöjda över oss själva för dem vi är och det vi gör! Bekräftelsen från andra borde inte behöva betyda så mycket som det gör för många, det är så sorgligt! Jag känner också så väl igen mig då duktig flickasyndromet var något jag led av som ätstörd! Jag har fått jobba otroligt mycket med det, men är glad att jag gjort det då jag mår så mycket bättre nu än innan! Kram på dig

http://Emmabarremyr.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards